Tak - syge guppyer
Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 08-10-01 16:33

Tak til Jer, der forsøgte at finde en løsning på vores mysterium.

Desværre var der 7 til, der lå døde her til morgen, så Alex er
forståeligt nok meget ked af det. Det ser nok ud til, at problemet løser
sig selv, da der kun er 3 levende guppyer tilbage + lidt unger.

Vi kommer nok til at finde på nogle andre fisk til ham - når vi har
disinficeret akvarie og tilbehør grundigt, selvfølgelig.

Med venlig hilsen
Linda Haible

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 16:46

"Linda Lauridsen Haible" <linda@haible.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi kommer nok til at finde på nogle andre fisk til ham - når vi har
> disinficeret akvarie og tilbehør grundigt, selvfølgelig.

Det var ikke så godt at høre mht. gubbyerne.

Husk når du disinficerer akvariet at koge gruset og selvfølge sætte nyt
filter i. Du skal også have nye planter da evt. snegleæg kan sidde på
planterne og indeholde smitte. Og så er det ikke en godt idé at sætte nye
fisk sammen med dine 3 tilbageværende gubbyer + ungerne da disse kan være
smittebærer.

En idé til fremtiden er at når du får nye fisk at sætte den i et særskilt
akvarium i karantæne et par ugers tid inden de kommer sammen med dine andre
fisk i selskabsakvariet. Af skade bliver man klog....denne erfaring har
mange vist gjort.

Held & Lykke med de nye fisk

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan H.

Dato : 08-10-01 17:45

Hej

<snip>

> [...]
> fisk sammen med dine 3 tilbageværende gubbyer + ungerne da disse kan være

En korrekt dosering af faunamor eller det medicin man kan bruge til denne
sygdom som har været i akvariet.
Men at begynde at udskifte alle planter mm. NEJ det er nødvendig.

> [...]
andre
> fisk i selskabsakvariet. Af skade bliver man klog....denne erfaring har

Dette lyder som en rigtig god ide hvis det er meget dyre indkøbt fisk. MEN
problemmet er bare at det ligesåtit er de gamle fisk der dør når der kommer
nye fisk, da disse ikke er imune over den nye sygedom som de nye fisk
medbringer.

Jeg plejer at tilsætte noget faunamor når jeg får nye fisk i dette gamle
akvarie hvor de nye fisk skal gå. Og 7 9 13 er det somregle gået godt.

Karentæne akvarie har jeg kun brugt ved meget dyre fisk og som regle
cichilder eller saltvands fisk, og her har perioden været 2-3 månder.

Bare en menige fra en akvarist igennem 30 år.

MVH Jan h.

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 19:02

"Jan H." <jan@itco.dk> skrev i en meddelelse

> En korrekt dosering af faunamor eller det medicin man kan bruge til denne
> sygdom som har været i akvariet.
> Men at begynde at udskifte alle planter mm. NEJ det er nødvendig.

Den forstod jeg ikke?

> [...]
kommer
> nye fisk, da disse ikke er imune over den nye sygedom som de nye fisk

Hvorfor kun dyre fisk?. Er gubbyer ikke det værd?. Nej, jeg ved hvad du
mener .
Du mener altså det er lige meget om man sætter sine fisk i karantæne eller
sætter den direkte over i det store akvarie?. Det har jeg også gjort men har
nu oplevet at det er de nye fisk der stiller træskoene. Måske det kunne være
fordi de ikke er vant til den bakterieflora som er i akvariet?. Min tanke
omkring karantæneakvariet er at sygdomme som fiskedræber og svamp og lign.
opdages og behandles særskilt således at de "gamle" fisk ikke gentagende
gange skal udsættes for medicinering hver gang man får nye fisk. Faunamor,
Fungal m.v. er ikke det allerværste men jeg mener jo mindre medicin/gift man
hælder i ens akvarie jo bedre det for alle parter.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan H.

Dato : 09-10-01 09:45

Hej

<snip>

> [...]
> Du mener altså det er lige meget om man sætter sine fisk i karantæne eller
> sætter den direkte over i det store akvarie?.

Ja

>Det har jeg også gjort men har
> nu oplevet at det er de nye fisk der stiller træskoene. Måske det kunne
være
> fordi de ikke er vant til den bakterieflora som er i akvariet?.

En betingelse er selvføgelig at de fisk man køber er i en ordentlig
kondition, hvis de er det, så sker der heller ikke noget ved at bruge lidt
medicin - Sygedom fremkommer tit på grund af tressen ved transport samt at
der går for mange fisk i akvariet hos forhandleren.
tit og ofte er det tressen der frem provokere en masse syge.

> [...]
> opdages og behandles særskilt således at de "gamle" fisk ikke gentagende
> gange skal udsættes for medicinering hver gang man får nye fisk.

En god ide er at købe sine fisk samlet og sætte dem i på samme tid, man
køber formodentlig ikke fisk hver anden fredag.
Selvføgelige skal man også kunne sætte flere fisk i senere og her er det så
at jeg mener at lidt medicin ikke gør nogel skade.
Kommer de i et karentæne akvarie udsætter man blot fiskene for yderlige
stresse og som regle er et karentæne akavriet ikke bygget op med de skjule
steder og den mængde af planter som fiskene skal kunne føle sig trygge i.
Et typisk eks jeg har set nogle gange er et akvarie fyldt op med vand og en
luft sten samt 1 plantet i hvert hjørne af akvariet, og det var så det. Det
er lige til at give en fisk tres af.

> Faunamor, Fungal m.v. er ikke det allerværste men jeg mener jo mindre
medicin/gift man
> hælder i ens akvarie jo bedre det for alle parter.

Enig det bruges kun når der er behov eller man evt køber nye fisk

MVH
Jan h.