Hjælp til kejsertetra
Fra : Sofie

Dato : 06-10-01 18:21

Hej.

Jeg har nogle kejsertetraer - en han og tre hunner -
hvor hannen gejler voldsomt op til hunnerne.

Hvad gør jeg?
Skal de flyttes over i et separat yngleakvarie?
Risikerer jeg at de mister lysten til at yngle?

Tusind tak
Sofie

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-10-01 19:34

Sofie <villerup@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
> [...]
>
> Hvad gør jeg?
> Skal de flyttes over i et separat yngleakvarie?
> Risikerer jeg at de mister lysten til at yngle?

Hvis du ikke har et akvarie klart til brug, så kan du godt glemme det
lige nu.

Men hvis du forbereder et akvarie med frisk blødt vand, dæmpet lys,
meget! Lidt flydeplanter, eller fintløvet
plante, f.eks carbomba, myrophyllum eller javamos. Samt lagt et
groftmasket net i bunden af akvariet.
Og har fodret fiskene godt og alsidigt, samt undladt at fodre i et døgns
tids inden ka ndu fange hannen og en enkelt
hun og sætte dem over i akvariet. De skulle nu begynde at lege inden for
et døgn, når legen er ovre fjerner du
forældrene, da de spiser deres egne æg. Efter 2-3 døgn skulle du gerne
kunne se nogle glas splinter hænge på
riuderne og i planterne. Når de er begyndt at svømme selv skal der fodres
med infusorier eller tubefoder,
Liuquidfry eller Babystar.

Carsten

Fra : Bent Sørensen

Dato : 07-10-01 10:33

On Sat, 6 Oct 2001 19:20:43 +0200, "Sofie"
<villerup@paradis.tdcadsl.dk> wrote:

>Hej.
>
>Jeg har nogle kejsertetraer - en han og tre hunner -
>hvor hannen gejler voldsomt op til hunnerne.
>
>Hvad gør jeg?

Hej Sofie,

Kejsertetra er en af de nemmeste tetrafisk (karpelaks) at yngle med.
Og at få yngelen til at overleve!

I modsætning til alle andre tetraer (i hvert fald efter hvad jeg ved),
så har kejsertetraen en vis yngelpleje. Hannen er efter legen meget
ihærdig med at forsvare det eller de områder hvor der er kastet æg.
Det er sikkert også derfor at kejsertetraen lægger meget få æg.
Sjældent over 100.

Jeg har kejsertetraer i mit selskabsakvarie i stuen, og i et 128 L.
akvarium på et værelse, og der overlever yngel i begge akvarier uden
at jeg gør noget særligt. Jeg giver endda ikke specielt foder! I mit
128 L. akvarie har jeg kun ansistrusmaller og kejsertetraer, og jeg
har efterhånden fået ca. 8 kejsertetraer til at blive til ca. 100. Men
det er da klart, at jo tættere vegitationen er, des bedre bliver
chancerne for at yngelen kan overleve. En ret tæt "skov" af
javabregner og evt. javamos er en god ide. Temperaturen på vandet er
ca. 25 g.

Held og lykke, lad os høre om det lykkes for dig.

Med venlig hilsen
Bent Sørensen
Nørresundby