Tom Ripley
Fra : Bjarne Eiby

Dato : 07-10-01 20:27

Kendt - meget kendt er jo filmen om Tom Ripleys talenter. Knap så kendt
er, at der også eksisterer en film, der mere eller mindre er baseret på
en af de andre romaner om Tom Ripley. Er der nogen, der ved, hvad den
hedder, hvor gammel den er osv?

--
Hilsen Bjarne

Fra : Jens Thomsen

Dato : 07-10-01 20:46

"Bjarne Eiby" <eiby@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er, at der også eksisterer en film, der mere eller mindre er baseret på
> en af de andre romaner om Tom Ripley. Er der nogen, der ved, hvad den

The Talented Mr. Ripley har tidligere været indspillet som Plein Soleil
(alias Purple Noon) af René Clément i 1960.

Wim Wenders Der Amerikanische Freund fra 1977 baserer på Ripley's Game. Det
er måske den, du tænker på? Ripley's Game er iøvrigt på vej i en ny
filmatisering. Og en yderligere Ripley-film, Ripley Under Ground, kommer
næste år.

IMDBs opslag om Patricia Highsmith:
<http://us.imdb.com/Name?Highsmith,+Patricia>

MVH
Jens

Fra : Bjarne Eiby

Dato : 07-10-01 20:50

Jens Thomsen <jens@groenjord.dk> wrote:

> [...]
> er måske den, du tænker på? Ripley's Game er iøvrigt på vej i en ny
> filmatisering. Og en yderligere Ripley-film, Ripley Under Ground, kommer

Ja, det er lige præcis den film. Tak for hjælpen - og de øvrige
oplysninger
--
Hilsen Bjarne

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 08-10-01 16:02

Jens Thomsen oplyste bl.a.:

> The Talented Mr. Ripley har tidligere været indspillet som Plein Soleil
> (alias Purple Noon) af René Clément i 1960.

Og det var en knaldgod film - med en satan af en Alain Delon som Tom
Ripley. På dansk hed den "Kun solen var vidne" og havde premiere i
Palladium 16. august 1961.

--
Hilsen: Jørgen - http://www.grandt-aarhus.dk
Berømte Sidste Ord XV:

Fra : Bjarne Eiby

Dato : 08-10-01 22:25

Jørgen Grandt <VeryUnstable@OnCable.dk> wrote:

> [...]
> "Det er fint og frækt du har taget den med her op i
> badekarret. Men - jeg har altid troet de kørte på batt...."

Tak for alle de gode informationer.
--
Hilsen Bjarne