Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batteri problemer !!!
Fra : Magnus

Dato : 20-01-01 18:37

Jeg har et Olympus digitalkamera E-10 som jeg er meget glad for men der er
opstået et meget irriterende problem med batterierne/strømforbruget.

Man kan ikke bruge kameraet mere end ca. 10-20 minutter før det går ud på
grund af mangel på strøm og det er uanset om det er helt nye batterier. Hvis
så jeg tager batterierne ud og måler på hver enkelt af de fire 1,5 volts
batterier så er der stadig mellem 1,46 og 1,36 volt på hver af dem hvilket
er langtfra "flade" batterier og de kan også sagtens bruges som nye i andre
kameraer eller lignende.

Problemet er kommet efter at jeg havde mine genopladelige batterier som jeg
har brugt flittigt i over 2 år i kameraet og da det gik død tog jeg dem ud
og de var meget varme hvorefter jeg ikke turde bruge dem mere da de nok var
slidt op.

Kan det være batteriholderen i kameraet eller har kameraet taget skade?

Er der nogen der har været ude for noget lignende?

Mvh. Magnus Arnason

Fra : Erik Christensen

Dato : 20-01-01 20:24

> [...]
var
> slidt op.
>
> Kan det være batteriholderen i kameraet eller har kameraet taget skade?

Det kunne jo være varmen der har reduceret fjederspændingen på
kontaktelementerne, prøv at rette dem lidt ud hvis mulig.
Giv også kontaktpunkterne en dygtig omgang polering med en
kunstofsvamp (grydesvamp)
Når dene opladelige har været varme, kan det jo også være fordi
der er afsat en masse effekt i kontaktpunkterne.

Mvh
Erik

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 20-01-01 23:12

Magnus wrote:

> Er der nogen der har været ude for noget lignende?

Jeg har ikke prøvet noget der 100% svarer til dit problem.

Men jeg har flg. erfaringer med genopladlige batterier:

Jeg sørger altid for at bruge mine genopladlige batterier helt flade,
jeg har bygget en stand, hvor jeg ved hjælp af en modstand kan tømme
mine batterier ned til 0.2 volt, inden de genoplades. Det giver den
bedste holbarhed og højste kapasitet, mine genopladlige batterier holder
ca. et års tid til at blive brugt og genopladet 2 - 3 - 4 gange om ugen.

Jeg har oplevet enkelte batterier, der pludselig er gået helt døde, de
kan godt genoplades men de taber hutigt spændingen, og de har næsten
ingen kapasitet, og hvis bare et batteri ud af 3 eller 4 i kamera er
deffekt, så påvirker det ydelsen meget markant.

Jeg har masser af 2 - 3 år gamle genopladlige batterier, som stadig er
halvgode, de kan stadig genoplades, og de rummer også en rimmelig mængde
strøm, men de har slet ikke den samme kapasitet som dengang da de var
nye, så dem bruger jeg til andre knap så krævende formål.

Jeg har brugt genopladlige batterier i mange år, og har flg. gode vane,
når jeg køber et nyt sæt, så sætter jeg et lille klistermærke på hvet
batteri, med et fortløbende nr. og købs dato'en, på den måde er det nemt
at holde styr på, hvor gammelt batteriet er.

Jeg har dårlige erfaringer med billige NC og Ni-MH batterier, så jeg
sværger til flg. mærkevarer Pansonic, Varta og Fuji.

Det er dog muligt, at en privat bruger med fordel kan købe de billige
batterier i supermarkedet, hvis man kun genoplader batterierne nogle få
gange om månedem, så når man ikke at slide sine genopladlige batterier
op, inden de dør af alderdom, når de er 2 - 3 år gamle.

Nogle af de meget billige batterier, kan dog have det med at lække, og
det kan anrette stor skade i et dyrt kamera. Et godt råd er derfor, lad
aldrig batterierne side i et kamera, der ikke bliver brugt, det gælder
også selv om man bruger dyre batterier.

PS: Mit kamera har et stik til extern strømforsyning, så jeg har fået
den gode idé, at jeg vil bygge en powerpac, af 4 store 1,5 volt
genopladlige batterier, den kan jeg så have inden under frakken hvor den
holdes varm, og så får jeg kapasitet til at lade kameraet være tændt
uafbrudt i flere timer, også når jeg fotograferer udendørs på en kold dag.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : ulf westergaard

Dato : 21-01-01 23:14

> [...]
> bedste holbarhed og højste kapasitet, mine genopladlige batterier holder
> ca. et års tid til at blive brugt og genopladet 2 - 3 - 4 gange om ugen.

Ni-cd skal ikke være nede på 0.2 V til en genopladning.
Når spændingen blot er 0.9 V er de så at sige 'flade' og skal genoplades.
Det skulle give den maksimale levetid.
vh Ulf

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-01 23:43

ulf westergaard wrote:

> Ni-cd skal ikke være nede på 0.2 V til en genopladning.
> Når spændingen blot er 0.9 V er de så at sige 'flade' og skal genoplades.
> Det skulle give den maksimale levetid.

Det har ingen praktisk betydning om man aflader til 0.7 eller 0,2 volt,
det der er vigtig, er at batteriet bliver næsten 100% tømt inden
genopladning, man må dog ikke kortslutte og tømme det ned til 0,0 volt,
for så risikerer man, at det ikke kan genoplades igen.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 21-01-01 07:04

"Magnus" <arnason@email.dk> wrote in message

> [...]
> batterier så er der stadig mellem 1,46 og 1,36 volt på hver af dem hvilket
> er langtfra "flade" batterier og de kan også sagtens bruges som nye i

Lyder som om du bruger NiCD-batterier.

Skift til NiMH - lavere volt, men de er meget mere strømvillige.

mvh Steffen

Fra : ulf westergaard

Dato : 21-01-01 23:17

> Skift til NiMH - lavere volt, men de er meget mere strømvillige.

Ni-MH har lidt højere indre modstand (ESR) end Ni-cd, derfor er Ni-cd mere
'strømvillige'.
Fordelen med Ni-MH er højere kapacitet og mindre memoryeffekt.
vh Ulf

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 12:26

Fra : N/A

Dato : 21-01-01 12:26

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 21-01-01 12:26

Magnus wrote:

> Mine genopladelige er på 1100 mAh og jeg har brugt dem i to år med mit gamle
> digitalkamera og i E-10 siden jeg fik det før jul.

Prøv lige at tjekke de tekniske data til dit nye kamera...!

Det er meget sansynligt, at dit nye kamera kræver 1600 mAh batterier, og
så er det jo logisk, at der ikke er kapasitet nok i 1100 mAh batterier,
der ovenikøbet er et år gamle og slidte, så de måske kun rummer 800 til
1000 mAh.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Aalund

Dato : 21-01-01 18:32

> [...]

> slidt op.
>
> Kan det være batteriholderen i kameraet eller har kameraet taget skade?

Jeg tror mere at kameraet kræver så meget strøm, og derfor ikke
kan være kørende på 1/2 flade batterier, som du så kan bruge til andre
ikke så strømkrævende ting.

Jeg har selv en C2100UZ, som også æder sig gennem mange
opladninger af batterier.
--
Venlig Hilsen
Erik Aalund

Fra : OS

Dato : 26-01-01 15:56

Magnus wrote:

> Jeg har et Olympus digitalkamera E-10 som jeg er meget glad for men der er
> opstået et meget irriterende problem med batterierne/strømforbruget.

Formidabelt kamera ikke sandt... - vores har lige kostet er par F4'ere "mit das
ganze molevitten" livet

Men ang. strømforbrug, har du ret i at den hurtigt får ædt nogle batterier.

Derfor:

1. Sørg for at dine NIMH'er (som du bruger, ikke..?) er helt friske = nye
(glem alt om Oly's medleverede lithium dimser - medmindre du har vundet i
lotto)

2. Sluk for overflødige juletræs-fetures som bib-lyde, infoskærm m.v.

3. Når du fotograferer brug optisk søger og slå digtal søger og playback
funktioner fra
medmindre du absolut behøver disse.

4. Brug i det hele taget monitoren mindst muligt - og kig på billederne når du
kommer hjem
til PC'en.

5. Dette skulle give dig 10 min. ekstra strøm.....

6. Lån derefter 8000 i banken og køb Oly's Lithium Polymer pack - det er det,
som det hele går ud på )

Håber ovenstående hjælper lidt på vej

Ole Sundberg

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-01-01 20:40

OS wrote:

> Formidabelt kamera ikke sandt... - vores har lige kostet er par
> F4'ere "mit das ganze molevitten" livet

Jeg tænkte det nok, at der var en hage ved de billige Olympus kameraer,
det lader til, at det er et ekstremt stort batteriforbrug...

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen