Setlocale & dansk
Fra : Sinkbæk

Dato : 09-10-01 13:16

Hej!

Nu har jeg i et stykke tid kæmpet med setlocale, for at få den til at skrive
de danske navne for både måneder og ugedage - men nej! Det ka jeg ikke få
til at funke!

Derfor har jeg skiftet taktik til at lave en masse if'er - if($month ==
October) {$month = oktober} osv...

Siden det er en noget langsommelig proces ville bare lige gerne høre om der
var en hjælpsom sjæl, som måske allerede har lavet et sådant script, og som
også vil poste det i gruppen??

På forhånd mange tak
Mvh.
Sinkbæk

Fra : Michael L. Hostbaek

Dato : 09-10-01 13:20

Sinkbæk tried to tell us something, and all I got was:

> Nu har jeg i et stykke tid kæmpet med setlocale, for at få den til at skrive
> de danske navne for både måneder og ugedage - men nej! Det ka jeg ikke få
> til at funke!

Have you tried:
setlocale("LC_ALL", "da_DK.ISO_8859-1");

or time specific:
setlocale( "LC_TIME", "da_DK");

--
Regards,
Michael L. Hostbaek

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 09-10-01 13:28

In article <3bc2ea6f$0$264$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Sinkbæk wrote:
> [...]
> var en hjælpsom sjæl, som måske allerede har lavet et sådant script, og som
Det har jeg...

#v+
function dansk_dato($method = "normal") {
   $dag = date("l");   // Hent dagen
   $maaned = date("m");   // Hent måneden
   $dato = date("d");   // Hent datoen
   $year = date("Y");   // Hent året

   $maaned = $maaned -1;   // Array venlig måned

   $month = array ("januar","februar","marts","april","maj","juni","juli","august","september","oktober","november","december");
   $day = array ("Monday" => array ("Mandag"),"Tuesday" => array ("Tirsdag"),"Wednesday" => array ("Onsdag"),"Thursday" => array ("Torsdag"),"Friday" => array ("Fredag"),"Saturday" => array ("Lørdag"),"Sunday" => array ("Søndag"));

   if ($dato < 10) {
      $dato = ereg_replace("0"," ",$dato);
   }

   $dag = $day[$dag][0];

   if ($method == "lowercase") {
      $dag = strtolower($dag);
   }

   return "$dag den $dato. $month[$maaned], $year";
}
#v-

Den kaldes så med dansk_dato();. Kald den med dansk_dato("lowercase"); hvis
datoen skal stå som en del af en sætning (som i "Det var mandag d. 5 maj 2001).

Jeg har ikke lige testet den, men sidst jeg prøvede virkede den fint.

Mvh. Jonas

--
Have you saved your rainforest today?
- http://www.therainforestsite.com

Registered Linux user #198786 (http://counter.li.org)

Fra : Sinkbæk

Dato : 09-10-01 14:08

Tak Jonas!

Det var lige hvad jeg manglede!

Fra : Jonas Häggqvist

Dato : 09-10-01 14:27

On Tue, 9 Oct 2001 14:15:43 +0200, "Sinkbæk" <ts@8888nvr.dk> wrote:

> [...]
>de danske navne for både måneder og ugedage - men nej! Det ka jeg ikke få

I al beskedenhed: lohvft4utk04eu09ncebaaee76bccgd1mk@4ax.com

google link:
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=lohvft4utk04eu09ncebaaee76bccgd1mk%404ax.com

> [...]
>var en hjælpsom sjæl, som måske allerede har lavet et sådant script, og som

Den ser jeg du har fået hjælp til.

--
Jonas Häggqvist