Dory 13 joller
Fra : Kim Jützler

Dato : 07-10-01 17:37

Er der nogen der har erfaring med at skille bund og top fra hinanden på en
dory 13 jolle.
For jeg vil godt have tørret indmaden og lavet lidt huller i bunden.

Mvh og påforhånd tak

Kim

Fra : en

Dato : 07-10-01 19:47

Ja jeg har gjort det på en 13

Àrbejdet er enormt for at sige det mildt.

Først skal over og underdel skilles af - så skal alt polyethanskummet ud -
det vandvædede skum kan ikke "udtørres" - du kan forvente at alt træ i båden
(agterspejl mv) er rådnet op hvis du har vand i skummet - så det skal
skiftes og så skal båden samles igen og nyt skum skal støbes i
dobbeltbunden. Skummet skal være af den type der laver "lukkede celler" så
skulle du kunne undgå at det sker igen - skummet er forøvrigt dyrt (ca
2500,- for en båd).

Fra : Lars Kristensen

Dato : 25-10-01 11:07

Kim Jützler <rani@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bc08293$0$41987$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen der har erfaring med at skille bund og top fra hinanden på en
> dory 13 jolle.
> For jeg vil godt have tørret indmaden og lavet lidt huller i bunden.

Hej!
Jeg er, sammen med en kammerat, lige begyndt på et ligende projekt, både
fordi den havde suget vand, men også fordi den var blevet blød i bunden. Vi
havde mistænkt den for at have sluppet skummet!
Vi har pt. fået skilt den ad, hvilket ikke var helt let idet skummet ikke
havde sluppet som vi håbede/frygtede. Vi endte med at skære rundt om den
træplade der sidder i agterspejlet fordi vi vurderede at vi aldrig ville få
skilt den ad ellers. Pladen er limet til både yder og inderskroget med noget
hvidt stads der ikke virkede som om det havde tænkt sig at slippe på denne
side af næste årtusindskifte!
Vi har også skåret den indvendige bund ud så vi kan lægge en vandfast
træplade istedet. Denne skal boltes fast i nogle spander som vi laver i
stedet for at komme skum i igen. Derved kan man åbne og inspicere/reperere
evtuelle skader. Hvordan vi laver spander og andre forstærkninger ved vi
ikke helt endnu, men mon ikke det bliver lavet i træ der bliver glasset ind,
hvem ved, måske der er nogen der har andre gode ideer?
Vi har indtil nu kun fået splittet skrogerne fra hinanden og taget skummet
ud. Den får lov til at ligge vinteren over og tørre med mindre vi kan finde
en hal/garage der er opvarmet!
Måske der er nogen her i gruppen, der vil støtte sådan et projekt med et
"lille" hjørne i en hal/garage - vi sviner ikke længere nu er det kun
glasfiberarbejde!

Er der nogen der har ideer til hvordan vi slipper lettere om ved det, vil
jeg da gerne høre forslag!

Mvh
Lars