Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Gratis billeder søges
Fra : m.n.

Dato : 07-10-01 16:09

Er der nogen der kender til et digitalt fotogalleri med billeder i høj
opløsning. Altså GRATIS billeder til tryk.

Ønsket størrelse ca. A4 i 200-300 dpi

- hilsen Morten

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 07-10-01 16:22

"m.n." <nyboe@danbbs.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kender til et digitalt fotogalleri med billeder i høj
> opløsning. Altså GRATIS billeder [...]

Af hvad?

Fra : Pia

Dato : 07-10-01 16:45

jeg tror ikke du skal forvente at ret mange lægger deres billeder gratis ud
i en sådan kvalitet at andre kan tjene penge på at printe dem....

:Pia

Fra : Tholo - www.tholofot~

Dato : 08-10-01 20:11

> [...]
> Er der nogen der kender til et digitalt fotogalleri med billeder i høj
> opløsning. Altså GRATIS billeder til tryk.

Det håber jeg da ikke at der er nogle der har lyst til at gøre, for det er
der jo mange andre der kan tjene masser af penge på.
Men hvad skal du bruge, vil da gerne give dig en pris på det du skal
bruge...
Fotograf Thomas Lorentsen
www.tholofoto.dk
www.colourartphoto.com/cap/userhtml/next/winners.htm

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-10-01 21:00

"Tholo - www.tholofoto.dk" wrote:

> [...]
> der jo mange andre der kan tjene masser af penge på.
> Men hvad skal du bruge, vil da gerne give dig en pris på det du skal

Jeg tror at vedkommende er ude efter adressen til nogle af de mere
lyssky sites, for ligesom der findes steder med ulovlige kopier af
software, så findes der også web-sites og ftp-servere med fotos i høj
opløsning, det er typisk billeder som er hugget fra div. stock foto
CD'er, og det er mest den slags, hvor folk gør gymnastik uden tøj.

Fra : m.n.

Dato : 08-10-01 22:30

Hvem siger at vi er ude i lyssky forretninger her, Niels Ebbesen. Din side
er da noget nær det jeg søgte, men du giver udtryk for, at man -måske- kan
få materialet højtopløst. For penge naturligvis, men din pris er da rimelig.
Jeg havde nu forestillet mig f.eks. reklamefoto/pressebilleder som f.eks dem
man kan skaffe f.eks. via bil- og mopiltelefonproducenter. Måske var der et
turistbureau eller lign. der tilbød noget lignende.

Er det da helt utænkeligt at dem der færdes på nettet kunne være ude i
ærligt ærinde, eller møder I kun suspekte elementer?
Havde jeg skulle bruge billeder af folk uden tøj, så var dette da vist ikke
nogen særlig god gruppe, hva?

- hilsen Morten

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 08-10-01 23:06

"m.n." wrote:

> ...........cut................................... Måske var der et
> turistbureau eller lign. der tilbød noget lignende.

Ja store firmaer har ofte et mindre udvalg af billeder, som de gratis
stiller til rådighed for pressen, men de tillader da ikke at billederne
anvendes i andre og uvedkommende sammenhænge.

Og det er naturligvis ikke en gavebod jeg driver, hvad havde du forventet.

> Er det da helt utænkeligt at dem der færdes på nettet kunne være ude i
> ærligt ærinde, eller møder I kun suspekte elementer?

Tænk dig lige om, og læs evt. dit eget indlæg, det kan næsten kun tolkes
derhen, at du ønsker at finde nogle billeder gratis, som du egenlig
burde betale for, og den trafik er da temmelig almindlig - jeg kan vel
blot sige MP3.

Fra : Ivan Storgaard Vogel~

Dato : 09-10-01 09:39

Der er jo en del amatørfotografer i denne verden, der tager billeder som
en hobby. Personligt ville jeg da være temmeligt begejstret, hvis nogen
ville bruge mine billeder - også på tryk, i forventet begrænset omfang
(eftersom kvaliteten jo næppe rækker til National Geographics). Jeg kan
ikke se, at det nødvendigvis skulle være brud på ophavsretsloven eller
gratis porno m.n. var ude efter, blot fordi han ønsker at drage nytte af
folks hobby/proffers evt. eksempelbilleder.
   Jeg har selv et par gange taget billeder til små medlemsblade og kunne
aldrig drømme om at tage penge for det. Det er klart at amatører og
proffer tænker helt forskelligt, men nogle amatører har sikkert
fænomenale billeder liggende som de ville give væk uden at tøve - og der
er intet lyssky i at forsøge at få fat i sådanne billeder selvom det
selvfølgeligt er en udnyttelse af internettet, der ikke gavner din
forretning.
   Mvh Ivan

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> blot sige MP3.
>
> --
> | Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen |

Ivan Storgaard Vogelius         Office 520-621
Institute of Physics and Astronomy Institute Tel: (45) 8942-3667
University of Aarhus Institute FAX: (45) 8612-0740
DK-8000 Aarhus C Private Tel. : (45) 86271316
Denmark.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-10-01 10:25

Ivan Storgaard Vogelius wrote:

> [...]
> er intet lyssky i at forsøge at få fat i sådanne billeder selvom det
> selvfølgeligt er en udnyttelse af internettet, der ikke gavner din

Ovenstående er en belejlig efterrationalisering, det oprindlige indlæg,
som er udgangspunkt for mine svar, kan faktisk kun tolkes som en
efterlysning af copyrightet materiale.

Der har altid eksisteret fotoamatører, der er villige til at forærre
deres billeder væk, de synes det er en stor ære at nogen vil trykke
deres fotos, og det har aldrig haft nogen betydning for det kommercielle
marked, så nej, denne debat handler ikke om brødnid.

Det ville klæde debatten, hvis du betragtede tingene i et breddere
perspektiv, for min indfaldsvinkel til Mortens indlæg, er lige så
rimmelig og legitim som din.

Og hvis Morten havde efterlyst en bestemt type motiv, og oplyst at hvis
en fotoamatør havde et passende billede i god kvalitet, så kunne
vedkommende som løn få den ære, at få sit billede trykt, så ville der
ikke ha' været noget diskutere.

Fra : EGON STICH

Dato : 09-10-01 10:33

> [...]
> ærligt ærinde, eller møder I kun suspekte elementer?
> Havde jeg skulle bruge billeder af folk uden tøj, så var dette da vist

Hej Morten.
Du må forsøge at se sagen fra en lidt anden vinkel.
Jeg ved ikke, hvad du tjener dine penge ved.
Men lad os antage, at du er frisør.
Hvorledes ville du da opfatte en efterlysning efter gratis klipninger?

Amatørfotografer laver ofte ganske glimrende arbejde, og vil naturligvis
gerne vise det frem.
Dog bør man huske på, og holde sig for øje, at lader man sine billeder
udnytte kommercielt, optræder man som skruebrækker.
Hvis billederne er gode nok, bør man tage prisen for dem. Lyder det ikke
rimeligt?
Da er det kvalitet, der konkurreres på. Og det kan man vel ikke beklage sig
over.

MVH
Egon

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-10-01 14:40

EGON STICH wrote:

> Hvis billederne er gode nok, bør man tage prisen for dem. Lyder det ikke
> rimeligt?

Det er ikke så vigtigt, inden for næsten alle erhverv findes der
hobby-folk, som ofte arbejder gratis eller for en symbolsk betaling, det
er ikke noget problem, den slags skal der også være plads til - ellers
bliver vi for smållige.

Denne debat handler om, at der på UseNet meget hyppigt efterlyses steder
med warez, MP3'er o.s.v., og det er systematisk og organiseret tyveri af
andres arbejde, som vi ikke bør støtte.

Og det er ikke spor urimligt, at jeg opfattede Motens indlæg som en
efterlysning af web-sites, hvor der kunne hentes fotos, uden at betale
for retighedderne.

Og Morten må da bare erkende, at han har formuleret sig lidt uheldigt,
og lære af fejtagelsen, så han gør det bedre en anden gang.

Fra : EGON STICH

Dato : 09-10-01 19:58

Jamen vi er da helt enige
MVH
Egon

Fra : m.n.

Dato : 09-10-01 22:40

Niels Ebbesen wrote:

> Denne debat handler om, at der på UseNet meget hyppigt efterlyses steder
> med warez, MP3'er o.s.v., og det er systematisk og organiseret tyveri af
> andres arbejde, som vi ikke bør støtte.

Gør debatten det? Det er jo Niels der har skabt debatten, derfor er det også
nemt for ham at beskrive hvad den handler om! Jeg rettede blot en
forespørgsel!

> Og det er ikke spor urimligt, at jeg opfattede Motens indlæg som en
> efterlysning af web-sites, hvor der kunne hentes fotos, uden at betale
> for retighedderne.

Det er Niels der mener at det er rimeligt at han opfatter mit indlæg som han
har, og derfor mener Niels at Ivan efterrationaliserer.
Det mener jeg ikke at han gør. Tværtimod!!! Ivan ser han IKKE spøgelser
eller pisker en stemning op. HAn rammer noget nær plet!

> Og Morten må da bare erkende, at han har formuleret sig lidt uheldigt,
> og lære af fejtagelsen, så han gør det bedre en anden gang.

Skal jeg tænke mig om inden jeg formulerer mit indlæg. Jeg ser ikke noget
som helst galt i mit indlæg og gentager det derfor gerne:
"Er der nogen der kender til et digitalt fotogalleri med billeder i høj
opløsning. Altså GRATIS billeder til tryk."

Jeg syntes at Niels skal tænke sig om og læse inden-ad inden han farer i
"blækhuset"

hilsen Morten

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 10-10-01 03:03

> Gør debatten det? Det er jo Niels der har skabt debatten, derfor er det
også
> nemt for ham at beskrive hvad den handler om! Jeg rettede blot en
> forespørgsel!

Som efter min mening også var helt rimelig...

> [...]
> "Er der nogen der kender til et digitalt fotogalleri med billeder i høj
> opløsning. Altså GRATIS billeder til tryk."

Men desværre kender jeg ikke nogle steder... Som oftest vil dem der har
fornuftigt materiale i større mængder forsøge at lave profit på det. Og det
er der jo ikke nogen der kan fortænke dem i! Ikke desto mindre tror jeg
sagtens du kan finde egnet materiale på diverse amatør-fotograf-sites, og
ved efterfølgende henvendelse også få lov til at anvende materialet gratis
til f.eks. et lille klubblad eller lignede. Men uden en beskrivelse af
formål/motiver kan jeg godt forstå at folk bliver lidt mistroiske... Men vi
er jo alle uskyldige indtil andet er bevist

Mvh.
Anders

Fra : Jan Lauenborg

Dato : 03-01-02 16:40

> [...]
> opløsning. Altså GRATIS billeder til tryk."
>
> Jeg syntes at Niels skal tænke sig om og læse inden-ad inden han farer i

hehe, det sidste du skriver, lader sig vist ikke gøre..

mvh Jan