cursor via CSS...
Fra : Onkel Ond

Dato : 08-10-01 16:04

Hejsa!

Jeg sidder og bakser lidt med en hjemmeside for en FDF-kreds i Nordsjælland,
og til det formål tænkte jeg at det ku' være lidt spas at skifte cursoren på
siden til forskellige FDF-cursor's.
Jeg er klar over at der er delte meninger om emnet, men da jeg godt ku'
tænke mig at vide hvordan man gør, så håber jeg på noget hjælp her.
Jeg går ud fra at man kan gøre det via noget cursor:url("mincursor.cur") i
et stylesheet eller noget, problemet er bare at hvis jeg hælder den i body
{} så virker det ikke.
Anybody?

På forhånd tak
/Onkel

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 08-10-01 16:42

Onkel Ond skrev:

> Jeg sidder og bakser lidt med en hjemmeside for en FDF-kreds i
> Nordsjælland, og til det formål tænkte jeg at det ku' være lidt spas
> at skifte cursoren på siden til forskellige FDF-cursor's.

Det kan altid betale sig at søge på Google. Se første link på
http://www.google.com/search?q=css%20cursor-style.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Onkel Ond

Dato : 08-10-01 17:15

Jonas Koch Bentzen skrev:

> Det kan altid betale sig at søge på Google. Se første link på
> http://www.google.com/search?q=css%20cursor-style.

-som lige præcis ikke fortalte mig noget af det jeg sku' bruge...
Jeg er ikke interesseret i at ændre den til en af standard cursor'ne, men
derimod til mit eget lille stykke grafik.
Jeg har prøvet med følgende:

P { cursor : url("fdf-markering.cur"), text; }

men det har ingen virkning.
Det er ellers den fremgangsmåde der står beskrevet her:
http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/ui.html så det burde jo virke...
Hvad gør jeg galt, og er det iøvrigt muligt at ændre både "idle" "active" og
"busy" ?

/Onkel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 08-10-01 17:11

Mon, 8 Oct 2001 17:03:40 +0200, skrev "Onkel Ond"
<joergenond@hotmail.com>:

>Jeg går ud fra at man kan gøre det via noget cursor:url("mincursor.cur") i
>et stylesheet eller noget, problemet er bare at hvis jeg hælder den i body
>{} så virker det ikke.

Virker kun i IE 6.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-10-01 09:21

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Virker kun i IE 6.

Og i Konqueror (det er efterhånden blevet min standardbemærkning her i
gruppen, men det passer altså, at Konqueror efterhånden kan tage stort
set alle de CSS-ting, som IE kan : )).

Jeg har lige testet med Konqueror 2.2.1, og det virker - men ikke helt
perfekt: Tilsyneladende formørker Konqueror det billede, man bruger, en
del.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-10-01 13:03

Det ser ud til, at der ikke rigtigt findes nogen browsere, der kan gøre
det ordentligt. Jeg har lige brugt noget tid på at teste, og her er
resultatet:

Internet Explorer 6: Jeg kan ikke få det til at virke - hverken, hvis
billedet er i PNG-, Jpeg- eller i GIF-format. Jeg har prøvet at ændre
stien, skrive ingen eller ét alternativ, og lige meget hvad virker det
simpelthen ikke. Knud, har du nogen eksempler på, hvor det virker?

Konqueror: Det virker sådan halvt. Der er dog nogle få problemer:
- Billedet vises kun i sort/hvidt.
- Billedet vises kun, hvis man *ikke* angiver alternativer. Følgende
vil virke:

cursor: url('test.png');

Følgende vil ikke virke:

cursor: url('test.png'), text;

Problemet er bare, at CSS-standarden rent faktisk kræver, at man
skriver mindst ét alternativ til billedet - men skriver man et
alternativ, så virker det ikke i Konqueror. Lidt surt.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-10-01 13:17

On Tue, 09 Oct 2001 14:02:31 +0200, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Internet Explorer 6: Jeg kan ikke få det til at virke - hverken, hvis
>billedet er i PNG-, Jpeg- eller i GIF-format.

En cursor skal vel være i cursor (.cur)-format?

--
- Peter Brodersen

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 09-10-01 13:18

Peter Brodersen skrev:

> En cursor skal vel være i cursor (.cur)-format?

Hvordan laver jeg det format?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk

Fra : Peter Brodersen

Dato : 09-10-01 13:35

On Tue, 09 Oct 2001 14:17:59 +0200, Jonas Koch Bentzen

>Hvordan laver jeg det format?

Henter et cursor-generator-program, hvis det findes til din platform?

http://www.wotsit.org/download.asp?f=bmp har specs til .bmp, .cur og
..ico

--
- Peter Brodersen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-10-01 16:46

Tue, 09 Oct 2001 14:16:54 +0200, skrev Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk>:

>En cursor skal vel være i cursor (.cur)-format?

I IE 6 virker der med *.cur og *.ani.

Jeg har lavet det par steder på min side, hvor der er download.
f.eks.
<http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/ie5/ie5.htm> ved
Du kan downloade grafik og script til contextmenu som zipfil her.

Oprindelig havde jeg ikke sat et alternativ, men det har jeg lige
gjort på ovennævnte side og det virker i IE 6 og Opera 5.12, som
det skal. Opera viser naturligvis hånden og ikke den særlige
cursor.
Jeg har lige pt. ikke andre browsere installeret.

På <http://home13.inet.tele.dk/smedpark/webhjaelp/sne/Sne.htm>
har jeg ikke indsat noget alternativ endnu.

Fra : Onkel Ond

Dato : 10-10-01 14:29

Og ud af alle disse glimrende indlæg (jeg takker) kan det sluttes, at custom
cursor ikke er et hit, da der næsten ikke er nogen browsere der understøtter
dem...
Hvor trist, når man nu gerne vil lege lidt :)

Tak for hjælpen

/Onkel