ADSL priser igen igen og udlandet (og så d~
Fra : TBC

Dato : 07-10-01 22:56

Der har været megen snak om ADSL priser her i gruppen. Både med udsagn om at
ADSL i Danmark generelt skulle være for dyrt eller for billigt. Jævnfor bl.a
snakken her i gruppen om det bortgangne og både hadede og elskede Dixa, og
hvad den bragte med sig af synspunkter.

Nogle mener at vide at DSL udbyderne faktisk skulle tabe penge med den
nuværende prissætning, andre at de må sidde og gnide sig ondt i hænderne
over at kunne tage hvad der tilkommer dem og så lidt til, med f.eks
henvisninger til Dixa's brud på janteloven eller de undersøgelser der har
sagt at Danske (og øvrige skandinaviske) DSL brugere skulle betale dyrere
for deres forbindelser end så mange andre.

Jeg har bare aldrig helt forsået om vi virkeligt ikke skulle kunne
sammenligne os med udlandet ? .....Hvorfor / Hvorfor ikke ?

Et eksempel er f.eks Tyskland hvor en 768/128 koster 49 DM = Ca. 186 kr

http://www.t-online.de/software/flash/tdsl_microsite.swf
(Oven i købet en ret fed flash

Er T-DSL så lige så vanvittige og uansvarlige som Dixa blev gjort til og
taber millioner at DM udelukkende for at cheferne kan få milionær løninger
samt udsigtslejemål og investorerne blot grå hår ? (Som om de ikke ville
have dette i forvejen allerede pga markedets status for tiden)

Eller er der en anden forklaring på den forskel der er på den gældende
prispolitik i Danmark imodsætning til de forhold der gælder mange andre
steder, og det Dixa imod stor oponion ene og alene mente at kunne forsvare,
men aldrig lykkedes med / fik chancen for at få etableret ?

TBC

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 07-10-01 23:08

"TBC" <zuriel@worldonline.dk> writes:

>Jeg har bare aldrig helt forsået om vi virkeligt ikke skulle kunne
>sammenligne os med udlandet ? .....Hvorfor / Hvorfor ikke ?

Hvis vi skal sammenligne os med udlandet så husk lige, at @Home og
et par af de andre relativt billige DSL-providere her på det sidste
er gået i betalingsstandsning.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-10-01 23:27

"Klaus Ellegaard" <klaus@ellegaard.dk> wrote in message

KLIP

> Hvis vi skal sammenligne os med udlandet så husk lige, at @Home og
> et par af de andre relativt billige DSL-providere her på det sidste
> er gået i betalingsstandsning.

Uden jeg på nogen måde vil blande mig yderligere i (pris-)diskusionen, så
kan man vist godt tillade sig at sammenligne T-OnLine med TDC Internet.

mvh
Bjørn

Fra : Thomas

Dato : 07-10-01 23:37

Bjørn Jørvad wrote:

> [...]
>
> Uden jeg på nogen måde vil blande mig yderligere i (pris-)diskusionen, så
> kan man vist godt tillade sig at sammenligne T-OnLine med TDC Internet.

Du mener at TDC og T-Online har samme fysiske forhold
(centralplaceringer m.m.), samme jura at arbejde under, samme
kostpriser, ligeså langt i deres udrulning af udstyr på centraler,
samme backbonekapacitet (og kostpriser på dette), samme begrænsninger i
hvad de må transmittere telenettet ?

Har brugerne i Tyskland samme forbrugsmønster som i DK ?

En sammenligning på tværs af landegrænser er ikke så simpel som du
prøver at gøre det.

--
Don't waste space

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-10-01 23:48

"Thomas" <inthenews@corell.dk> wrote in message

> [...]

> kostpriser, ligeså langt i deres udrulning af udstyr på centraler,
> samme backbonekapacitet (og kostpriser på dette), samme begrænsninger i

Naturligvis kender jeg ikke specifikt Tysklands topografi.

Dog kender jeg deres priser på alm. telefoni på tværs af "Länderne"
og de er ikke specielt billige.

> Har brugerne i Tyskland samme forbrugsmønster som i DK ?

Jeg gætter på at der er *mindst* ligeså krævende som de danske..

> En sammenligning på tværs af landegrænser er ikke så simpel som du
> prøver at gøre det.

Naturligvis ikke og da slet ikke med et land som i udstrækning,
befolkningstæthed/-antal er mange gange større end lille Danmark.

Mit "bøvs" gik mere på sammenligningsgrundlaget i soliditeten.

mvh
Bjørn

Fra : Søren Andersen

Dato : 08-10-01 06:52

Om jeg skal betale 6-7 eller 800 for en 1mbit linie med fri traffik er
ligegyldigt for mig, det er jo bare et par ture mindre på Burgerking om
måneden. Det der betyder noget er at den virker .. og at den virker 24-7-365
!

---
Søren Andersen

Fra : TBC

Dato : 08-10-01 14:34

"Søren Andersen" <[nospam]@[nospam].dk> skrev i en meddelelse

> Om jeg skal betale 6-7 eller 800 for en 1mbit linie med fri traffik er
> ligegyldigt for mig,

Hvor arbejder du ?

> det er jo bare et par ture mindre på Burgerking om
> måneden.

Hvad vejer du ?

TBC

Fra : Finn

Dato : 08-10-01 20:12

> Hvor arbejder du ?
>
> Hvad vejer du ?

LOL undskyld jeg smiler.....

Fra : Søren Andersen

Dato : 08-10-01 20:34

"TBC" <zuriel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor arbejder du ?

TDC-Internet

> Hvad vejer du ?

82

Mere du vil vide ?

Fra : Deaster

Dato : 08-10-01 21:04

"Søren Andersen" <[nospam]@[nospam].dk> wrote in message
> "TBC" <zuriel@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> TDC-Internet

> 82
>
> Mere du vil vide ?

Er du lækker ?

Sorry den var bare for oplagt.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Søren Andersen

Dato : 08-10-01 21:10

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Søren Andersen" <[nospam]@[nospam].dk> wrote in message

> Er du lækker ?

Så holdt festen !

---
Søren Andersen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 08-10-01 22:28

> "Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så holdt festen !

Man kan såmen også sige: " det kom bagpå dig......"......

mvh
Bjørn

Fra : TBC

Dato : 09-10-01 07:40

"Søren Andersen" <[nospam]@[nospam].dk> skrev i en meddelelse

> Mere du vil vide ?

Blot nogle forklaringsmodeller på min oprindelige undren.

Det der er blevet fremført hidtil er:

-Andre er gået konkurs
- At det ikke er sikkert at DK's udbydere har samme forhold / begræsninger

Men ikke hvori de evt. kunne bestå, og hvorfor det skulle afstedkomme den
forskel der er ?
Om det sansynligt vil udligne sig i fremtiden eller er der noget ved de
danske forhold der altid vil fordre forskellen ?

Måske svære spørgsmål, men man bliver ikke klogere hvis man ikke spørger

TBC

Fra : Henrik Berg

Dato : 10-10-01 22:52

Du lyder som en TDC kunde, " hvorfor betale lidt når du kan betale meget "

Henrik Berg
Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TELE 2

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 10-10-01 23:48

On 10 okt 2001 Henrik Berg enriched usenet with:

> Du lyder som en TDC kunde, " hvorfor betale lidt når du kan betale
> meget "
>
> Henrik Berg
> Jeg repræsenterer med denne udtalelse mig selv og ikke TELE 2

Hvad tager TELE2/Get2Net for en 512 Kbps ADSL linie?

Eller sagt på en anden måde, kan du ikke pakke din usaglige konkurrent
bashing af vejen.

--
Lars Kyndi Laursen, som ikke repræsenterer noget som helst

How to move a hippo:
<http://www.usps.gov/moversnet/howtopacka2.html#hippos>

Fra : Deaster

Dato : 11-10-01 08:58

--
"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> wrote in message
> On 10 okt 2001 Henrik Berg enriched usenet with:

> Hvad tager TELE2/Get2Net for en 512 Kbps ADSL linie?

KLIP>

> Eller sagt på en anden måde, kan du ikke pakke din usaglige konkurrent
> bashing af vejen.

Ja det må jo være tæt på gratis når Tele2 kan levere 0 og en skid vedr.
adsl.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-10-01 21:45

"Deaster" <frankatnasa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

<SNIP diverse rodsammen med bundquote>

Ny på Ng'er? Tjek www.makr.dk?quote

--
Martin Højriis Kristensen
Læs venligst: www.makr.dk?quote

Fra : Simon Skals

Dato : 11-10-01 21:47

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>Læs venligst: www.makr.dk?quote

En korrekt angivelse med http:// i URL'en ville nok være på sin
plads...

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 11-10-01 22:00

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> En korrekt angivelse med http:// i URL'en ville nok være på sin
> plads...

Jeg har overvejet det en del, men det er korrekt at ovenstående ikke er en
URL, hvilket jeg heller ikke lader som om.
Det er en adresse, ligesom du har en adresse i:

> Simon Skals <spam@gid.dk>

Din adresse ville blive en korrekt URL med mailto:spam@gid.dk, men igen er i
tvivl om hvilket type adresse det er, ligesom ingen er i tvivl om hvad
adresser der starter med www er for en slags.

Det store spørgsmål er om man bør skrive hele URL'er eller om det er nok
blot at anføre adresse-delen. Jeg har, som du ser, valgt kun at anføre
adressedelen, ligesom du kun har anført adressedelen af din mail-adresse.

Noget andet jeg er kommet i tvivl om, men har haft vanskeligt ved at finde
info om er lovligheden af min query-string. Jeg har ikke set den på den form
før, det normale er jo umiddelbart www.makr.dk/index.php3?quote, men den
nedenfor anførte form er unægteligt noget kønnere, og jeg har endnu ikke
fundet browsere der ikke kunne håndtere den.

Fra : Simon Skals

Dato : 11-10-01 22:18

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>Jeg har overvejet det en del, men det er korrekt at ovenstående ikke er en
>URL, hvilket jeg heller ikke lader som om.
>Det er en adresse, ligesom du har en adresse i:

Der er ikke samme tradition for at skrive mailto: foran
mail-adresser.

Se fx RFC1738, hhv. web- og mail-adresser i bunden.

Hvis du ser dig om i folks signaturer, vil du også se, at de
færreste skriver mailto:<mumle@mumle>, mens stort set alle
angiver http:// ved web-adresser.

RFC1738 siger da også:

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-10-01 11:06

> Der er ikke samme tradition for at skrive mailto: foran
> mail-adresser.
> Se fx RFC1738, hhv. web- og mail-adresser i bunden.

Men jeg ser ingen steder at man _bør_ angive hele urls istedet for blot
adressedelen.
Der er jo ingen der er i tvivl om hvilken protokol der skal anvendes.

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 12-10-01 09:23

> [...]
> nedenfor anførte form er unægteligt noget kønnere, og jeg har endnu ikke
> fundet browsere der ikke kunne håndtere den.

Lynx fatter intet af www.makr.dk?quote og giver fejlen:

Badly formed address

--
Kasper Mejlgaard, TCC Frascati

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-10-01 11:10

"Kasper Mejlgaard" <nntpspam1@in-addr.dk> skrev i en meddelelse
> Lynx fatter intet af www.makr.dk?quote og giver fejlen:

Ja, som Peter skriver kunne det se ud til at www.makr.dk/?quote er den rette
form, når adressen skal indgå i en URL.

Fra RFC 1738

An HTTP URL takes the form:

http://:/?

is omitted, the port defaults to 80. No user name or password is
allowed. <path> is an HTTP selector, and <searchpart> is a query
string. The <path> is optional, as is the <searchpart> and its
preceding "?". If neither <path> nor <searchpart> is present, the "/"
may also be omitted.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 12-10-01 14:27

Prøv i det mindste med www.makr.dk/?quote

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 13-10-01 02:04

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv i det mindste med www.makr.dk/?quote

Er den bedre? Jeg har svært ved at finde rfc'er
De jeg har læst angiver at alt efter ? er query_string (hvilket er hvad jeg
er interesseret i)
Adressen foran kan så være mere eller mindre komplet. Bl. a. med /'er

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-10-01 18:16

On Sat, 13 Oct 2001 03:04:23 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Adressen foran kan så være mere eller mindre komplet. Bl. a. med /'er

.... men her er det midt i adressen, du hiver noget væk.
Request-string'en er inkl. /, så den er der aldrig grund til at
udelade.

--
- Peter Brodersen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-10-01 18:44

> ... men her er det midt i adressen, du hiver noget væk.
> Request-string'en er inkl. /, så den er der aldrig grund til at
> udelade.

Som jeg skriver i mit svar til Kasper, så var det også det jeg fandt i den
RFC Skals henviste til.
Og jeg har rettet min .sig

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.makr.dk/?usenet - Nu næsten uden indhold men med korrekt URL

Fra : Peter Brodersen

Dato : 14-10-01 19:07

On Sun, 14 Oct 2001 19:44:12 +0200, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Som jeg skriver i mit svar til Kasper, så var det også det jeg fandt i den
>RFC Skals henviste til.
>Og jeg har rettet min .sig

Yep, så det. Er lige kommet hjem fra weekend uden netadgang, og fik
ikke læst indlæg, før jeg begyndte at svar.

RFC'en er dog lidt gammel, men nok stadigvæk brugbar. Hvad angår dens
benævnelse af "searchpart" (hvor man i dag ville benævne det som
"query-string", ligger det nok lidt op af brugen af isindex-elementet
i HTML (fx <isindex prompt="Indtast søgeord">).

(FUT: dk.edb.internet)

--
- Peter Brodersen

Fra : Simon Skals

Dato : 11-10-01 11:22

It seems Lars Kyndi Laursen wrote:
>Hvad tager TELE2/Get2Net for en 512 Kbps ADSL linie?

Tele2 leverer ikke ADSL, fordi teknologien ikke sikrer den
nødvendige kvalitet, jf.

http://www.get2net.dk/get2net/plsql/PackageNews.ModuleNews?i_Function=ShowNews&i_NewsID=4092

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Deaster

Dato : 11-10-01 11:46

--
"Simon Skals" <spam@gid.dk> wrote in message

> Tele2 leverer ikke ADSL, fordi teknologien ikke sikrer den
> nødvendige kvalitet, jf.

http://www.get2net.dk/get2net/plsql/PackageNews.ModuleNews?i_Function=ShowNe
ws&i_NewsID=4092

Hold kæft en gang plidder pladder, for ISDN er klart det bedste. Tror
nærmere de er blevet taget med bukserne langt ned om anklerne da der kom
gang i ADSL forbindelserne, og så skal de finde på alle mulige dårlige
undskyldninger, når kunderne flygter til WOL, CC, Orange og TDC. Jeg har
ihvertfald aldrig haft en mere stabil opkobling end min CC 384 som ligger på
42 Kb/s hver eneste gang.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-10-01 19:51

In article <MPcx7.319$Ln6.2353241099@news.euroconnect.net>, Deaster wrote:

> Hold kæft en gang plidder pladder, for ISDN er klart det bedste. Tror
> nærmere de er blevet taget med bukserne langt ned om anklerne da der kom
> gang i ADSL forbindelserne, og så skal de finde på alle mulige dårlige

Eller også har de ikke kunnet se en fornuftig forretning i det.

> Ny på Ng'er? Tjek www.usenet.dk

Det synes jeg du skulle, din klient er faktisk ret borken, og folder
URLer om til en sommerhat.

--
Andreas Plesner Jacobsen | When the going gets tough, the tough go shopping.

Fra : Deaster

Dato : 11-10-01 22:29

klip

http://www.get2net.dk/get2net/plsql/PackageNews.ModuleNews?i_Function=ShowNe
ws&i_NewsID=4092

klip
..

> Det synes jeg du skulle, din klient er faktisk ret borken, og folder
> URLer om til en sommerhat.

Så var det jo enormt heldigt at det ikke var mig der havde indsat url'en
ikke sandt.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 11-10-01 22:28

In article <9q52rm$2iu2$1@news.cybercity.dk>, Deaster wrote:

> [...]
>
> klip
> .

> Så var det jo enormt heldigt at det ikke var mig der havde indsat url'en

Ikke desto mindre har den netop ødelagt den igen, denne gang har jeg
ladet den stå så du kan se, hvor defekt din software er.
FUT, til en gruppe jeg ikke læser.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Carson's Consolation:

Fra : SharkanDK

Dato : 10-10-01 14:09

> Et eksempel er f.eks Tyskland hvor en 768/128 koster 49 DM = Ca. 186 kr

Hej,

Jeg har selv boet i Flensburg og det er rigtigt nok med de 49 DM, men har du
så set på hvad alm. telefon abb. koster dernede?

Det skal man jo også have, og så vidt jeg husker er det vidst næsten det
samme i mdr. I hvert fald kom jeg af med ca. 115 DM pr. måned for TDSL og
telefon abb., så det er altså ikke ret meget billigere end en 1 mbit hos
TDC.

Jeg er ikke ansat ved TDC eller sådan noget, men ville bare lige gøre
opmærksom på hvordan priserne ser ud hvis man ser på helheden.

Fra : Tim Christensen

Dato : 10-10-01 17:16

"TBC" <zuriel@worldonline.dk> wrote in message

> Et eksempel er f.eks Tyskland hvor en 768/128 koster 49 DM = Ca. 186 kr
>
> http://www.t-online.de/software/flash/tdsl_microsite.swf
> (Oven i købet en ret fed flash

Der er mange årsager til at t-online kan leverer langt billigere.

De er langt større end TDC. Derfor har de generelle stordriftfordele såsom
billigere indkøb og
lavere administrations omkostninger. Der er generelt højere
befolkningstæthed i Tyskland derfor kan de levere til langt flere mennesker
fra den enkekte central. De vil også have langt lavere omkostninger til
trafik uden for deres eget net end danske udbydere.

> Er T-DSL så lige så vanvittige og uansvarlige som Dixa

Nej, T-Online har pengene til at køre med underskud i en årrække for at
vinde kunder.