Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon Coolpix 990 med extern flash
Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-01-01 10:26

Hejsa

Er der en der enten kan forklare mig, eller henvise til en side der
forklarer følgende:

Når CP990 nu ikke understøtter TTL og jeg ikke har et blitz kabel, hvordan
tager jeg så bedst billeder med mit CP990 og min Nikon SB-26 blitz (med
slave funktion) ?

Jeg tænker her specielt på problemmet med at blitzen jo bare fyrer på fuld
styrke, og ikke på nogen måde er styret af kameraet.

Jeg har et gammel, men vel fungerende blitz meter. Skal jeg bruge det til at
finde blænde med ??

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-01 17:58

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

Hej Søren! (vi bærer ikke nag - vel?

> Når CP990 nu ikke understøtter TTL og jeg ikke har et blitz kabel, hvordan

Gør den ikke det?
Jeg citerer fra Steves Digicams:
The Coolpix 990 has TTL support for an external flash such as Nikon's
SB-28DX shown here on the SK-E900 flash bracket. The 990 has menu options
for control of both the internal and external speedlights

> tager jeg så bedst billeder med mit CP990 og min Nikon SB-26 blitz (med
> slave funktion) ?

Bid smerten i dig og køb AS-E900 - men afgjort billigst udenlands. Hvis du
kan, så nøjs med AS-E900 og drop Nikons bøjle - jeg bruger den i hvert fald
aldrig. I 9 ud af 10 tilfælde vil jeg alligevel ikke have blitzen til at
sidde sammen mod kameraet - eller så skal det pege alt andet end direkte på
motivet, så jeg holder alligevel altid blitzen i hånden.
FYI: Det er glimrende til akvariefotos med den lange ledning og frakoblet
intern blitz.

Jeg har set AS-E900 til 28 US$ på e-bay.

Når du så har fået den uundværlige men alt, alt for korte stump kabel, kan
du forlænge det. Jeg købte en spiralsnoet forlængerledning til
hovedtelefoner (minijacks) samt et løst han og hun-stik og klippede hårdt og
brutalt den dyre stump ledning over, lodede de to løse jackstik på og har nu
et knippelgodt blitzkabel.

mvh
Jan

Fra : McRepsej

Dato : 21-01-01 23:00

Nikon har 2 kabelstumper på henholdsvis 1 meter (vist nok spiral) og 3 m
kabel. Det passer til bøsningen på dit 990 og SB-26. Du kan få en adapter
AS-10 der fordeler kablet videre til 2 foruden at der er en Hot-shoe og 1/4"
stativ gevind på. Du kan finden det et eller andet sted på Nikons
hjemmeside.

Jesper
Hvalsø

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-01 08:54

"McRepsej" <mail2me@email.dk> wrote in message

> [...]
1/4"
> stativ gevind på. Du kan finden det et eller andet sted på Nikons

AS-10 er en pakke bestående af AS-E900, der er den beskrevne stump kabel med
en sko, samt en sølle skinne til at skrue kamera og blitz fast på.
Og i øvrigt gør prisen den (i hvert fald i dk) til legaliseret tyveri.
Men vil det sige, at Nikons SB-blitz kan forbindes direkte til CP990 uden
brug ad AS-10 / AS-E900?
Jeg har nemlig forespurgt hos den danske distributør af Nikon (DFA A/S), og
fik her det svar at jeg _skulle_ bruge AS-10.
Men jeg må da godt nok indrømme, at firmaet ikke virkede specielt
kompetent/troværdigt.
Man var helt uforstående overfor at CP990 skulle være slem til at give røde
øjne med den indbyggede blitz. Ja, man havde faktisk aldrig hørt om det, og
mente at det måske var et problem, der knyttede sig til en speciel brug
undertegnede nok praktiserede!

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 09:16

> [...]
1/4"
> stativ gevind på. Du kan finden det et eller andet sted på Nikons

Okay, tak for oplysningen.

Men er det muligt at gøre det uden forbindelse ??

Jeg tænker på at reflektere CP990 blitzen op i loftet f.eks. Og så lade min
SB-26 fungeer som slave,

Men mit problem er hvordan sørger jeg for korrekt blænde osv ?

Fra : Jan Boegh

Dato : 22-01-01 18:06

> Men er det muligt at gøre det uden forbindelse ??

Ja, vist er det muligt - men om det virker er en anden sag.

> Jeg tænker på at reflektere CP990 blitzen op i loftet f.eks. Og så lade
min
> SB-26 fungeer som slave,

Vil du brække den indbyggede blitz af, eller forestiller du dig en
Storm-P-konstruktion med noget spejlværk?

> Men mit problem er hvordan sørger jeg for korrekt blænde osv ?

Få noget erfaring og accepterer en høj procent af svipsere.
Men når man har ladet så mange skillinger rulle allerede og i forvejen har
en Nikon Blitz, der passer ind i konceptet, er det da mere hensigtsmæssigt
at ofre den sidste smule, så køb dog det kabel.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-01-01 08:31

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
> min
>
> Vil du brække den indbyggede blitz af, eller forestiller du dig en
> Storm-P-konstruktion med noget spejlværk?

et stykke hvidt pap går underværker. Har prøvet og det virker

> [...]
> en Nikon Blitz, der passer ind i konceptet, er det da mere hensigtsmæssigt
> at ofre den sidste smule, så køb dog det kabel.

Det har du da ret i. men hvis det kan gøres billigt ville det jo ikke være
dårligt.

men tak for tippet.

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-01-01 17:41

> Det har du da ret i. men hvis det kan gøres billigt ville det jo ikke være
> dårligt.

Jeg lover dig at jeg har bandet både højt og længe inde jeg selv gav mig. Så
selv om det var mig inderligt imod måtte jeg bide i det sure æble og lade
DFA/Nikon stjæle mine penge (ja sådan følte jeg det, da jeg gav en tusse for
et stykke blik og 30 cm. kabel med et stik i begge ender.
Sjældent har jeg haft så meget lyst til at købe et piratprodukt, men det
findes tilsyneladende ikke.

> men tak for tippet.

Never mind!

mvh
Jan

--
Jan Bøgh
Http://jan.boegh.net

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-01-01 10:22

> [...]

> et stykke blik og 30 cm. kabel med et stik i begge ender.
> Sjældent har jeg haft så meget lyst til at købe et piratprodukt, men det

Puha det var et dyrt kabel.

Var det bare hos din lokale foto pusher ?

> Vi har efter sigende alle en fotografisk hukommelse -
> men jeg kan ikke huske, hvor fa.... jeg har gjort af filmen!

hehe

Fra : Jan Boegh

Dato : 24-01-01 18:44

> Puha det var et dyrt kabel.
>
> Var det bare hos din lokale foto pusher ?

Jeps - men han var ikke grådig. Det er til gengæld Nikon og DFA (dansk
distributør) - så køb den endeligt i udlandet. Du plejer svjh. at være glad
for et eller andet tysk firma - prøv at se, hvad de skal have.

mvh
Jan

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 25-01-01 09:21

> [...]
glad
> for et eller andet tysk firma - prøv at se, hvad de skal have.

Det vil jeg gøre.

Tak for hjælpen.