Black Molly
Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 06-10-01 16:48

Hvorfor bliver mine Black Mollyer ikke ved med at være helt sorte?

Jeg har tre stk. De to har jeg haft i lang tid, og her har den ene hele
tiden været hvid på ca. halvdelen af kroppen, mens den sidste hele tiden har
været helt sort og stadig er det. Jeg har så for ca. 2 uger siden købt endnu
en som var helt sort da jeg købte den, men nu er den også begyndt at miste
den helt sorte farve. Hvad går der galt?

P.S. Jeg fordrer med Tretra Min og Tetra Rubin.

Fra : AnnetteS

Dato : 07-10-01 01:19

Hvor hvid er den ? Mollyer er kendte for at være nemme ofre for hvide
pletter?ews.worldonline.dk' and Active = 1

http://www.kandu.dk/

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-10-01 10:17

> Hvor hvid er den ? Mollyer er kendte for at være nemme ofre for hvide
pletter?

Det er stort set kun halefinnen som stadig er helt sort. På selve kroppen
har den en blanding af hvidt, lidt sort, og lidt gult. Den er faktisk ikke
særlig pæn. Den seneste som jeg har købt har kun et par meget små hvide
pletter.

Hvide pletter er det en sygdom, eller er der tale om en "pigmentfejl", og
hvad kan jeg i givet fald bekæmpe med?

Fra : Annette Skovbon

Dato : 07-10-01 14:51

Hvide pletter ER en sygdom,- Ichtyophtirius multifiliis.

Mine egne mollyer fik det efter en måneds tid. Jeg behandlede med Costapur, som
jeg købte hos den lokale fiskehandler. Det kostede 69,50 kr.
Efter en uges tid var det væk :)

--
Posted from ip131.kd4nxx2.adsl.tele.dk [62.243.54.131]

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 08-10-01 18:05

"Annette Skovbon" <barbara_jordfed@chicks.dk> skrev i en meddelelse
> Hvide pletter ER en sygdom,- Ichtyophtirius multifiliis.

Jeg har fundet et billede af en fisk med sygdommen Ichthyophthirius som er
oversat til fiskedræber. Er det denne sygdom du tænker på?

Jeg er i hvert fald ret sikker på at det ikke er denne sydgom de lider af,
idet der ikke er tale om mange små pletter, men snarere noget som ligner
forholdsvis store pigmentfejl på kroppen. Der er som sagt intet at se på
finnerne, og de ser ud til at have det ok. Den ene har jeg haft i et par
måneder, og den har næsten haft "pigmentfejlen" hele tiden. Den seneste har
jeg kun haft i 2 uger, og den var helt sort da jeg fik den hjem, men har
altså nu også nogle enkelte steder hvor den bliver hvid.

Fra : AnnetteS

Dato : 08-10-01 18:42

Mine havde det i store plamager,- jeg tog fiskene med ned i fyrehandelen
og han gav mig midlet :) Mon ikke sygdommen kan variere en smule ? :)

http://www.kandu.dk/

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 18:54

"Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kun haft i 2 uger, og den var helt sort da jeg fik den hjem, men har
> altså nu også nogle enkelte steder hvor den bliver hvid.

Jeg ved at neonsyge giver store områder hvor farven falder af og fisken
bliver hvid, specielt i haleregionen. Men noensyge rammer hovedsagelig
neonfisk og andre tetraarter. Men ifølge min udemærket håndbog så er der
ingen kendt behandling for tilsyneladende går det i sig selv igen.

Men mollyer kan godt lide lidt salt i vandet så måske du kunne prøve dette
forudsat at dine andre fisk kan tåle dette.

--
Venligst
Finn Jensen