Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Dias opløsning
Fra : Henriette Bramsen

Dato : 21-01-01 22:13

Hej

Vi er nu kommet hjem efter 2 ½ månede i Kina og Nepal
og har taget 1550 dias som jeg skal til at scanne ind på min Canon FS 2710
så jeg kan fremvise dem på et tv eller lyskanon. Men men .... hvor stor en
opløsning er nødvendig? skal den bare have fuld skrue (høj opløsning) ???

Fra : Kristian Larsen

Dato : 21-01-01 23:08

Hejsa!

Fuld opløsning (2700 ppi?!?) giver altså et TIFF-billede på cirka 27 mb.
Hvis du har plads (CD'er!)og computer (PhotoShop), så ta' og brug den
opløsning. Det tager dog lidt ekstra tid at scanne, men så har du altid
billederne i en god opløsning.

Dette kan senere hen vise sig, at nogle af billederne ska på tryk, og så er
en høj opløsning guld værd!

Husk at gemme billederne i TIFF-format, så kan du altid lave en resampling
til f.eks. 1024*768 i JEPG-kvalitet.

Held og lykke med scanningen!

MVH

Kristian

Henriette Bramsen <henriette.bramsen@mail.tele.dk> skrev i en

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 21-01-01 23:12

"Henriette Bramsen" <henriette.bramsen@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> opløsning er nødvendig? skal den bare have fuld skrue (høj opløsning) ???

Spændende

Hvis du kun vil scanne dine billeder én gang - så scan i den bedste
opløsning du har, så har du altid et råmateriale du "ikke kan få bedre".

Så kan du altid kopiere og skalere ned til det aktuelle behov senere med de
enkelte billeder.

Det var min 5-øre.

mvh Steffen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-01 08:33

> [...]

> opløsning er nødvendig? skal den bare have fuld skrue (høj opløsning) ???

Da du jo formentlig beholder originalerne, så scan i en opløsning, der
svarer til "kanonens" opløsning i jpg-format, det er det mest håndterlige.

Jeg bruger meget ofte min PC/Storskærmsprojektor til diasshows, og benytter
en opløsning, der giver billeder på 800*600 (eller mindre afhængigt af
formatet).

mvh
Jan