Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ilford film
Fra : Martin

Dato : 10-10-01 14:49

Hej,

jeg havde tænkt mig at prøve med noget s/h foto og har kigget på 2 film:
Ilford Delta og XP2.

XP2 køres i farvefremkalder, og det er jo nemt, så kan man blot indlevere
det hos fotoforhandleren - men jeg har også læst at den med fordel kan
eksponeres under sine 400 ISO - er de fleste butikker nu kloge nok til at
følge den slags instruktioner og/eller tager en pebret pris for det? Min
lokale tager fx 58 kr. for filmen som koster 35 kr. alle andre steder...

Delta har jeg læst at den "giver flotte resultater ved præcis eksponering og
fremkaldelse". Dvs jeg kan presse og fremkalde dem selv, men ryster jeg 3
gange for meget med tanken er det hele ødelagt?

Jeg skal formentlig bruge 100-400 ISO på skift. Og jeg kender HP5/FP4 og
ville prøve noget andet for sjov.

Er der nogen som har arbejdet med ovenstående film og kan tipse om hvordan
de "er"?

hilsen Martin

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 10-10-01 17:28

Hej Martin

Nu er det godt nok nogle år siden jeg sidst har fremkaldt en film selv, til
gengæld har jeg været igennem de fleste processor. Der findes/fandtes et
kursus på DtH/DTU der hed/der Teoretisk fotografi. Der lære man at brække
sig over filmfremkaldelse...

> jeg havde tænkt mig at prøve med noget s/h foto og har kigget på 2 film:
> Ilford Delta og XP2.

Jeg er ikke Up to date.
> [...]
> følge den slags instruktioner og/eller tager en pebret pris for det? Min
> lokale tager fx 58 kr. for filmen som koster 35 kr. alle andre steder...

XP filmen kørte i C41 processen (alm farve film) og var også 400 ISO. Men
pænt kornet. Jeg synes ikke at kornene blev mindre af at køre den som 100
ISO.
Jeg fik den engang fremkaldt hos en fotohandler og der var negativerne
Sort/grøn. Ilford oplyste at det jo var en farve film, men at det var en
fremkaldelses fejl at der var grønne pletter på negativet, og gav mig en ny
film.

> [...]
> fremkaldelse". Dvs jeg kan presse og fremkalde dem selv, men ryster jeg 3
> gange for meget med tanken er det hele ødelagt?

Jeg vil gætte på at delta er en alm gammeldags s/h film, og jeg tror du får
de bedste resultater, men jeg kender ikke kornstørrelsen. Du kan givetvis
køre den +/- 3-6 DIN uden problemer.

Hvis du fremkalder selv i filmtromle er fremkaldelsen rimelig ukritisk. Sørg
for at rulle rundt så væsken kommer ind i spiralen. Men ryster du 3 gange
for meget sker der ikke noget ved det, når bare hele filmen er våd. Det
giver ikke noget problem. Jeg havde en lille LEGO motor med 4 hjul, og den
lagde jeg på ryggen og tromlen på hjulene så kørte filmen rundt. Husk bare
omdrejnings retningen - væsken skal ind i filmen.

> [...]
> ville prøve noget andet for sjov.
>
> Er der nogen som har arbejdet med ovenstående film og kan tipse om hvordan

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk (også med lidt om foto)

Fra : EGON STICH

Dato : 10-10-01 20:00

Martin <@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc450f9$0$42079$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> gange for meget med tanken er det hele ødelagt?
> Er der nogen som har arbejdet med ovenstående film og kan tipse om hvordan

Hej martin.
Jeg arbejder en del med delta 100, og finder den ganske fortræffelig.
Belysningsmæssigt er den, finder jeg, ganske normal.
Fremkaldelsesmæssigt er den ikke spor hystrerisk. Gør som du plejer. det er
hovedsagen, at din fremkaldelse er ensartet fra gang til gang.
Så finder du hurtigt melodien.
Start med ID 11, og følg instruktionen inden i filmæsken, hvis jeg skal
foreslå noget.

MVH Egon

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 10-10-01 22:55

Hej Martin

On Wed, 10 Oct 2001 15:49:08 +0200, "Martin" <@> wrote:

>jeg havde tænkt mig at prøve med noget s/h foto og har kigget på 2 film:
>Ilford Delta og XP2.

Udmärkede film begge to.

> [...]
>følge den slags instruktioner og/eller tager en pebret pris for det? Min
>lokale tager fx 58 kr. for filmen som koster 35 kr. alle andre steder...

Når det gälder priserne kan jeg jo hverken sige bu eller bä, der skal
man nok kende til prisbilledet i Danmark og det gör jeg ikke.

Derimod kan jeg sige at jeg har haft udmärkede resultat med XP2 Super,
den er, i modsätning til Kodaks tilsvarende, meget let at kopiere på
almindeligt sort/hvidt papir og den giver udmärkede kopier fra et
entimes laboratorie.

Som alle andre film skal man ikke overexponere for meget, ririkoen er
stor at höjdagene beger til og så bliver den svär kopieret. En blände
er nok det meste jeg vil overexponere uden risiko for uönskede
problem.

>Delta har jeg læst at den "giver flotte resultater ved præcis eksponering og
>fremkaldelse". Dvs jeg kan presse og fremkalde dem selv, men ryster jeg 3
>gange for meget med tanken er det hele ødelagt?

Jeg har användt Delta både i 100 og i 400 versionen, det er udmärkede
film begge to og ikke specielt besvärlige at fremkalde. Jeg fremkalder
alle sort/hvide film i ID 11 1 + 1 og använder de tider som står i
Ilfords anvisninger. Det giver letkopierede negativer efter min
erfaring.

> [...]
>ville prøve noget andet for sjov.
>
>Er der nogen som har arbejdet med ovenstående film og kan tipse om hvordan

mvh Hans Peter Larsson

Visby, Sverige

Fra : Martin

Dato : 11-10-01 07:53

"Hans Peter Larsson" <h.p.larsson@telia.com> wrote in message

> [...]
> alle sort/hvide film i ID 11 1 + 1 og använder de tider som står i
> Ilfords anvisninger. Det giver letkopierede negativer efter min

Tak, så tror jeg nok jeg prøver dem. Jeg har en mistanke om, at jeg kunne få
en masse bøvl med fotokæderne heromkring hvis jeg prøver at få fremkaldt en
presset film. Jeg skal ikke lave papirbilleder, da jeg scanner og arbejder
videre i computeren.

hilsen Martin

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 11-10-01 10:18

Hej Martin.
Hvad skal du bruge negativ s/h film til hvis du scanner og printer fra pcèn.
Det er da kun for at gøre det hele dyrere og mere besværligt ikk.
hilsen F. Aagaard

Fra : Henrik

Dato : 11-10-01 16:24

Martin <@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc540ee$1$237$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]

en
> presset film. Jeg skal ikke lave papirbilleder, da jeg scanner og arbejder

Hej Martin
Angående Ilford XP-2 Super, så er dette ganske korrekt en
Sort/Hvid-farvefilm 400 iso.
Filmen fremkaldes hos din fotohandler i C41 kemi ligegyldigt hvilken iso du
har kørt filmen som.
Det er altså på ingen måde besværdligt at få fremkaldt sin XP-2 på 10-15 min
i ethvert minilab.
Filmen bliver mere finkornet hvis du kører den som 100 iso, men er også mere
tæt og tager derfor længere tid at kopiere hjemme i mørkekammeret.

Angående Delta, så er dette en meget flot film ..... forudsat at både exp og
proces er optimal. Ellers kan du ligesågodt bruge en FP4 eller HP5.

Mvh.
Henrik Schwarz.

Fra : Martin

Dato : 11-10-01 16:36

"Henrik" <schwarz@privat.dk> wrote in message

> Filmen fremkaldes hos din fotohandler i C41 kemi ligegyldigt hvilken iso
du
> har kørt filmen som.

vil det sige, at man ikke her tager hensyn til følsomheden, men smider 100
ISO i sammen med 400? Skal man ikke sige hvad den er optaget som? Jeg skal
køre ret langt for at finde et sted som gider høre efter hvad man siger...

hilsen Martin

Fra : Henrik

Dato : 15-10-01 12:08

Martin <@> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc5bb67$0$227$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> køre ret langt for at finde et sted som gider høre efter hvad man siger...

Hej Martin

"ALLE" film der fremkaldes i C41 kemi har den samme gennemløbstid. Når jeg
skriver det i " ", så er det fordi der selvfølgelig er undtagelser. Kodak og
Fuji har nogle prof.-film i den hurtige ende hvor filmen fremkaldes efter
dén iso som fotografen oplyser. Men alle amatørfilm får den samme tid i
suppen. XP-2 super er bygget til denne behandling med tidligere nævnte
karakteristika til følge.
Mvh.
Henrik Schwarz