Datoer, php, scripts og udveksling...
Fra : Rander

Dato : 10-10-01 01:42

Det her bliver nok en smule forvirrende, da jeg ikke helt selv har styr på
det - det er det jeg skal bruge jeres hjælp til!

Jeg skal lave en php-fil. Den skal, baseret på om datoen er imellem to på
forhånd fastlagte datoer, bruge to forskellige stylesheets. Ja, allerede
her det forvirrende, så lad mig prøve med lidt pseudo-kode:

Hvis idag er i januar måned, så
   brug stylesheetet "januar.css"
ellers
   brug stylesheetet "resten.css"

Den del skal laves i php, og det ser jeg ikke de store problemer i.

MEN: Jeg har en idé om at selve checket af datoen må kunne laves smartere
end at php skal gøre det selv hver eneste gang siden bliver kaldt! Jeg
forestiller mig noget med et cron-script der kører en gang i døgnet og
checker datoen, og herefter sætter en eller anden global parameter på
maskinen som php så kan gå ind og checke efter - alternativt at
cron-scriptet toucher en eller anden tilfældig fil, som php så kan checke
eksistensen af. Parameteren/filen skal naturligvis slettes af cron-scriptet
når januar måned er forbi.

Så kan første linie i ovenstående kode jo blot omskrives til

Hvis $Januar, så
eller
Hvis filen januar eksisterer, så

- hvilket efter min opfattelse vil være både hurtigere og mindre
processor-krævende.

Hvordan griber jeg nemmest det an? Gerne med kodeeksempler til både
cron-scriptet og php'en!

SysInfo: RedHat 7.1, Apache 1.3.19 og php 4.0.4

XFUT dk.edb.internet.webdesign.serverside.php, da det jo i sidste ende er
noget php jeg skal have til at virke...
--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Barnet Hansigne Frederiksen er rask, faderen ukendt, da barnet er
uægte. Husmand Peter Rasmussen er gift med moderen. Drengens police
som fulgte er ægtefødt, altså af Camilla, moderen. (Skadesanmeldelse)

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 10-10-01 01:56

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> skrev

> [...]
> cron-scriptet toucher en eller anden tilfældig fil, som php så kan checke
> eksistensen af. Parameteren/filen skal naturligvis slettes af

så tjekker PHP jo alligevel, med f.eks. file_exists() og du skal stadig have
måneden, så du ved, hvilken måned du skal tjekke efter...

Tror det du tænker på er: cron kører en gang om måneden, genererer en .inc,
..html eller anden type fil, som php derefter inkluderer. For at undgå at PHP
tjekker noget som helst, så skal filen have samme navn uanset, hvilken måned
det er... er det mon det du er ude efter?

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 10-10-01 06:20

Det lyder som nogle helt vilde krumspring at gøre i stedet for bare at tjekke een gang pr. script-kørsel!!!

Er det virkelig så resource-krævende at tjekke om det er januar eller ikke?

Hvis du absolut ville kunne en løsning være at sætte cron til på den pågældende dato at overskrive den CSS-fil du bruger på din side med den version du nu ønsker. På den måde behøver du ikke PHP.
--
Mvh. Mogens,
www.momech.dk

Fra : Anders Johannsen

Dato : 10-10-01 09:24

> Den del skal laves i php, og det ser jeg ikke de store problemer i.

Godt

> [...]
> cron-scriptet toucher en eller anden tilfældig fil, som php så kan checke
> eksistensen af. Parameteren/filen skal naturligvis slettes af

Glem det. Dine løsningsforslag er unødigt komplekse, og basalt set undgår du
ikke at tjekke for om det er januar eller ej pr. sidevisning. Forlader du
dig på I/O går din performance helt sikker i den forkerte retning.

Mvh.
Anders Johannsen

Fra : Rander

Dato : 11-10-01 02:54

Wed, 10 Oct 2001 10:23:36 +0200 brugte Anders Johannsen 24 linier på at
fortælle dette til dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:

> [...]
>ikke at tjekke for om det er januar eller ej pr. sidevisning. Forlader du
>dig på I/O går din performance helt sikker i den forkerte retning.

Jo, men er det ikke rent performance-mæssigt hurtigee for php-scriptet at
checke efter eksistensen af en given fil eller parameter, frem for at
skulle hive datoen ind i en parameter, og derefter checke om måneden er
januar?

--
Lars Rander, www.rander.dk ICQ#: 987520 ** Pil ikke ved min adresse **
Sjathelt og beskytter af det svage køn (udnævnt af diktator SEJ 5/6-99)

Man går ud og finder sig én kæreste. Når man så har været gift et par år og
fået børn, så går kæresten på arbejde, og så går faderen ud i byen og finder
sig én til. (Robin, 8 år)

Fra : Anders Johannsen

Dato : 11-10-01 08:49

"Rander" <ldNOSPAM@rander.dk> wrote in message

> [...]
> checke efter eksistensen af en given fil eller parameter, frem for at
> skulle hive datoen ind i en parameter, og derefter checke om måneden er

Det må naturligvis bero på en konkret test, men hvad får dig til at tro at
I/O er billigt og CPU er dyrt?

Mvh.
Anders

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 10-10-01 09:29

Rander wrote:

> [...]
> eller
> Hvis filen januar eksisterer, så
>
> - hvilket efter min opfattelse vil være både hurtigere og mindre

Til gengæld genererer du en masse I/O og en masse systemkald. Hvis du
gør det fra PHP, laver du et systemkald, der straks returnerer tiden.
Så bruger du en smule CPU på at konvertere til lokaltid og sammenligne
måneden...

Alternativt med cron-løsning laver du et systemkald, der skal læse på
disken for hver måned du kontrollerer. Worst-case bliver det 12
systemkald, best-case bliver 1 kald og - tada - gennemsnitligt bliver
det 6 systemkald... Systemkald er _dyre_ i forhold til de få
CPU-cykler, det tager at konvertere tiden til lokaltid og at hive
måneden ud...

IMHO er det spild af tid at bruge tid på et cron-script...

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Programming is a race between programmers, who try and make more and

Fra : Lars Petersen

Dato : 12-10-01 00:01

> [...]
> cron-scriptet toucher en eller anden tilfældig fil, som php så kan checke
> eksistensen af. Parameteren/filen skal naturligvis slettes af

Lav et cron job der kører en gang om måneden!
pseudo kode:

if januar
cp januar.css style.css
else
cp default.css style.css

--
-
Lars

Fra : Lars Petersen

Dato : 12-10-01 00:02

> Lav et cron job der kører en gang om måneden!
> pseudo kode:
>
> if januar
> cp januar.css style.css
> else
> cp default.css style.css

Og så skal din side bare altid henvise til style.css
slet ingen php involveret (med mindre du vil lave
cron jobbet som php)...

--
-