[DVD] Godfather-trilogien
Fra : Zeki

Dato : 10-10-01 12:22

Har lige modtaget REG2-udgaven af subjekt, men er nu kommet i tvivl om
filmenes originale spilletid.
Dem jeg har modtaget har spilletider på henholdsvis 168 min, 192 min og 163
minutter, men dette kan jeg ikke få til at stemme overens med de
informationer der er på IMDB, hvor spilletiden på filmene er sat til 175
min, 200 min og 163 minutter.

Med englændernes trang til at bortcensurere in mente, er der så klippet
scener bort fra 'Godfather 1' og 'Godfather 2', eller er REG2 boxsettet 'the
real deal?

Zeki

Fra : Morten Steen

Dato : 10-10-01 12:29

Nu tør jeg ikke udtale mig 100% sikkert, men kunne det evt. skyldes den
førhen diskuterede forskel på billeder pr. frame i hhv. PAL og NTSC? Det er
jo en kendt fact at alle PAL-film kører en my hurtigere end NTSC, og derfor
er kortere...
Om det er tilfældet med disse Godfather-disks tør jeg dog ikke sige.

Morten

Fra : Joakim Lauridsen

Dato : 10-10-01 12:34

"Zeki" <sinners.inn@image.dk> wrote in message
> [...]
> Med englændernes trang til at bortcensurere in mente, er der så klippet
> scener bort fra 'Godfather 1' og 'Godfather 2', eller er REG2 boxsettet

Ingen ko på isen. Der er blot tale om såkaldt Pal speedup. Hvor film (i bio)
har 24 billeder i sekundet, har PAL video 25. Den nemmeste måde at ordne det
lilel problem, er ved bare at ignorere forskellen. Det betyder så at filmen
i praksis afspiller 4% for hurtigt i forhold til originalen. Du kan selv
regne efter på 175*0,96=168 og 200*0,96=192. Hvorfor der ikke er nogen
forskel at spore på nummer tre ved jeg ikke, men du skal altså ikek være
bekymret for censur.

Joakim

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 10-10-01 20:49

Joakim Lauridsen <agjo@li.is> wrote:

> Ingen ko på isen. Der er blot tale om såkaldt Pal speedup. Hvor film (i bio)
> har 24 billeder i sekundet, har PAL video 25.

Hvorfor er det egentlig at det er sådan? Nu har jeg flere gange hørt jer
snakke om denne hastighedsforskel PAL<->NTSC og kom lige til at tænke
på: Skyldes det at strømnettet i Europa kører med 50 Hz hvilket 25 fps
går op i 1:2, og tilsvarende i USA hvor strømnettet kører (svjh) 60 Hz
hvilket jo så svarer til 2:5 for 24 fps ?

Har jeg skudt rigtigt eller er der en anden grund?

MVH ANR

"They treat you like dirt - but I'm better than dirt! Well, most kinds
of dirt. That storebought kind - it's packed with nutrients - I can't
compete with that."
-Moe Szyslak

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 10-10-01 22:52

"Andreas N Rasmussen" <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote in message

> [...]
> hvilket jo så svarer til 2:5 for 24 fps ?
>
> Har jeg skudt rigtigt eller er der en anden grund?

Ja og nej. Uden at vide for meget om strøm, fysik osv. er jeg ret sikker på
at der er en sammenhæng mellem spændingen i strømnettet og antal
frames/opdateringshastighed. Altså 25 fps går 2 gange op i 50Hz. I USA kører
de 30 fps og ikke 24 (det er i biffen at der køres med 24 fps) og det går
belejligt nok også 2 gange op i de 60Hz de har i deres lysnet.

Så er det næste spørgsmål: "hvorfor er der så ikke hastighedsforskel mellem
den originale biograffilm og NTSC-overførslen, men kun mellem bif og PAL?"
Det er fordi man bruger en anden konverteringsteknik når der skal
konverteres til NTSC i forhold til når der konverteres til PAL (hvilket jo
er en direkte overførsel). At speede filmen op til 30 fps (NTSC) ville være
klart mærkbart, og derfor bruger man en metode der hedder 3:2 pulldown der
vist går ud på at gentage en frame hist og her. Det er lidt kompliceret, men
man kan læse om det her:
http://www.dvdfile.com/news/special_report/production_a_z/3_2_pulldown.htm.
Metoden gør ihvertfald at filmens hastighed og dermed længde, ikke ændres.

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 11-10-01 20:06

Mikkel Selsøe Sørensen <selsoe@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> de 30 fps og ikke 24 (det er i biffen at der køres med 24 fps) og det går
> belejligt nok også 2 gange op i de 60Hz de har i deres lysnet.

Ah - i see. Det giver også lidt mere mening end at det skulle gå 2,5
gange op. Tak for udredningen.

> [...]
> klart mærkbart, og derfor bruger man en metode der hedder 3:2 pulldown der
> vist går ud på at gentage en frame hist og her.

Smart. Tak for en go' forklaring. Så blev jeg også lidt klogere idag.

MVH ANR

"Romance is dead. It was acquired in a hostile takeover by Hallmark and
Disney, homogenized, then sold off piece by piece."
-Lisa Simpson

Fra : Jens Thomsen

Dato : 10-10-01 12:53

> [...]
> minutter, men dette kan jeg ikke få til at stemme overens med de
> informationer der er på IMDB, hvor spilletiden på filmene er sat til 175

PAL-speedup. Du skal trække 4% fra den originale spilletid for at nå frem
til spilletiden i PAL. Det passer perfekt med de 168 og 192 minutter. De 163
må være en fejl.

MVH
Jens

Fra : lhs

Dato : 11-10-01 20:06

Hej

pyt med framerates,spilletid osv. lad os holde os til indholdet. Kan I huske
Tvserien, der blev sendt som en kronologisk udbyggelse af de 2 første
Godtfather film med mange ekstra scener mv. hvordan holder dvden i forhold
til den udgivelse ??

Lhs

Fra : Tenzel Kim

Dato : 12-10-01 14:29

> [...]
> Tvserien, der blev sendt som en kronologisk udbyggelse af de 2 første
> Godtfather film med mange ekstra scener mv. hvordan holder dvden i forhold

Den holder helt fint. Alle de "nye" scener der var med i tv-udgaven er at
finde i extra materialet i kronologisk rækkefølge.

Tenz.