Harry potter vs. Lord of the Rings
Fra : Mads T. Andersen

Dato : 08-10-01 21:01

Kan de to film/bøger egentlig sammenlignes?

Jeg har ladet mig fortælle at de er skrevet under samme
præmisser (godnathistorier), og begge har jo et islæt af
fantasy (LOTR startede jo imho fantasygenren).
Er det tilfældigt at de to film har premiere i samme kvartal?

mvh

Mads

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-10-01 21:10

"Mads T. Andersen" <mogwai@skjoldhoej.dk> writes:

> Kan de to film/bøger egentlig sammenlignes?

Ja. Men det betyder ikke at de ligner hinanden. (man kan jo altid
sammenligne sidetal, titler, forfatternavne, osv )

> Jeg har ladet mig fortælle at de er skrevet under samme
> præmisser (godnathistorier), og begge har jo et islæt af
> fantasy (LOTR startede jo imho fantasygenren).

Begge er også udarbejdet med et klart mål og en egentlig slutning i
sigte. Og kampen mellem gode og onde magikere, som er hovedhistorien i
Potter er da også en del af LOTR.

> Er det tilfældigt at de to film har premiere i samme kvartal?

Nej. Og den kommende relanchering af Narnia-bøgerne (samt de nye
Narnia-bøger der er ved at blive skrevet) er heller ikke en
tilfældighed.

Harry Potter-seriens succes har gjort fantasy til et troværdigt
investeringsobjekt.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Har nogen lagt mærke til, hvordan de tre Back to the
The RockBear. ((^)) future-film hænger sammen? Det er helt vildt sejt, og

Fra : Malene

Dato : 13-10-01 22:14

> Nej. Og den kommende relanchering af Narnia-bøgerne (samt de nye
> Narnia-bøger der er ved at blive skrevet) er heller ikke en
> tilfældighed.

Uh! Uh! Uh! Ved du noget? Jeg var vild med de bøger da jeg var mindre - du har
vel ikke nogen links eller noget?

Malene

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-10-01 21:12

"Malene" <malenehald@mail.com> writes:

> Uh! Uh! Uh! Ved du noget? Jeg var vild med de bøger da jeg var mindre - du har
> vel ikke nogen links eller noget?

Næh. Måske www.harpercollins.com?

Historien er, at man hyrer nogle forfattere til at skrive nye
historier i Narnia-universet. Jeg synes, at det er en dårlig ide. Har
en forfatter en historie at fortælle så lad ham fortælle den selv.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Diskussioner ødelægges tit af folk,
The RockBear. ((^)) der ved hvad de taler om"

Fra : Malene

Dato : 13-10-01 22:15

> [...]
> fantasy (LOTR startede jo imho fantasygenren).
> Er det tilfældigt at de to film har premiere i samme kvartal?

Jeg har ladet mig fortælle fra en jeg kender der arbejde i en boghandel, at da
LotR blev udgivet i bogform for vist nok et par år siden, var der ikke megen
interesse - HPbøgerne har altså banet vejen for at fantasygenren er blevet
populær.

Malene

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 13-10-01 17:50

"Malene" <malenehald@mail.com> wrote in message

> [...]
megen
> interesse - HPbøgerne har altså banet vejen for at fantasygenren er blevet

Mener du ikke _igen_ er blevet populær?

XFUT til dk.kultur.litteratur (som jeg ikke abonnerer på)

/Nikolaj

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 13-10-01 18:05

"Malene" <malenehald@mail.com>
> [...]
> interesse - HPbøgerne har altså banet vejen for at fantasygenren er blevet

Det at LOTR er blevet filmatiseret har nok også en del at sige.
Mon ikke planlægningen af LOTR-filmene var i gang, før Potter
blev en spændende succes? (Jeg gætter, jeg ved det ikke.)

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk