Rødders farvning af vandet
Fra : Buhl

Dato : 07-10-01 17:20

Hej NG
Jeg har lige startet op på akvarie-bacillen, efter næsten 10 år uden
(levende) fisk i mit hjem.
Jeg har et 250L akvarie, med 5 Oscar's i (babyer, og de er sk*** søde.
Jeg erfarede at de var glade for trærødder, og købte et svin af en 8 kilos
rod til akvariet, med beskeden om at den ville farve vandet - DET GØR
DEN!!!!
Mit spørgsmål: Vil den blive ved med det, evt. hvor længe??
Jeg ved godt at det ikke er skadeligt - men akvariet er ved at lige en
mosehul

Mange hilsner

Hans Buhl Houmøller - buhl@cs.auc.dk
Stud. Scient. - Department of Computer Science
University of Aalborg

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 17:45

"Buhl" <buhl@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit spørgsmål: Vil den blive ved med det, evt. hvor længe??
> Jeg ved godt at det ikke er skadeligt - men akvariet er ved at lige en

Ja det gør den

Ved indkøb af rødder til akvariet er det bedst at lave en krystalsoda
opløsning på 1/2 kilo krystalsoda som er opløst i 10 liter vand og lade
rødderne ligger her i i en uge. Bagefter skylles den i rent vand og er klar
til brug og afgiver ikke farve. Kogning kan også gøre det og tager luften ud
af rødderne så de synker.

Men umiddelbart vil jeg tro at du er nød til at skifte vandet hvis du vil af
med den rødbrune farve. Måske en filtering over aktiv kul kan løse
problemet?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-10-01 18:01

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]
af
> med den rødbrune farve. Måske en filtering over aktiv kul kan løse

Jeg kan ikke anbefale den kur med krystalsoda!
Den har jeg for mange år siden brugt, og med katastrofale følger.
Efter at rødderne havde ligget i sodaen, blev de skyllet igennem i mange
dage.
Men efter at de blev sat i akvariet, og der kom blødt vand i akvariet,
trak sodaen ud
af røddene, og vandet kom til at smage af sæbe, og det kunne fiskene ikke
tåle.
Rødderne blev nu nok engang lagt i et gammelt badekar og skyllet igennem,
over flere dage.
Resultatet var det samme. Jeg valgte så at lade vandet blive brunt.
Det kan godt være at det ikke betyder noget med den soda der trak ind i
rødderne, hvis man bruger
hårdt vand, men med blødt vand er resultatet ikke heldigt.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 18:05

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rødderne, hvis man bruger
> hårdt vand, men med blødt vand er resultatet ikke heldigt.

Ja så er det ikke så heldig. Så må metoden med at koge rødderne være
løsningen til blødt vand være løsningen. Jeg ved at krystalsoda bruges meget
til spagnum hvor det trækker den rødbrune farve ud.

Jeg så hos fiskepusheren ar han havde nogle rigtig flotte rødder fra
Eldorado som var klar til akvariet, så disse må jo være behandlet på en
eller anden måde?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Buhl

Dato : 07-10-01 18:05

Hmmm, roden måler på de største leder: 80x45x30 - så den passer desværre
ikke ned i nogle af mine gryder.......
Jeg fik den ikke helt først Finn - vil farvningen ikke aftage med tiden?????

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 18:57

> Hmmm, roden måler på de største leder: 80x45x30 - så den passer desværre
> ikke ned i nogle af mine gryder.......
> Jeg fik den ikke helt først Finn - vil farvningen ikke aftage med
tiden?????

Ja, så kniber det vist med at finde en egnet gryde

På et eller andet tidspunkt vil roden ikke indeholde mere farvestof men jeg
tvivler på det bliver i dag eller i morgen med sådan en rod.

Jeg ville tage roden op og finde en balje eller lign. og hænde kogende vand
over den til den var dækket og skifte vandet et par gange med nyt kogende
vand indtil farven forsvandt.

Carsten siger at det ikke er godt med krystalsoda hvis du har blødt vand så
har du blødt vand er den med baljen og det kogende vand nok løsningen.

Jeg bladrede lige gennem en bog og fandt et råd med at ligge roden i vand i
et par uger hvor man lavede en gennemstrømning af vandet. Dette skulle også
virke??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 07-10-01 19:17

Du kender ikke nogen med en grukedel.....som du kan låne

Mvh Tina

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 07-10-01 19:26

Jeg bruger varmt vand og en grøn svamp.Skrubber rødderne under det varme
vand.Virker fint.Har ikke haft problemer med farvet vand efter denne metode.

Mvh Thomas

Fra : Laura

Dato : 07-10-01 21:11

Jeg har 2 store rødder i mit 250 liter akvarie. Den første tid afgav de også en
del farve (ca.4 - 5 mdr.) Så jeg skiftede ca. 1/3 -½ af vandet 2 gange om ugen.
det syntes mine satanoperca jurupari rigtig godt om og voksede enormt hurtigt.
Nu har jeg haft det akvarie i henved 8-9 mdr, vandet bliver stadig lidt gult
efter nogle dage, men det er slet ikke slemt. Jeg skifter stadig ca.½ af vandet
en gang om ugen.
Hej fra Laura

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-10-01 20:48

> [...]
meget
> til spagnum hvor det trækker den rødbrune farve ud.

Spagnum er jo også ganske tyndt, og derfor kan sodaen jo nemt komme ud
igen,
det er jo noget helt andet end med en rod på 20 cm i tykkelsen

Carsten