Labyrintfisk - specielt guramier
Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 12:04

Hej,

Efter en endeløs søgning på hele nettet efter oplysninger om labyrintfisk og
specielt guramier har jeg opgivet at finde noget . Hos Amazon.com som skulle
være verdens største boghandel endte søgningen også resultatløs.

Kan det virkelig være rigtig at det stort set intet dybtegående findes om
emnet?. Lidt generalt om labyrintfisk som helhed er der men ekstrem lidt om
guramier og det dybere vedr. opdræt m.v. så er det helt umuligt.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : ole larsen

Dato : 07-10-01 12:33

Finn Jensen skrev i meddelelsen
<_FWv7.3438$uQ.433866@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>Venligst
>Finn Jensen
>Som har gurami unger der skal klække i aften )

En søgning på google på "gourami" gav 66xx hits, på "gurami" 20xx, så det er
nok lettere at starte på www.thekrib.com

Ole

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 13:14

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> En søgning på google på "gourami" gav 66xx hits, på "gurami" 20xx, så det
er
> nok lettere at starte på www.thekrib.com

Jo, de mænger fandt jeg også men ikke noget brugbart på de 150+ sider jeg
har været igennem indtil nu.
Det er ikke så meget billeder af fiskene eller at 500 sider fortæller at de
skal gå i 26 grader varmt vand men det lidt grundigere omkring avl og opdræt
jeg efterlyser.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-10-01 12:50

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message
> [...]
> Venligst
> Finn Jensen
> Som har gurami unger der skal klække i aften )

Hej FInn.
Først tillykke med at dine guramier har lagt æg, og at de skal klække i
aften.
Så over til det du spørger om:
Amazon har en bog om labyrintfisk, og grunden til at du nok ikke lige kan
finde noget spesifikt om guramier, men mest om gruppen labyrintfisk, er at
de stort set skal have samme behandling, når det kommer til at få dem til at
yngle og få yngelet til at overleve. Dvs at du sagtens kan læse om f.eks
kampfisk, og så få et meget godt billede af hvordan og hvorledes med dine
guramier. Der vil selvsagt være nogle forskelle, men det går udmærket an at
læse om en "lignende" fisk, og så i tillæg søge lidt på nettet (brug f.eks
goggle). Da skulle der være stor chance for at du til slut sider inde med så
mange oplysninger, at det gør det ud for en hel egen bog om emnet.
Held og lykke
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 13:19

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse
> Hej FInn.
> Først tillykke med at dine guramier har lagt æg, og at de skal klække i
> aften.

Hej og tak..bliver spændende at følge

Lidt generalt er der jo ved labyrint fisk men det jeg gerne ville høre lidt
mere om var folks egne oplevelser med guramier og at yngle med disse. Alene
indenfor guramier der der forskellige måder de yngler på. Nogle ved
skumrede, andre lægger æg på bunden og endelig er enkelte mundrugere. Det er
dog ikke dem alle sammen der er interesante i akvarieøjemed da nogle bliver
frygtelig store.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 13:42

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse
> Hej FInn.
> Først tillykke med at dine guramier har lagt æg, og at de skal klække i
> aften.

Har lige kigget til hannen og skumreden . De er ved at klække nu. Er du
vild hvor er de små!!!!!!!!!!!!!!!!!. Bitte små klare unger på størrelse med
et lille komma .

MEN!. Den information jeg har fundet siger at ungerne først bliver frit
svømmende efter 2-3 døgn i skumreden?. Det passer ikke i dette tilfælde hvor
flere af ungerne allerede svømmer frit rundt i akvariet.

Bliver spændende at se hvor mange det bliver til i løbet

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-10-01 16:23

> [...]
> flere af ungerne allerede svømmer frit rundt i akvariet.
>
> Bliver spændende at se hvor mange det bliver til i løbet

Hej Finn.
HAr du husket at fjerne forældrerne ????? Ungerne er nemlig nam mad for den,
der de svømmer uskyldig rundt.
Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 16:35

> Hej Finn.
> HAr du husket at fjerne forældrerne ????? Ungerne er nemlig nam mad for
den,
> der de svømmer uskyldig rundt.
> Hilsen Ditte

Hej,

Jo hunnen kom væk efter endt leg i går men hannen går der stadig for han
passer de resterende unger som endnu ikke er klækket. Men jeg tror dog jeg
fjerner ham i aften for allerede på nuværende tidspunkt er han begyndt at
miste en del af interessen for reden. Ind i mellem blæser han en bobbel
eller to men ellers svømmer han rundt og lave andre ting i længere og
længere tid. Mest intersant for ham i øjeblikket er dog når han få øje på
mig når jeg sidder med næsen op mod ruden Det er han meget interesseret
i og det virker lidt som han kommer og hilser på mig??.

Ellers virker dette opdræk så fjernt fra de sparsomme oplysninger jeg har
kunne finde på Nettet omkring hele adfærd m.v.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Karsten Plesner

Dato : 07-10-01 13:05

> [...]
> om emnet?. Lidt generalt om labyrintfisk som helhed er der men ekstrem
> lidt om guramier og det dybere vedr. opdræt m.v. så er det helt

Jeg ved ikke lige, hvordan du har det med at tysk litteratur ? Jeg har en
håndfuld rigtig gode bøger om labyrintfisk på tysk. Til gengæld er det
svært at finde noget brugbart på engelsk. Hvis du er interesseret i nogle
titler, så bare sig til.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 13:20

"Karsten Plesner" <ples-ner@altavista.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> håndfuld rigtig gode bøger om labyrintfisk på tysk. Til gengæld er det
> svært at finde noget brugbart på engelsk. Hvis du er interesseret i nogle

Tysk er ikke min stærkeste side, så jeg får vist ikke så meget ud af tyske
bøger.
Men generalt er Tyskland vel et af de førende lande inden for akvariesporten
så der må være en masse guldkorn at høste fra tysk litteratur.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Inga Jensen

Dato : 11-10-01 18:03

Hej
Prøv www.baboum.dk/trichogaster
og www.akva-net.subnet.dk/bluegurami
Har selv Gurami og yngel deraf.
mvh

Fra : Finn Jensen

Dato : 11-10-01 18:50

"Inga Jensen" <gina@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Prøv www.baboum.dk/trichogaster
> og www.akva-net.subnet.dk/bluegurami
> Har selv Gurami og yngel deraf.

Hej,

Siderne virker desværre ikke.
"Siden blev ikke fundet"
"Den side, du søger efter, er fjernet, navnet er"
"ændret, eller den er midlertidigt ikke-tilgængelig."

Fik selv unger efter nogle af mine guramier i fredags )

--
Venligst
Finn Jensen