Mail? SMTP & POP3
Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 14:41

Jeg er igang med at sætte en server op til at kunne modtage mails på 3
forskellige domæner - det kører også fint lokalt, men ikke fra nettet. Her
er et output fra min lokale smtp server som jeg bliver nødt til at bruge for
at se hvad problemet er.

10-10-2001 15:37:21 - SMTP connection with 217.157.88.39 ended. ID=1
10-10-2001 15:37:42 - [ 2] Winsock error when communicating with exchanger
mail.fatalerror.dk.: [10051] Network is unreachable
10-10-2001 15:37:42 - [ 2] Fatal SMTP Error: [10051] Network is unreachable.
Will bounce back
10-10-2001 15:37:42 - [ 3] Delivering to lbm@fatalerror.dk
10-10-2001 15:37:42 - [ 3] Attempting to deliver to the domain fatalerror.dk
10-10-2001 15:37:43 - [ 3] Retrieved 1 MX records for domain fatalerror.dk
10-10-2001 15:37:43 - [ 3] Trying the server mail.fatalerror.dk.:
80.62.36.77
10-10-2001 15:38:04 - [ 3] Winsock error when communicating with exchanger
mail.fatalerror.dk.: [10051] Network is unreachable
10-10-2001 15:38:04 - [ 3] Fatal SMTP Error: [10051] Network is unreachable.
Will bounce back
10-10-2001 15:38:04 - [ 3] This appears to be a bounced message. Will delete
to avoid loops

Nogen der ved hvad problemet kan være, eller er det mig der har misforstået
noget. En SMTP server er ikke nødvendig på selve serveren da den kun bruges
til at sende mails videre? Det er POP3 serveren der modtager mails og
hvorfra folk så kan hente med bruger og pass? Eller er det SMTP serveren der
modtager og smider ind til hentning på POP3 serveren?

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 15:30

"Lasse Mikkelsen" <lbm@fatalerror.dk> writes:

> [...]
> 10-10-2001 15:38:04 - [ 3] Winsock error when communicating with exchanger
> mail.fatalerror.dk.: [10051] Network is unreachable

Kan du få fat på mail.fatalerror.dk med en telnet til port 25 på den?
Jeg kan ikke:

$ telnet mail.fatalerror.dk 25
Trying 80.62.36.77...
telnet: connect to address 80.62.36.77: No route to host

Jeg tror du skal se dig om efter en anden mailserver at teste med. Mon
ikke det skyldes TDC's port 25 filter, så du også skal have en
sekundær MX med for fatalerror.dk.

> En SMTP server er ikke nødvendig på selve serveren da den kun bruges
> til at sende mails videre? Det er POP3 serveren der modtager mails
> og hvorfra folk så kan hente med bruger og pass?

Det har du vist desværre misforstået. SMTP bruges til at flytte mail
mellem servere. En bruger kan så enten læse sin mail direkte på
serveren (hvis man har en terminaladgang) eller hente den med POP3
eller IMAP.

> Eller er det SMTP serveren der modtager og smider ind til hentning
> på POP3 serveren?

Det er nok noget nærmere sandheden

--
Jacob - www.bunk.cc
The bug starts here.

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 20:06

> Jeg tror du skal se dig om efter en anden mailserver at teste med. Mon
> ikke det skyldes TDC's port 25 filter, så du også skal have en
> sekundær MX med for fatalerror.dk.

Siger du at det er TDC der simpelthen har et filter som gør vi ikke kan
sætte en mailserver op?

> Det er nok noget nærmere sandheden

Altså, for at modtage mail kræves selvfølgelig en pop3 server - men her
kommer så spørgsmålet - skal der køre en lokal smtp server som smider det
over til pop3'en eller kræves der ikke mere end pop3'en? Hvis der kun kræves
pop3 så ser det ud til vi har et problem, får den går nemlig fint igennem.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 20:35

"Lasse Mikkelsen" <lbm@fatalerror.dk> writes:

> Siger du at det er TDC der simpelthen har et filter som gør vi ikke kan
> sætte en mailserver op?

Ja. De har dog også en backup-MX du kan bruge. Jeg kan dog ikke huske
hvad den hedder. Anyone?

> Altså, for at modtage mail kræves selvfølgelig en pop3 server

Nej, der kræves en SMTP-server.
Hvordan du så får mailen fra serveren og over i dit foretrukne
mailprogram må du selv om. Det kan du enten gøre ved at læse den
direkte på serveren eller ved at hente den med fx POP3 eller IMAP.

POP3 er kun en service, som bruges til at klienter kan hente deres
mail fra en mailserver. Det bruges ikke når mailservere udveksler mail
mellem hinanden. Der bruger man normalt SMTP.

> - men her kommer så spørgsmålet - skal der køre en lokal smtp server
> som smider det over til pop3'en eller kræves der ikke mere end
> pop3'en?

Normalt lægger SMTP-serveren (evt. i samarbejde med procmail eller
lignende) mailen ned i et mailspool (et lager) på serveren. Der kan en
POP3-server så læse mailen fra, og lade en klient hente den.

> Hvis der kun kræves pop3 så ser det ud til vi har et problem, får
> den går nemlig fint igennem.

POP3 bruges som sagt *kun* når du henter mail fra serveren, ikke til
at få mailen hen til serveren.

--
Jacob - www.bunk.cc
"Speed is subsittute fo accurancy."

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 20:57

Der må være et problem med port 25 på den router - den er indtastet til den
lokale ip hvor serveren er placeret.

Fra : Kim Rubeck Jensen

Dato : 10-10-01 20:42

Hejsa..

MX- recorden for domænet fatalerror.dk står til nævnte IP 80.62.36.77, dvs
korrekt.
Adressen 80.62.36.77 giver prompt til password - login ved telnet som ligner
en Cisco hvor der nok skal pilles i filteret som før nævnt.
Den router ikke incomming packets på port 25 med mindre dette er spec. under
konfig.

Check dette... (flyt også telnet adgangen til routeren fra port 23 el slå
den fra..)

Hilsen
Kim

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 20:59

Ja, det vil jeg gøre - kender du nogle ledige som ikke er "reserveret" til
andre services?

Der er INGEN filtre på port 25 på hverken WAN eller LAN - den er indtastet
til at blive mappet til serveren på dens lokale ip.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 21:06

"Lasse Mikkelsen" <lbm@fatalerror.dk> writes:

[ telnet bør flyttes til en anden port ]
> Ja, det vil jeg gøre - kender du nogle ledige som ikke er "reserveret" til
> andre services?

Hvis du har en *nix-kasse i nærheden, så snup et kig i /etc/services,
ellers må du på nettet og finde
<http://www.iana.org/assignments/port-numbers>.

Normalt vil du dog ikke gå helt galt i byen ved blot at vælge en port
der ligger over 1024.

--
Jacob - www.bunk.cc
As a computer, I find your faith in technology amusing.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 21:02

"Kim Rubeck Jensen" <kim@rubeck.adsl.dk> writes:

> Adressen 80.62.36.77 giver prompt til password - login ved telnet som ligner
> en Cisco hvor der nok skal pilles i filteret som før nævnt.

Det ligner ikke prompten til min Cisco 677. I øvrigt er det ikke pænt
at prøve den slags uden at have fået lov. Jeg undskylder over for
Lasse at jeg tillod mig at kigge.

Filteret ligger ikke i Lasses eventuelle router (jeg troede egentlig
at TDC Bredbånd, som Lasse vist kører med kom uden router, men det er
en anden sag), men i TDC's borderroutere mod resten af internettet,
hvor de har filter på port 25 og 119 for indgående forbindelser til
ADSL-kunder.

Er du i øvrigt ikke rar at skrive under det du svarer på og klippe
resten væk, som beskrevet på
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>? Det gør det lettere at se
hvad du svarer på samt at skrive svar til dine indlæg.

--
Jacob - www.bunk.cc
Nothing happens.

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 21:18

> Det ligner ikke prompten til min Cisco 677. I øvrigt er det ikke pænt
> at prøve den slags uden at have fået lov. Jeg undskylder over for
> Lasse at jeg tillod mig at kigge.

Det er en ZyXEL Prestige 314.

> [...]
> en anden sag), men i TDC's borderroutere mod resten af internettet,
> hvor de har filter på port 25 og 119 for indgående forbindelser til

Det vil sige at de selv opfordrer folk til at sætte deres egen server op til
mail osv. men folk kan i virkeligheden slet ikke modtage mail?

> [...]
> <http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>? Det gør det lettere at se
> hvad du svarer på samt at skrive svar til dine indlæg.

Jeg forsøger så godt jeg kan, men nogle gange får det lidt stærkt. Sorry.

/Lasse

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 10-10-01 21:32

"Lasse Mikkelsen" <lbm@fatalerror.dk> writes:

> Det vil sige at de selv opfordrer folk til at sætte deres egen server op til
> mail osv. men folk kan i virkeligheden slet ikke modtage mail?

Det vil sige at folk der ikke er TDC-kunder ikke kan lave direkte
forbindelser til din mailserver. Du kan stadig modtage mail, det skal
bare lige vende TDC's mailserver, som du sætter ind som sekundær MX i
din DNS. Spørg evt. i en af de interne tele.* grupper hvad serveren
hedder.

> Jeg forsøger så godt jeg kan, men nogle gange får det lidt stærkt. Sorry.

Netop derfor skal man være omhyggelig med sin citatteknik. Det var et
svar til Kim. Men derfor må du da også gerne læse siden, der står en
masse klogt

--
Jacob - www.bunk.cc
If at first you do succeed, try to hide your astonishment.

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 21:48

> Spørg evt. i en af de interne tele.* grupper hvad serveren
> hedder.

Jeg kan desværre ikke spørge der, da jeg ikke sidder på en TDC linje, det
gør kun serveren.

Kan du eventuelt spørge, eller kender du en med en TDC conn.?

/Lasse

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 10-10-01 22:05

> Spørg evt. i en af de interne tele.* grupper hvad serveren
> hedder.

Jeg har fundet TDC's backup SMTP server - backup-mx.post.tele.dk.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 11-10-01 11:10

"Lasse Mikkelsen" <lbm@fatalerror.dk> writes:

> Jeg har fundet TDC's backup SMTP server - backup-mx.post.tele.dk.

Løste det så dit problem?

Som du måske kan se sidder jeg med en ADSL hos CyberCity, så jeg har
ikke umiddelbart adgang til tele.*-grupperne, men du fandt jo også
selv svaret

--
Jacob - www.bunk.cc
A penny saved has not been spent.

Fra : Lasse Mikkelsen

Dato : 11-10-01 13:16

> Løste det så dit problem?

Det ved jeg først om 24 timer, det plejer (eller hvad?) at tage så lang tid
før de nye indstillinger er trådt i kraft - jeg er DNS hostet hos Web-Sale.