GH, KH og PH
Fra : julius larsen

Dato : 09-10-01 22:35

Hej NG

Hvordan sænker man disse værdier (GH, KH, PH). Mine værdier er: GH >16, KH
10 og PH 8,0. Jeg syntes at have læst her i NG'en at det er lige i
overkanten og nu vil jeg gerne have dem sænket lidt. Jeg ved at der nogle
der ved det, så bare kom med det.......

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-10-01 06:27

"julius larsen" <julius@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10 og PH 8,0. Jeg syntes at have læst her i NG'en at det er lige i
> overkanten og nu vil jeg gerne have dem sænket lidt. Jeg ved at der nogle

Man kan ikke rigtigtsige det er i overkanten, for det afhænger af hvilke
fisk du har.

Hvis det er afrikanske cichlider, elsker de hårdt vand.

Men er det sydamerikanske cichlider så vil de foretrække blødt vand.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : julius larsen

Dato : 10-10-01 14:43

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> With many Thanks
>
> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
> Remove IHSYD from email address when replying by email

Ja det er godt nok, MEN hvordan sænker jeg værdierne???????

Fra : ole larsen

Dato : 10-10-01 16:34

julius larsen skrev i meddelelsen
<3bc44ffc$0$42052$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Ja det er godt nok, MEN hvordan sænker jeg værdierne???????

www.thekrib.com eller på nestor10´s site får du de bedst tænkelige
oplysninger.
Der er også en del på www.akvariet.dk

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-10-01 17:47

> Ja det er godt nok, MEN hvordan sænker jeg værdierne???????

Da du ikke skriver hvilke fisk du har (om du har skrevet det i et andet
indlæg, ved jeg ikke), kan Disky ikke vide i hvilken henseende du ønsker
svar. For, havde du nu østafrikanske cichlider så er det netop
ligemeget, og du behøver ikke spilde penge og tid på at sænke disse
værdier.

Det kan være svært med vores vand i DK, hvis man skal ændre disse
værdier. Jeg prøvede pH engang, fik en lille sænkning med en masse
tilsætningsstof. dagen efter var den røget tilbage på den normale værdi.
Men det har du nok prøvet.

En god måde er nok omvendt osmose-anlæg, anskaf sådan et, det er dog nok
lidt dyrt. Der er vist nok også noget med syre som man kan tilsætte.
Hvilken syre ved jeg ikke, så vær helt sikker hvis du vælger denne
metode.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 10-10-01 19:41

Jeg har hørt at danskvand kan sænke nogle værdier, men kan ikke huske
hvilke.

Fra : ole larsen

Dato : 11-10-01 06:16

Tom Manczak skrev i meddelelsen

> [...]
>lidt dyrt. Der er vist nok også noget med syre som man kan tilsætte.
>Hvilken syre ved jeg ikke, så vær helt sikker hvis du vælger denne

GH/TH, der er et mål for mængden af Ca+2, Mg+2 og evt. andre flervalente
kationer.
Sænkes i praksis ved fortyndyng med regnvand, RO-vandt eller ionbyttet vand.

KH er det (fejlagtige) udtryk for bufferkapaciteten/syrebindingsevnen, dvs
et udtryk
for, hvor meget syre der skal til for pH permanent sænkes. Er KH eks 15 - en
realistisk værdi i det meste af landet - skal der ca. 50 mg. CO2/L til for
at holde
pH på 7. For at holde pH på 6,5 skal der ca 150 mg CO2/L. Begge mængder er
uøsket høje, hvorfor man må sænke KH hvis man vil holde pH på disse
niveauer.
KH sænkes tilnærmelsesvist som GH/TH. Det kan dog også gøres med tilsætning
af en stærk syre. Der vil så produceres store mængder CO2, der sænker pH
MIDLERTIDIGT - indtil overskydende CO2´en er luftet ud igen - eller indtil
bufferkapaciteten er
"brugt op".

pH er et mål for surhedsgraden og sænkes ved tilsætning af syre ( bl.a. CO2
eller fra spaghnum)
efter at KH er justeret til ønskede niveau.

Se evt. på www.thekrib.com eller i den gamle "Jeg har akvarium" fra
Politiken.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 11-10-01 06:26

ole larsen skrev i meddelelsen
<2Z9x7.7999$%D3.654808@news000.worldonline.dk>...

>Se evt. på www.thekrib.com eller i den gamle "Jeg har akvarium" fra
>Politiken.
>
>Ole

Og så forslår jeg at du overser alt omkring begreberne "temporær hårdhed" og
"permanent hårdhed"
De tjener i denne sammenhæng ikke til andet end forvirring.

Ole

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 17-10-01 21:02

In article <%V_w7.5243$uQ.634975@news010.worldonline.dk>, "Tom Manczak"

> [...]
> lidt dyrt. Der er vist nok også noget med syre som man kan tilsætte.
> Hvilken syre ved jeg ikke, så vær helt sikker hvis du vælger denne

Syren er Oxalsyre, og udfælder Mg og Ca, samtidig med at CO2 så gasses af.
Jeg har ikke proceduren i hovedet, men lav en google-søgning på "oxalsyre
blødt vand" eller noget i den stil, så er der nok bid. Der er en
beskrivelse, vistnok på Århus Akvarieklubs site.

mvh

martin sørensen