Fisk klør sig....
Fra : Tim Hesthaven

Dato : 07-10-01 12:10

Jeg har startet et nyt akvarie op for ca. 3 uger siden. I det svømmer ca. 20
unge malawi cichlider. Problemet er at de alle ret ofte tager nogle ture mod
bunden, som om de klør sig?
Jeg har læst at det skyldes parasitter i gællerne/skællene? Jeg var nede hos
den lokale pusher som solgte mig noget Dessa Mor. Men så vidt jeg kan læse
er det mod svamp?

Skal jeg bruge Dessa Mor eller en anden behandling?

Mvh
Tim

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 07-10-01 12:15

Prøv i føste omgang med en tredjedel vandskift virker det ikke kan du
tilsætte noget middelhavssalt.

Mvh Tina

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 07-10-01 12:42

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> wrote in message
> Prøv i føste omgang med en tredjedel vandskift virker det ikke kan du
> tilsætte noget middelhavssalt.

Hvordan skal jeg dosere det? Mit akvarie er på 430 ltr.

Mvh
Tim

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 07-10-01 13:05

Tja mit eget er 325 og jeg bruger et par håndful.
Husk det skal være groft middelhavssalt (alm salt er der nemlig en masse
tilsætningsstoffer i)

Mvh Tina

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 07-10-01 13:08

Skal bare smide det direkte i, eller opløse det først?

Fra : Madsen

Dato : 07-10-01 13:59

"Tim Hesthaven" <timsonder@get2net.dk> skrev:

> Skal bare smide det direkte i, eller opløse det først?

Jeg har et 530 ltr. når jeg observerer at fiskene klør sig, så opløser
jeg omkring 300 gr. groft middelhavssalt i noget kogende vand fra
kogekedlen.
Rør rundt til saltet er helt opløst og lad så evt. vandet stå og køle
af før du hælder det i dit akvarium.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 07-10-01 15:11

jeg smidder det bare i det skal nok opløse sig selv

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-10-01 16:23

"Tim Hesthaven" <timsonder@get2net.dk> wrote in message
> Skal bare smide det direkte i, eller opløse det først?
>
> Mvh
> Tim

Hej Tim.
Opløs saltet så du ikke risikerer at give dine fisk en "saltforbrænding".
Det har de nemlig ikke godt af.
Hilsen Ditte

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 07-10-01 16:38

Der sker ikke noget så længe man smidder håndfulden i hele akvariet

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 16:41

"Tina Bach Larsen" <tina@tk.k-net.dk> skrev i en meddelelse
> Der sker ikke noget så længe man smidder håndfulden i hele akvariet

Salt er en god idé. MEN der er faktisk en del fisk og specielt planter som
kan gå til på den bekostning, så det ville være en idé at undersøge om ens
fisk og planter kan tåle saltet.

F.eks. Sejlfinne Mollyer elsker lidt salt i vandet mens Vandpest og Cabomba
går til.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Peter

Dato : 08-10-01 20:59

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:<zI_v7.3564$uQ.449177@news010.worldonline.dk>...
[...]
> [...]
> fisk og planter kan tåle saltet.
>
> F.eks. Sejlfinne Mollyer elsker lidt salt i vandet mens Vandpest og Cabomba

Jeg mener ikke at have set salt nævnt de steder, hvor jeg har læst om
mine fisk/planter. Er salt en egen dimension på vandkvalitet, eller
kan tolerance overfor salt læses ud af fiskens/plantens behov for
vandets hårdhed eller surhed eller noget helt andet?

Vh.
Peter