Problemer med Tables og Stylesheet
Fra : Jakob Munck

Dato : 09-10-01 09:31

Jeg er ikke god til det med tabeller og stylesheets, så jeg håber nogen kan
hjælpe. Jeg vil gerne lave en tabel, hvor alle linier mellem felterne er
trykket op i sort, og tabellen skal styres fra et stylesheet. Jeg har lavet
tabellen sådan (i uddrag):

cellspacing='5'>

og mit stylesheet ser sådan ud:

TD.pagin
{
COLOR: ffffff;
FONT-FAMILY: Verdana, Arial, Helvetica;
FONT-SIZE: 10px;
FONT-WEIGHT:
background-color: F6DC82;
TEXT-DECORATION: none;
border: 5 px:
border-color: 0000ff;
}

Men det fungerer ikke for jeg er ikke klar over:

1. Hvor i tabellen skal jeg skrive "style='pagin' " for at få tabellen
styret af dette stylesheet? Skal jeg både skrive det i tabellen top, i dens
tr-felter og i dens td-felter?

2. Hvordan skriver jeg stylesheetet, så alle linier i tabellen vises i klar
farve, f.eks. sort?

Hjælpe modtages med glæde.

v.h.
Jakob Munck

Fra : J.C. Voss

Dato : 09-10-01 09:55

Jakob Munck <jakob.munck@tdcadsl.dk> wrote:

> 1. Hvor i tabellen skal jeg skrive "style='pagin' " for at få tabellen
> styret af dette stylesheet? Skal jeg både skrive det i tabellen top, i dens
> tr-felter og i dens td-felter?

For at tildele td.pagin klassen skal du skrive pagin i dit <td>-tag. Du
kan også fjerne td foran .pagin og så kan du tildele hvad som helst den
klasse.
Jeg er ikke sikker på, at du kan give dine <tr> og <td>-tags border
attributen, og hvis du bekymrer dig om hvorvidt din kode skal kunne
validere, så er der ikke noget der hedder height i forbindelse med
tabeller i nyere html-versioner.

> 2. Hvordan skriver jeg stylesheetet, så alle linier i tabellen vises i klar
> farve, f.eks. sort?

tabel, td { border: 1 px solid #000000 }

Husk i øvrigt havelågen foran alle hex-farveangivelser.

--
//Jonas @ 11°, 56° | Min adresse er *ikke* .ugyldig |
<http://geografi.hjem.wanadoo.dk> | My address is *not* .ugyldig |

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-10-01 12:03

Det virker ikke rigtig, men jeg gør det nok forkert. Derfor spørger jeg i
stedet, hvordan skal jeg gøre, hvis jeg i mit stylesheet har defineret at
tabeller skal se sådan ud:

TD
{
BORDER-BOTTOM: black thin;
BORDER-LEFT: black thin;
BORDER-RIGHT: black thin;
BORDER-TOP: black thin;
COLOR: black;
FONT-FAMILY: verdana, Arial, geneva;
FONT-SIZE: 10pt;
}

Men så har jeg en enkelt tabel, som jeg ønsker skal se ud på en anden måde.
Hvordan kan jeg gøre denne ene tabel "immun" over for stylesheetet?

v.h.
Jakob Munck

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-01 16:50

Laver en class med ændringerne.

F.eks.:
TD.anderledes
{
BORDER: none;
COLOR: red;
FONT-FAMILY: "Times New Roman", serif;
FONT-SIZE: 14pt;
}

--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jakob Munck

Dato : 09-10-01 19:01

Det virker bare ikke, jeg gør noget forkert, men hvad???

Jeg ønsker at lave en ganske almindelig tabel (6 x 8 felter) med sorte
solide mellemrum mellem felter både lodret og vandret. I TD-felterne har jeg
skrevet "class="lille_hvid" " og jeg anvender nedenstående stylesheet:

Hvis jeg laver en class med følgende egenskaber

TD.lille_hvid
{
[...]

Men der kommer ingen mellemrum, hverken lodrette eller vandrette. Hvorfor
ikke? Hvad gør jeg galt???

v.h.
Jakob Munck

Fra : Henrik Christensen

Dato : 10-10-01 04:59

> Men der kommer ingen mellemrum, hverken lodrette eller vandrette. Hvorfor
> ikke? Hvad gør jeg galt???

Prøv med det her, virker ikke i ns4, skulle være ok i ie6 ns6 opera5 mozilla094.

<head>
<title></title>
table.t1 {border-collapse: collapse; border-spacing: 0px}
table.t2 {}
td {border:5px #000000 solid;}
.blue {background: blue; color: #ffffff; border: none;}
</head>

En god ting at downloade (ca. 1.5MB)
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/css2.pdf

MVH.