Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digital Kamera, Hvad er best?
Fra : Flemming Kristiansen

Dato : 20-01-01 20:33

Hej
Jeg skal ud og købe et nyt digital kamera i pris klassen 7000.- til 9000,-
klassen.
Er der nogen, der kan give et godt råd, om hvad jeg skal købe.
Den skal have mindst 3x optisk zoom.
MVH
Flemming.

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 20-01-01 22:12

"Flemming Kristiansen" <flemkris@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> klassen.
> Er der nogen, der kan give et godt råd, om hvad jeg skal købe.

Svært uden beskrevne behov.

Check i første omgang disse to steder for introducerende materiale:

www.stevesdigicams.com
www.dpreview.com

mvh Steffen

Fra : Henrik

Dato : 21-01-01 12:16

> [...]
> klassen.
> Er der nogen, der kan give et godt råd, om hvad jeg skal købe.

Canon G1

Henrik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-01 12:56

Flemming Kristiansen wrote:

> [...]
> klassen.
> Er der nogen, der kan give et godt råd, om hvad jeg skal købe.

Når det handler om digitale kameraer i prisklassen 7 til 10 tusser, så
er det en smagssag hvad der er bedst, alle kameraer i den prisklasse har
gode opløsninger, og de fleste har også et udmærket zomm-objektiv.

Du skal gå i en forretning, der har et stort udvalg og bede forhandleren
vise dig de forskellige typer/fabrikaters "menu'er", det er der hvor man
vælger/instiller kameraets forskellige funktioner, kontroller om de
virker logiske, og om de er nemme at ændre i en fart, det er jo noget
møj, hvis motivet er væk, når man endelig har fået indstillet kameraet.

Hvis du har en smule erfaring som fotograf, så vil det være vigtigt, at
alle funktioner kan styres manuelt, hvis man ønsker dette.

Du skal også prøve at holde kameraet i hånden, og mærke hvordan det
ligger i hånden, nogle af de nyere digitale kameraer er blevet så små,
at de ikke er gode at holde på.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Karsten Olesen

Dato : 21-01-01 15:12

> Når det handler om digitale kameraer i prisklassen 7 til 10 tusser, så
> er det en smagssag hvad der er bedst, alle kameraer i den prisklasse har
> gode opløsninger, og de fleste har også et udmærket zomm-objektiv.
___________________

http://www.olympus.dk/e10.htm

Et klart valg...men et dyrt valg...men er man pixel-freak,
så er dette camera et must..

MVH

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-01 23:31

Karsten Olesen wrote:

> http://www.olympus.dk/e10.htm
>
> Et klart valg...men et dyrt valg...men er man pixel-freak,
> så er dette camera et must..

Det var dog et besynderligt råd....!

Antallet af pixel er ikke uvæssentligt, men det er slet ikke afgørende
for kvaliteten, man skal derimod se på hvordan kameraet tegner og
gengiver farver.

Mit ældste digitale kamera, er et Canon PowerShot 350, det opløser kun
640 x 460 pixel, det har kun et fast vidvinkel objektiv, men det
forhindrer ikke, at det kan lave virkelig flotte billeder.

Mit nyeste digitale kamera er et Leica digilux 4.3, og det er et rigtig
godt kamera, det har et godt zoom-objektiv, som tegner lækkert og
farvegengivelsen er suveren, og så er det lynhurtigt at arbejde med.

Jeg har som fast procedure, at jeg hver dag skal se dagens billede på
Steve's Digicams, når jeg er færdig med morgenposten, og der har jeg
bemærket, at rigtig mange billeder, som jeg synes står rigtig flot i
farverne, er optaget med div. Nikon Colorpix kameraer.

Så mit råd er derfor, at du ikke skal lytte til subjektive råd om et
bestemt mærke/type kamera, giver flest pixel i forhold til prisen.

Du skal derimod vurdere, om du kan lide den måde de forskellige kameraer
tegner på, og om deres farve gengivelse tiltaler din smag, og så skal du
se på, om du kan forstå kameraets menu-funktioner, når det er på plads,
og du har udvalgt 2 - 3 eller 4 kameraer, som tiltaler dig, så kan du
sammenligne pixel antal og priser.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-01 08:37

> [...]
> se på, om du kan forstå kameraets menu-funktioner, når det er på plads,
> og du har udvalgt 2 - 3 eller 4 kameraer, som tiltaler dig, så kan du

Kloge ord i vinterkulden.
Og dertil bør man nok lægge en vurdering om kameraets "håndvenlighed",
samt - hvad der betyder noget for undertegnede - kvaliteten af den blitz,
der er indbygget og hvilke muligheder, der eventuel er for ekstern blitz.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 22-01-01 22:43

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 22-01-01 22:43

Asmus von der Heide wrote:

> Jeg ar valgt: Olympus C-3030 Zoom

Det vil jeg ikke anfægte, og jeg håber da også du er tilfreds med dit valg.

> 1. Olympus er absolut på verdensplan markedsførende for digitale kameraer

Udokumenteret påstand.....!

> 2. Har fået bedste karakter i "foto MAGAZIN"

Hvilke kriterier er Olympus C-3030 Zoom bedømt ud fra...?
- er det den alm. forbrugers behov...?
- er det fotoamatørens behov...?
- er det den proff. fotografs behov...?

Jeg vil vædde på, at "foto MAGAZIN" har vurderet kameraet ud fra den
alm. forbrugers behov, og det er sikkert et smadder godt og idiotsikkert
kamera, når behovet er lidt familiebilleder i ny og næ.

Og så har jeg stadig til gode, at se billeder fra et digitalt Olympus
kamera, som får mig til at sige wauw....

> 3. Har fået EISA AWARDS pris for 2000/2001

Har det nogen praktisk betydning - både Fiat'er og Toyota'er er blevet
kåret som årets bil, men dem der har råd vælger stadig en Volvo,
Mercedes eller Audi, der koster mere end det dobbelte...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen