Netværk via ADSL
Fra : jens nielsen

Dato : 08-10-01 07:42

Hej.
Et spørgsmål:
Er der nogen der ved, og kan forklare det så jeg kan forstå det, om man kan
sammenkoble to eller tre netværk, på forskellig adresser, via ADSL. Det
skal være således man kan dele mapper som på et alm. netværk. hvad skal man
bruge af hardware og/ eller software (ikke ftp). Der vil være statisk ip
nr.. Hvordan gør man? Hvad med sikkerheden? Det skal vær nemt at bruge da vi
ikke er så tekniske.

mvh jens

Fra : Jens B.

Dato : 08-10-01 09:18

"jens nielsen" <post@jgghj.dk> wrote in message
> [...]
> nr.. Hvordan gør man? Hvad med sikkerheden? Det skal vær nemt at bruge da

For at gøre en lang historie kort: I skal benytte VPN (Virtual Private
Network). VPN kobler to eller flere lokalnetværk sammen via internettet.
Dette gøres ved at etablere såkaldte "tunneller", hvorigennem data overføres
mellem de enkelte netværk. Jeres private data "pakkes ind" og krypteres,
inden de overføres med en VPN-tunnel via internettet og "pakkes ud" igen (og
dekrypteres) i den anden ende. Således sikres, at jeres data forbliver
private, selvom de overføres via internettet.

I praksis ser de ud som om at de VPN-sammenkoblede lokalnetværk sidder i ét
og samme fysiske netværk, og I kan dermed dele ressourcer på ganske normal
vis.

En VPN-løsning kan baseres på software og/eller hardware. Typisk vælger man
en løsning, hvor en firewall også fungerer som VPN-boks. Eksempel: To
lokationer ønskes koblet sammen i ét fælles netværk. Der etableres
lokalnetværk på begge lokationer og disse konfigureres, så de er del af
samme lokalnetværk. Der indkøbes to stk. firewall, der samtidig kan håndtere
VPN-tunneller. Firewall sættes op på indersiden af ADSL-forbindelsen, og er
således "adgangsport" ind i lokalnetværket. Firewall konfigureres til at
håndtere en VPN-tunnel til den anden lokation, der i sin ende konfigureres
tilsvarende. Herefter er de to lokalnetværk koblet sammen, så de udgør ét
logisk netværk.

--
-Jens B.
www.bruun.com

"Den eneste interesse, vi har, er at tage checken og stikke af" - Peter
Aalbæk Jensen

Fra : jens nielsen

Dato : 08-10-01 10:06

Hej Jens
Kan du komme nærmere ind på navne på software, jeg har talt med en
"systemmand" hos Computerstore, og hans løsning var at vi skulle have en
åben linie hos TDC. Så du ved...

mvh jens

Fra : Jens B.

Dato : 09-10-01 11:49

> Hej Jens
> Kan du komme nærmere ind på navne på software, jeg har talt med en
> "systemmand" hos Computerstore, og hans løsning var at vi skulle have en
> åben linie hos TDC. Så du ved...

Her er et par idéer (andre kan vel supplere her):

- Microsoft (den hurtige løsning):
http://www.microsoft.com/windows2000/docs/vpndeploy.doc
- Check Point (den forkromede løsning):
http://www.checkpoint.com/products/vpn1/index.html
- osv.

Bemærk, at VPN altid bør "flikkes" sammen af en erfaren og rutineret IT-mand
(og IKKE af én eller anden tilfældig nørd eller - endnu værre - en
ekspedient/sælger hos en tilfældig butik/leverandør)!