Hjælp - syge Guppyer
Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 07-10-01 15:07

Hej Gruppe.

Min 10-årige søn er noget ked af det, da de Guppyer han fik af sine
bedsteforældre sidste lørdag nu er blevet kraftigt reduceret i antal.

I morges lå der 7 døde.

Vi kan ikke umiddelbart se pletter på fiskene, men de går alle -
undtaget unger fra i forgårs og en enkelt hun - oppe i overfladen og har
"sammenklappede" haler.

Der er ilt i akvariet og 1/3 af vandet er blevet skiftet.

Jeg synes at kunne erindre at have læst noget om netop sammenklappede
haler, men erindrer selvfølgelig ikke, hvor jeg læste det.

Kan nogen hjælpe inden flere af fiskene dør?

Med venlig hilsen og på forhånd tak!
Linda Haible (og Alex)

Fra : AnnetteS

Dato : 07-10-01 15:38

Få først og fremmest de unger og den ene hun over i en anden balje, så
de måske ikke bliver smittet med det de andre fisk har.
Hvad har du af pumpe i akvariet?
Hvor lang tid har akvariet kørt inden du kom fisk i ?
Hvad har de af ilt?
Hvor meget fodrer i dem?
Kan man se nogle specielle farver eller noget på fiskene ?
Hvad har i af planter?
Er grus osv renset inden det kom i akvariet?
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 15:51

"AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man se nogle specielle farver eller noget på fiskene ?
> Hvad har i af planter?
> Er grus osv renset inden det kom i akvariet?

Min erfaring med gubbyer er at de fleste tilter i løber af nogle dage. Jeg
har aldrig fundet en forklaring for det er kun gubbyer der gør det?. I
midlertid fik jeg sidste gang fat i nogle flotte dansk opdrættet eksemplare
og de lever i bedste velgående. Fiskepusheren sagde at han kun havde bøvl
med de importeret gubbyer og derfor fik hans gubbyer fra dansk opdræt.

Jeg ved ikke hvorfor men et gæt kunne være at vandet er meget forskelligt
fra der hvor de kommer fra og til dansk vand?.

Ang. hvorlænge et akvarie har kørt inden fik kommer i så er det generalle
råd vist 14 dage og nogle bøger skriver endda op til 30 dage men jeg har
selv i forbindels med flytning og snak med andre akavrister kommet til den
konklusion at det vist er lige meget når det kommer til stykker. Jeg har
flere gange kommet fisk direkte i ledningsvand uden problemer og mange som
jeg har snakket med har heller ikke oplevet problemer.

Jeg tror at det hænger sammen med det ledningsvand/drikkevand som vi har i
Danmark som jo er noget helt specielt i forhold til andre steder i verden.
Personligt fortrækker jeg frisk tempereret ledningsvand fremfor halv sur og
gammel akvarievand.

Men det gælder ikke til alle fisk da nogle kræver lidt specielle forhold men
generalt er ledningsvand udemærket til hovedparten af de selskabsfisk som
kan købes blot det har den rette temperatur når fiskene kommer deri.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 07-10-01 16:09

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bøvl
> med de importeret gubbyer og derfor fik hans gubbyer fra dansk opdræt.

Disse guppyer er dansk opdrættet, da de er født og opvokset hos min søns
bedstefar.

> Venligst
> Finn Jensen

Import kan derfor desværre ikke være forklaringen - gid det var så vel.
Men noget andet må tage livet af dem.

Med venlig hilsen
Linda

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 16:29

"Linda Lauridsen Haible" <linda@haible.net> skrev i en meddelelse

> Import kan derfor desværre ikke være forklaringen - gid det var så vel.
> Men noget andet må tage livet af dem.

Har lige bladret mine bøger igennem og det nærmeste jeg kom "sammenklemte
finner" var en parasit som hedder Gyrodactylus eller Dactylogyrus som
overføres med foderet og som angriber specielt gubbyer. Men de andre
sympotomer er mælkeagtigt overtræk af krop og finner, urolig, senere sløv
svømning, forcerede gællebevægelser og de omtalte sammenklappede finner.

Har dine gubbyer disse symptomer så kan du behandle med Neguvon bad i ca. 20
minutter. Der er ingen bivirkninger ved behandlingen og helbredsmulighederne
er særdeles gode.

Men det er jo lidt umuligt at "lege doktormand" når man ikke har set de
pågældende fisk eller har flere oplysninger.

Prøv at kigge nærmere på gubbyerne og find alt unormalt ved fiskene, såsom
pletter, lyse farver m.v. Så er det lidt lettere.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 07-10-01 16:56

> [...]
såsom
> pletter, lyse farver m.v. Så er det lidt lettere.

Hej Finn.

Og i øvrigt - tillykke med "bedsteforældre" værdigheden - gid det var
mine guramier.

Jeg har netop været inde for at tage et nærmere kig på guppyerne, og fra
en af fiskene hænger der nu en 2-3 cm lang lys/hvid tynd "tråd" (lys
afføring?). Fiskene virker umiddelbart en anelse blegere end sædvanlig
og - som sagt tidligere - svømmer de rundt i overfladen. Der er ikke
nogen prikker at se og heller ikke noget der minder om en mælkehvid
belægning. Halerne er ligesom "klistret sammen". Hvor de normalt ville
være lidt vifteformede er de bare en sammenklemt forlængelse af fisken.

Med venlig hilsen
Linda

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 17:39

> Hej Finn.
>
> Og i øvrigt - tillykke med "bedsteforældre" værdigheden - gid det var
> mine guramier.

Tak

> [...]
> belægning. Halerne er ligesom "klistret sammen". Hvor de normalt ville
> være lidt vifteformede er de bare en sammenklemt forlængelse af fisken.

Jeg kan desværre ikke finde noget der minder hen af det. Hvis det er orm så
kan du også bruge Neguvon bad men ved orm så bliver fiskene meget afmagret.

Umiddelbart ville jeg tage fiskene i et andet akvarie, hvis du har mulighed,
eller i en fødekasse, for i første omgang at undlade at fodre dem i et par
dage. Måske de kan have blevet overfordre eller for ædt sig?. Hvis det kun
er gubbyerne der er "ramt" så ville jeg prøve dette først men samtidig holde
lidt øje med de andre fisk og om gubbyerne får det værre..

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Linda Lauridsen Haib~

Dato : 07-10-01 18:26

> [...]
holde
> lidt øje med de andre fisk og om gubbyerne får det værre..

Vi har netop flyttet 2 maller, ungerne og en hun over i et - hidtil -
tomt akvarie. Disse fisk viste ikke symptomer på hvad det nu end er, som
de andre fisk lider af. Der nåede at dø endnu en mens vi flyttede de
andre.

Det er kun guppyer, der er ramt - der er nemlig kun disse og 2 maller i
akvariet. Nu forsøger vi at undlade foder et par dage og ser, hvad der
så sker.

Vi må hente noget Neguvon i morgen bare for en sikkerheds skyld.

Med venlig hilsen
Linda