limning af akvarium
Fra : Dal

Dato : 06-10-01 19:42

hej med jer..

Hvis man vil lime sit eget akvarium skal kanterne så stå på bundpladen eller
skal de uden om ??
Henrik Jakobsen
jako@worldonline.dk

Fra : RICKY KNUDSEN

Dato : 06-10-01 19:53

I mit akvarie står det på bundglasset
m.v.h
Ricky knudsen
Dal <jako@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:HgIv7.3177$uQ.387358@news010.worldonline.dk...

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-10-01 20:32

"RICKY KNUDSEN" <rickyknudsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> I mit akvarie står det på bundglasset
> m.v.h
> Ricky knudsen
> Dal <jako@worldonline.dk> skrev i en

Og i mine er bundglasset inden i.

Så det er vel smag og behag?.

Men mon ikke det ser pæneste ud hvis de sidder udenom bundglasset for så
skjules kanten. hvert fald hvis ikke det er et akvarium med alu kanter.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : J@N

Dato : 06-10-01 22:29

Hej

Kanterne skal limes udenom, akvariet bliver herved en meget stærkere
konstruktion, og det er samtidig pænere at se på.

Jan

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 06:48

"J@N" <itjf@get2netFJERNDETTE.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kanterne skal limes udenom, akvariet bliver herved en meget stærkere
> konstruktion, og det er samtidig pænere at se på.
>
> Jan

Kender nogen priserne på glas hos en glarmester?.
Jeg har nemlig netop læst at et færdigkøbt limet akvarie bliver billigere
end hvis man selv gør det?
Grunden skulle være at avariefirmaerne får glasset hjem i store mængder som
gør det billigere end en glarmester kan få det hjem til.
Men selvfølgelig så hvis man skal bruge et akvarie i specialmål så er man
nød til selv at lime.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 07-10-01 10:15

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]
> gør det billigere end en glarmester kan få det hjem til.
> Men selvfølgelig så hvis man skal bruge et akvarie i specialmål så er man

Der bliver du nødt til at ringe rundt for at få prisen.
For nogle år siden skulle jeg bruge noget 5mm glas, jeg ringede til 5
forskellige, og det var tiden værd.
På den vej jeg bor, ligger der 2 glarmestre, henholdsvis den dyreste og
den billigste.

Det er korrekt at dem der laver akvarierne, får glasset til en helt
anden pris end glarmesteren.

Jeg skulle lave nogle store "baljer", at de så aldrig bliver færdige er
så en anden sag, der fik
jeg fat i noget glas, hgos en af dem som laver akvarier. Jeg fik glasset
til en pris på 720,-kr pr. m2
Glarmesteren skulle have 1500 ,- pr. m2

Så hvis nogen mangler noget glas i målene 180x65 10 mm, så har jeg 3
stykker stående her i København
som jeg gerne sælger til indkøbspris.

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 10:28

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
er
> så en anden sag, der fik
> jeg fat i noget glas, hgos en af dem som laver akvarier. Jeg fik

Kan man ikke bruge punkteret termoruder??. De må jo fåes billig eller
ligefrem gratis for genbrugspladser?.
Om så tykkelsen er i orden ved jeg ikke men mon ikke til 50-70 liter kan det
gå an??.

Ellers syntes jeg kr. 1500,- pr. m2 lyder meget dyrt men det er sikkert
prisen?.

1 m2 glas går der jo let til et 50 liters akvarie.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 10:33

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> Ellers syntes jeg kr. 1500,- pr. m2 lyder meget dyrt men det er sikkert
> prisen?.

Prøv lige at kigge denne her jeg fandt http://www.glasguide.dk/

Her kan man finde priserne på glas i en hvilken størrelse og tykkelse.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-10-01 13:38

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:afVv7.3417$uQ.427141@news010.worldonline.dk...

> Kan man ikke bruge punkteret termoruder??. De må jo fåes billig eller
> ligefrem gratis for genbrugspladser?.

Jeg henter det glas jeg skal bruge, og er glad for den luksus at kunne
tillade mig at lave et akvarieum til en given brug, og så kunne kyle
det væk uden videre, når jeg ikke skal bruge det længere.

Jeg har lige lavet et akv. på 70 x 35x35 (ca. 80 l) af 4 mm glas - inkl.
dæksglas har det kostet et 'knæk' på min Stanleykniv (0,5 kr), en
smule sprit og en slat acetone (2 kr) samt 1/3 patron silikone (20 kr)
og en times tids arbejde (jeg er vant til at skære glas, så uøvede
skal nok bruge lidt mere) - alt i alt under 25 spir af dem, der skal betales
skat af!

Så genbrugspladsen er fin i de størrelser.

> Om så tykkelsen er i orden ved jeg ikke men mon ikke til 50-70 liter kan det
> gå an??.

Det går fint for mig - men jeg er helt sikker på at de fleste
vil hævde at jeg strammer den vel rigeligt.
Jeg har bare en årrækkes erfaring for at det fungerer.
Og mine akvarier står i et rum med gulvtæppe, så jeg
har al mulig grund til at undgå haverier.
Eventuelt bruger jeg en lidt tykkere plade til bund eller limer 2 glas sammen
- den må jo så til gengæld være lige så grim eller ridset som den vil.
og til sidst: Jeg vil altid sætte siderne ovenpå bunden. Hvorfor det skulle
blive meget stærkere at lime siderne udenpå, som en eller anden har
skrevet i et af svarene, det forstår jeg ikke (og tror heller ikke på det).

mvh
Jan

Fra : ole larsen

Dato : 07-10-01 08:48

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

> [...]
>gør det billigere end en glarmester kan få det hjem til.
>Men selvfølgelig så hvis man skal bruge et akvarie i specialmål så er man

¨Da jeg for ca. 6 år siden skulle have et i 30*30*100 cm var det langt
billigere at
bestille det hos Tropeakvarier (?) end at købe glasset og selv lime. Husker
ikke
de nøjagtige priser, men det var i nærheden af en faktor 2.

Ole

Fra : Dal

Dato : 07-10-01 11:16

Tak for svarrene,,, hvis jeg kaster mig ud i det bliver det limet med
kanterne udenom !