Baggrund
Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 06:35

Hej,

Jeg faldt over en beskrivelse af et forslag til en baggrund.

Der blev brugt halvgennemsigtig akrylplade i enten blålige eller grønlige
neuancer og så blev det påsat siluetter af rødder som er klippet ud af sort
karton.

Eftersigne skulle denne baggrund være virkelig flot.

Har nogen prøvet disse baggrunde og hvordan ser de ud??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 08-10-01 10:27

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3Xaw7.3900$uQ.485252@news010.worldonline.dk...
> [...]
> karton.
>
> Eftersigne skulle denne baggrund være virkelig flot.
>
> Har nogen prøvet disse baggrunde og hvordan ser de ud??

Hej Finn!
Ja, det har jeg prøvet på et 128 liters akvarium. Jeg købte noget grønt
plexiglas på 3 mm tykkelse, klippede nogle siluetter af sort karton, som
skulle ligne trærødder. Dette blev sat bagved akvariet op imod en hvid væg.
Jeg havde læst det samme som du og var selvfølgelig spændt på resultatet,
men jeg blev meget skuffet. Der er i mit tilfælde overhovedet ingen
virkning. Om det så er fordi at akvariet står for tæt på væggen (ca. 2 cm)
således at der ikke kommer lys nok bagved akvariet eller om den
plexiglasplade er lidt for mørk i farven er jeg ikke rigtig klar over. Jeg
har prøvet at lyse bagved akvariet med en lampe og derved kan man begynde at
fornemme lidt af virkningen. Hvis du har mod på at prøve dig frem tror jeg
at du skal vælge en blå plade istedetfor og den må ihvertfald ikke være ret
mørk. Jeg tror ikke, at det må være mørkere end det cellufan, som man mange
gange bruger til at pakke en flaske vin eller lign. ind i.

Hilsen Per Strandhauge

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 10:48

"PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mange
> gange bruger til at pakke en flaske vin eller lign. ind i.

Hej Per,

Tak for oplysningen

Blå ville sikkert være en god farve og jeg vil se om jeg kan finde noget som
ikke er for mørkt.

Jeg har prøvet disse stykker man sætter bag på glasset men syntes at de både
buler og laver luft bobler så særlige smart er dette heller ikke . P.t.
bruger jeg det dog i mangel af bedre men i hel sort udgave hvilket giver en
pæn baggrund. Kan jo ikke være værre end de traditionelle baggrund fulde af
billeder af diverse planter

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Silverflame

Dato : 08-10-01 17:33

> [...]
> således at der ikke kommer lys nok bagved akvariet eller om den
> plexiglasplade er lidt for mørk i farven er jeg ikke rigtig klar over.

Tja, du har i hvert fald kun gjort det halvt så... For det første skal
acrylpladen sidde som front i en baggrundskasse og ikke bare klæbes på
akvariet. For det andet skal kassen som minimum være 15 cm. dyb. For det
tredie skal der være belysning i kassen for at få effekten. Pladen skal være
en halvgennemsigtig acrylplade i lys flaskegrøn eller blå og denne farve
danner baggrund for hvilken farve baggrundskassen skal males med indvendigt,
idet man bruger den samme farve men i en lidt lysere nuance. Man kan så
enten sætte silhuetter på pladen, eller bedre endnu, sætte dekorationer ind
i kassen, f.eks. flamingostykker tildannet så de ligner klipper for at
illudere en Malawiansk klippevæg man kigger hen langs af. Lavet korrekt
giver det en virkelig flot illusion af de åbne vidder ud i havet eller en
stor sø.
Den komplette instruktion kan findes på side 55 i Tage F. Billeskov's
'Spændende Akvarier' fra forlaget Mosegaard. (ISBN 87-90460-34-0)
MVH SF.

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 19:06

"Silverflame" <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, du har i hvert fald kun gjort det halvt så... For det første skal
> acrylpladen sidde som front i en baggrundskasse og ikke bare klæbes på

Hej,
Det var nu godt nok den måde PS beskrev at jeg havde hørt skulle være god.
Altså sætte pladen direkte på bagvæggen af akvariet men den flotte effekt
skulle komme med et lyst tapet bag ved.

> Den komplette instruktion kan findes på side 55 i Tage F. Billeskov's
> 'Spændende Akvarier' fra forlaget Mosegaard. (ISBN 87-90460-34-0)

Tak...den prøver jeg at kigge næmere på

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : PS

Dato : 08-10-01 23:37

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9psl80$1npq$1@news.cybercity.dk...
klip

> [...]
> Den komplette instruktion kan findes på side 55 i Tage F. Billeskov's
> 'Spændende Akvarier' fra forlaget Mosegaard. (ISBN 87-90460-34-0)

Hej Silverflame!
Ja, du har nok ret i at det måske kun var gjort halvt....men den artikel jeg
læste stod det beskrevet, som at man satte pladen direkte bagved akvariet op
mod en lys enfarvet væg. Nu var det jo en rimelig nem måde at skifte
baggrunden ud på uden at man skulle hen og tømme vand af og derefter flytte
akvariet så langt ud fra væggen at der var plads til en baggrundkasse. Læg
også lige mærke til at jeg skrev at jeg havde prøvet at lyse ned bagved
pladen og derved fremkom også lidt af effekten. Jeg har ikke prøvet at bygge
en baggrundskasse som du beskriver, men det er måske løsningen, nu har jeg
da ihverfald plexiglasset.
Hilsen Per Strandhauge

Fra : PS

Dato : 09-10-01 11:48

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9psl80$1npq$1@news.cybercity.dk...

> "PS" <bassist@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

Klip
> [...]
> Den komplette instruktion kan findes på side 55 i Tage F. Billeskov's
> 'Spændende Akvarier' fra forlaget Mosegaard. (ISBN 87-90460-34-0)

Så er jeg her igen
Jeg har lige fundet den artikel frem som jeg havde læst. Den står i
Politikens Akvarie Bog af Jens Meulengracht-Madsen fra Politikens Forlag A/S
(ISBN 87-567-5922-3) på side 70. Her står der:
citat
AKRYLPLADE
Langt bedre, men også dyrere, er en baggrundsplade af halvgennemsigtigt
akryl, der kan fås i meget smukke, naturlige blå og grønlige nuancer. Er der
f.eks. en hvid væg bag akvariet, bevirker akrylen, at man får et indtryk af,
at baggrunden fortoner sig bagud uden nogen fast grænse. Denne virkning kan
forøges ved, at man f.eks. af sort karton udklipper silhuetter af rødder
eller klippekonturer, som klistres bag på akrylbaggrundspladen. På den måde
kan man faktisk på en 3 mm tyk plade skabe en illusion af flere meters sigt.
Denne metode kan anvendes med god effekt i alle mulige akvarietyper. Hvis
man bliver træt af sin baggrundsdekoration, kan man blot klippe nye
silhuetter, som sættes fast på pladen.
Akrylplader kan anbringes stående på et par "knægte" sat fast på
akvariebordet. Foroven fæstnes pladen til akvarierammen ved hjælp af et
lille stykke vandfast tape eller sættes i spænd mellem væg og akvarieramme.
citat slut

Som det kan læses beskrives her at pladen sættes direkte bag på
akvarierammen.
Efter dette afsnit kommer der et afsnit som omhandler baggrundskasser og her
skriver forfatteren

citat
Det kræver faktist meget stor kunstnerisk sans med en baggrundskasse at
overtrumfe virkningen af en akrylplade med silhuetter i gement sort karton.
citat slut.

Sååååeeee........hvad skal man nu regne med når "lærebøgerne" faktisk giver
en forklaring til noget som bliver gjort halvt??

Med venlig hilsen
Per Strandhauge

Fra : Silverflame

Dato : 09-10-01 15:57

Du har helt ret, PS. Jeg har selv bogen og burde have kunnet huske det...
Så forståes det i hvert fald at man vælger den løsning. Men som du også selv
skriver: løsningen er ikke for god! Og hvad angår den kunstneriske sans der
kræves, så er det vel altid tilfældet, når vi taler om baggrunde. Jeg har
endnu ikke set en let metode til at lave en naturtro baggrund. Uanset hvad
man vælger, kommer det til at kræve timers sved og forbandelser at få en
realistisk effekt. Jeg har selv bygget en indvendig baggrund i flamingo og
Alfix til min 780 liter Malawi balje... og trods sindsrivende anstrengelser
og timers research ligner det alligevel mest et stendige der er oversvømmet.
Og med det in mente, vil jeg mene at en vellykket baggrundskasse giver en
bedre effekt end en vellykket acrylplade.
Men som altid er det jo en smagssag!
MVH SF

Fra : PS

Dato : 09-10-01 17:03

Silverflame <nmt1362@vip.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9pv413$2h36$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Og med det in mente, vil jeg mene at en vellykket baggrundskasse giver en
> bedre effekt end en vellykket acrylplade.

Hej igen!
Jeg har faktisk selv tænkt på at prøve at fremstille en baggrund af flamingo
og alfix som du skriver om. Men sig mig engang når sådan en baggrund sidder
i et akvariet fyldt med vand går jeg ud fra at den skal sidde i spænd under
den øverste kant på akvariet. Hvad med opdriften af baggrunden? Kan den nå
at skubbe kanten på akvariet af eller hvordan bliver det problem løst?
Hilsen Per Strandhauge

Fra : Christian Steffensen

Dato : 09-10-01 18:27

Hejsa folkens!!

Jeg har lige set denne debat igennem, måske kunne I være interesserede:
http://www.akvariesiden.dk/forum/read.php3?f=4&i=96&t=26

Christian Steffensen
www.akvariesiden.dk

Fra : Christer Christensen

Dato : 10-10-01 18:45

"Christian Steffensen" <christian@akvariesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa folkens!!
>
> Jeg har lige set denne debat igennem, måske kunne I være interesserede:
> [...]

Ja, der er en god debat omkring dette emne. Specielt var der et link til:
http://www.lassechristiansen.subnet.dk/ hvor der er en virkelig god
beskrivelse af fremstilling af sin egen baggrund.
Jeg har lige et spørgsmål dertil: Hvad er alfix?? Er det en slags cement
eller hvad?

Mvh Christer

Fra : PS

Dato : 10-10-01 21:16

Christer Christensen <chrille@chrille.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc48934$0$42032$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> beskrivelse af fremstilling af sin egen baggrund.
> Jeg har lige et spørgsmål dertil: Hvad er alfix?? Er det en slags cement

Hej!
Ja, det kan du godt kalde det. Det er faktisk noget pulver, som røres op med
vand til en passende konsistens, som så bruges til at fuge fliser med. Det
kan fås i ethvert byggemarked, tror jeg.
Hilsen Per Strandhauge

Fra : Silverflame

Dato : 09-10-01 18:51

Ja, der fik jeg mig også endnu en overaskelse! Jeg troede egentligt at det
var nok at baggrunden sad i spænd under glaslisten (sådan én sidder der i
mit akvarie hele vejen rundt langs toppen...). Der tog jeg fejl! Der er en
enorm opdrift i sådan noget flamingo, langt mere end jeg turde forestille
mig! I sidste instans måtte jeg simpelthen siliconelime hele baggrunden fast
til bagruden... men så sidder den også fast!