Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Digitalcamera
Fra : BJ

Dato : 15-01-01 15:43

Hejsa

Jeg er ved at købe et digicamera, Canon G1. Prisen i alm. forretninger er
mellem 9-10.000 kr. På nettet har jeg set det til 8300 kr. I min lokale
fotoforretning (InterFoto, Silkeborg) siger de, at det er under deres
indkøbspris.

Kan det passe ?
Er det dumt at købe på nettet ?
Hvad med garantien hvis netshoppen stopper ?

/bo

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 15:44

"BJ" <bo@pc.dk> wrote in message news:93v29p$2ouu$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> mellem 9-10.000 kr. På nettet har jeg set det til 8300 kr. I min lokale
> fotoforretning (InterFoto, Silkeborg) siger de, at det er under deres

Ja fordi deres grosister tager overpris.

> Er det dumt at købe på nettet ?

nej,

> Hvad med garantien hvis netshoppen stopper ?

På de store mærker er der verdensgaranti.

jeg købte selv mit Nikon Coolpix 990 i tyskland over nettet (6300,-) og
nikon danmark sagde at de reparerer det hvis det går i stykker.
Det samme gælder et Nikon F60 min far købte på Lanzarote, de fixer de også.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Henrik Larsen

Dato : 15-01-01 17:25

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> Ja fordi deres grosister tager overpris.

Det er nu ikke fordi grossiten tager overpris, men de store netbutikker og
Bingofoto og lignende køber nok mere end et kamera om ugen og får det derfor
selvfølgelig til en lidt anden pris.

Henrik

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-01-01 17:47

"Henrik Larsen" <hbl@stubnet.dk> wrote in message

> [...]
> >
> Det er nu ikke fordi grossiten tager overpris, men de store netbutikker og
> Bingofoto og lignende køber nok mere end et kamera om ugen og får det

Hvis man kan sælge udstyret i en forretning til en så lav pris at den er
under en fotohandlers indkøbspris må enten forretningen tabe penge (det tror
jeg ikke på) eller så tager distributøren overpris (hvilket jeg bestemt tror
på).
Selvfølgeligt kan man altid diskutere dette - men jeg har købt en dims til
min Nikon til en pris, der er ca. 2 1/2 gange prisen i USA og min
fotohandler solgte mig den til ren indkøbspris.
Hvis ikke distributør/grossist tager overpris, hvad betyder så det ord?

--
Jan Bøgh
Http://jan.boegh.net

Fra : Henrik Larsen

Dato : 15-01-01 19:16

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> [...]
> fotohandler solgte mig den til ren indkøbspris.
> Hvis ikke distributør/grossist tager overpris, hvad betyder så det ord?

Ok, så siger vi det, men er det så ikke din fotohandler der er dum hvis han
ikke bare bestiller 10, eller hvor mange han nu kan sælge, fra USA i stedet
for at give 2½ gang så meget for dem engros og så ovenikøbet sælge dimsen
til indkøbspris?
nææ du, jeg tror din fotohandler har tjent sine 100% på dimsen og grossisten
har taget ca. 100% mere for varen da "din" fotohandler måske køber et meget
lille antal "dimser" sammenlignet med den store butik i USA.

Henrik

Fra : Jan Boegh

Dato : 15-01-01 19:32

> [...]
stedet
> for at give 2½ gang så meget for dem engros og så ovenikøbet sælge dimsen

Nu er det ofte sådan i virkelighedens verden at forretningsdrivende ikke
bare har tid ad libitum og derfor handler hos få distributører. Og hvis man
vil sælge Nikon er det i DK normalt gennem Nikons distributør man handler -
parallelimport er ikke altid hensigtsmæssigt.
Men det du siger er vel ikke at distributøren ikke tager overpris - kun at
man er dum, hvis man handler med denne.

> nææ du, jeg tror din fotohandler har tjent sine 100% på dimsen og
grossisten

Jeg har skam set fakturaen.

> har taget ca. 100% mere for varen da "din" fotohandler måske køber et
meget
> lille antal "dimser" sammenlignet med den store butik i USA.

Nu er det - til din orientering - ret få danske distributører, der sælger
til store butikker i USA, så det er vel næppe store amerikanske kæder der
sætter prisniveauet. Men man kan jo altid starte en diskussion om de frie
markedskræfters hensigtsmæssighed eller mangel på samme. Men IMHO er
problemet med markedskræfter at det kræver konkurrence - og den eksisterer
kun i begrænset omfang på det danske marked.

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 15-01-01 21:43

Fra : Info - Modellerne.dk

Dato : 15-01-01 21:43

Ved køb af din vare i et andet EU land så bliver der ikke tillagt told..men
når jeg f.eks. køber modeltog i USA, så skal jeg altid beregne at der også
vil blive opkrævet et beløb som told udregnet efter hele fakturaensbeløb.

Claus

Fra : Jan Jespersen

Dato : 15-01-01 16:46

> [...]
> mellem 9-10.000 kr. På nettet har jeg set det til 8300 kr. I min lokale
> fotoforretning (InterFoto, Silkeborg) siger de, at det er under deres

Desværre ja. Canons importør i Danmark, Princo A/S sælger f.eks. et Canon
50mm f/1,4 objektiv, for over 4000.- kr til fotohandlere i Danmark.
Dvs at en fotohandler skal give 4000 kr i indkøbspris alene. Og det er jo
synd, da man kan købe dette objektiv, som privat kunde, for under 4000 kr i
hvilken som helst tysk fotohandler. Så der er to tabere i dette spil.
Fotohandleren og den naive danske kunde.
/Jan

Fra : N/A

Dato : 16-01-01 12:44

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 16-01-01 12:44

"BJ" <bo@pc.dk> wrote in message news:94196h$1i5g$1@news.net.uni-c.dk...
> Tak for alle svarene. Jeg har dog lige et sidste og ret vigtigt spørgsmål.
> Jeg skal købe kameraet til en uddannelsesinstitution.
>
> De betaler ikke moms. Derfor er det vigtigt at vide om prisen fra
> http://www.technikdirekt.de/ er med dansk moms, som de (institutionen)
> derefter kan sende videre til kommunen.

Prisen er med TYSK moms, og så skal i sikkert dokumentere at i er
momsregistreret i Danmark, og så slipper i for den tyske moms.
Ret nemt

Så den pris i betaler er helt uden moms.

Fra : poul

Dato : 16-01-01 14:01

Institutioner kan købe via www.netindkoeb.dk

Fra : Sidse

Dato : 17-01-01 21:49

> [...]
> hvilken som helst tysk fotohandler. Så der er to tabere i dette spil.
> Fotohandleren og den naive danske kunde.

Nu er det sådan at at Fotohandlere tit er nogke kvajhover, i det de for at
få varen til den rigtige
pris skal bestille mere end et fx. objektiv! Det ved jeg de ikke gør, dette
ved jeg fra pålidelig kilde!. De ringer og bestiller et objektiv hver anden
dag, og det koster folk og penge i længden, hvis de bare bestilte 5 ville de
få dem til en anden pris, og de må jo sælge skidtet siden de bliver ved at
bestille

med venlig hilsen Sidse