Feberkramper.
Fra : Hald & Nielsen

Dato : 06-10-01 11:33

Hej.
Vi har lige fået et chok, vores ellers sunde og raske datter har i en alder
af 4 år fået sin første feberkrampe, et meget uhyggeligt syn og efter
følgende kunne vi så ikke få kontakt med hende. Derfor blev vi indlagt på
Holbæk sygehus hvor vi sov en nat, så var feberen væk og vi blev sendt hjem
med medicin til næste gang. (de siger det sandsynligvis ikke sker igen fordi
hun er så gammel, og så giver de os nok medicin til 3-5 ture mere- lidt
forvirrende.) Mit spørgsmål er hvad andre har gjort i forbindelse med
daginstitution, hun kan jo ligeså godt få en feberkrampe der, som herhjemme,
men de må jo ikke give medicin, som hun skal have hvis krampen varer længere
end tre minutter. Tre minutter i den situation er MEGET længe, men alligevel
ikke lang nok tid til at jeg kan nå fra mit arbejde og ned for at give hende
den.
Jeg vil også gerne høre fra nogle som har prøvet at give deres barn i krampe
en stesolidklyxma da jeg ikke ved hvor hurtigt den skal virke og hvad man så
ellers foretager sig bagefter, bliver barnet indlagt igen eller skal det
bare holdes under observation derhjemme, hvad sker der hvis krampen ikke
aftager af stesoliden
Ja det var vist det hele lige nu, Anna har det godt igen men vi ved stadig
ikke hvad feberen skyldtes, og er noget chokerede over at feberkramper kan
opstå når temperaturen kun er 38,6.
Venlig hilsen Nina Hald.

Fra : Kirstine

Dato : 06-10-01 12:13

In article <3bbede26$0$51386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, hald-
nielsen@privat.dk says...

> Vi har lige fået et chok, vores ellers sunde og raske datter har i en alder
> af 4 år fået sin første feberkrampe, et meget uhyggeligt syn og efter
> følgende kunne vi så ikke få kontakt med hende.

Feberkramper er bestemt skræmmende at være vidne til. Jeg er glad for, at
I alle er okay igen

> [...]
> ikke lang nok tid til at jeg kan nå fra mit arbejde og ned for at give hende

Det er rigtigt, at pædagogerne ikke må give medicin - men i akuttilfælde
og med visse kroniske sygdomme er det anderledes. Vi har netop en pige på
mit arbejde (jeg er pædagog i en vuggestue), der har haft feberkramper
før. Derfor har vi netop stesolidklyxma liggende, som vi er blevet
instrueret i at give hende, hvis hun skulle få krampe, mens hun er i
institution. Skulle det ske, vil enten min kollega eller jeg give hende
stesoliden, mens medhjælperen ringer 112 efter ambulance og derefter
kontakter forældrene. Så tag en snak med pædagogerne i din datters
børnehave, for selvfølgeligt skal de kunne hjæpe din datter, hvis hun
skulle få feberkramper i institutionen.

> [...]
> ellers foretager sig bagefter, bliver barnet indlagt igen eller skal det
> bare holdes under observation derhjemme, hvad sker der hvis krampen ikke

Stesoliden virker ret hurtigt, og det ses ved, at barnet slapper af og
bliver fjernt - på næsten samme måde som efter en ubehandlet krampe. De
gange, hvor vi har været nødsaget til at give stesolid, er pigen blevet
indlagt til observation sammen med sin mor, men jeg ved ikke, om dette er
standard.

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Mai-Brit

Dato : 07-10-01 12:59

"Kirstine" <minipip@mail.dk> skrev i en meddelelse
> In article <3bbede26$0$51386$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, hald-
> nielsen@privat.dk says...

klip
> [...]
> kontakter forældrene. Så tag en snak med pædagogerne i din datters
> børnehave, for selvfølgeligt skal de kunne hjæpe din datter, hvis hun

Det lyder for mig som en rimelig fremgangsmåde bortset fra at ringe 112. Er
det ikke mere på sin plads at ringe efter en almindelig ambulance fremfor at
lave det til et alarmopkald, fordi barnet jo har fået medicinen?
Hilsen Mai-Brit

Fra : Kirstine

Dato : 07-10-01 15:28

In article <3bc04434$0$217$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, mai-
brit@esenet.dk says...

> [...]
> det ikke mere på sin plads at ringe efter en almindelig ambulance fremfor at
> lave det til et alarmopkald, fordi barnet jo har fået medicinen?

Jeg var faktisk ikke klar over, at man kunne rekvirere en ambulance på
anden måde...hvor skal man så ringe hen?

Kirstine
--
*trying to do what works - trying to do what matters*

Fra : Nielsen

Dato : 07-10-01 17:13

Hej...

Jeg mener, at personalet skal ringe 112. Netop på denne måde er de "
helgarderet " og kan sener hen ikke stå til ansvar for evt. misforståelser.
Alle bliver oprevet i sådan situation, og hvem har det kølige overblik - det
sker jo heldigvis ikke så ofte. Personalet er jo heller ikke uddannet til at
stille en diagnose, det kunne jo være barnets første epilepsianfald.
Hilsen Dorthe

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 08-10-01 08:50

Nielsen wrote:

> [...]
> Alle bliver oprevet i sådan situation, og hvem har det kølige overblik

Den vagthavende på alarmcentralen. Netop derfor hellere et opkald for
meget end et for lidt.

> [...]
> sker jo heldigvis ikke så ofte. Personalet er jo heller ikke uddannet til at
> stille en diagnose, det kunne jo være barnets første epilepsianfald.

Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@cgey.dk | http://www.thehungersite.com
Two wrongs doesn't make a right, but three lefts does.

Fra : Mai-Brit

Dato : 08-10-01 18:48

> [...]
>
> Jeg var faktisk ikke klar over, at man kunne rekvirere en ambulance på
> anden måde...hvor skal man så ringe hen?

Falcks landsdækkende nr. er 70 10 20 30.
Min opfordring kommer, fordi jeg på pædagogisk grunduddannelse havde
førstehjælp. Denne underviser påtalte den ene gang efter den anden, at man
lige så godt kunne vænne sig til at skelne mellem alarm og almindelig
tilkald af assistance, fordi man evt. ville få tilsendt en taxa eller
sygetransport.
Jeg har henvendt mig til Falck, nu hvor diskussionen er startet, og de siger
langt de fleste opkald kommer via 112, men det kan også skyldes, at det er
det nr., folk har fået banket ind med syvtommer søm.
mange regnvejrshilsner fra Mai-Brit

Fra : Hald & Nielsen

Dato : 09-10-01 00:52

"Mai-Brit" <mai-brit@esenet.dk> skrev i en meddelelse
KLIP.
> [...]
> lige så godt kunne vænne sig til at skelne mellem alarm og almindelig
> tilkald af assistance, fordi man evt. ville få tilsendt en taxa eller

Hvis min datter en anden gang får en feberkrampe vil jeg ikke selv tage for
givet at hun skal indlægges,men kontakte egen læge/vagtlæge og lade dem tage
stilling til hvad der videre skal ske, men jeg vil under ingen
pmstændigheder stille mig tilfreds med at blive hentet i en taxa, hvem skla
i givet fald hjælpe min datter med at få ilt og hvem skal tale mig til ro?
Ikke fordi jeg er specielt hysterisk, men når man i ca. 20 minutter ikke kan
få kontakt til sit barn og hun bliver ved med at kæmpe for at få vejret, så
er det altså ikke lige sagen at skulle bruge 25 minutter på at komme til
nærmeste respirator.

Måske kan man selv vurdere om det er alvorligt nok til en ambulance, men
hvad hvis man overser et faresignal, og dermed skader sit eller andres barn,
hvordan vil man nogensinde kunne komme over det?

> [...]
> langt de fleste opkald kommer via 112, men det kan også skyldes, at det er
> det nr., folk har fået banket ind med syvtommer søm.

Jeg troede faktisk at det var alarmcentralens opgave at vurdere udfra vores
opkald hvad der skal sendes, og ikke mit valg når jeg skulle trykke
nummeret.

Derudover er det faktisk sådan i lovgivningen at hvis et barn får brug for
en ambulance mens det er i institution, er personalet ikke forpligtet til at
tage med på skadesuen eller hospitalet. Jeg kender ikke nogen steder hvor de
ikke gør det, men det er ikke noget de skal, så fra en institutions side
ville det altid være 112 der er det rigtige nummer.

Faktisk blev vi hentet af to ambulancer i torsdags, den ene var lige i
nærheden og kørte og mod sygehuset, halvvejs mødte vi så en lægeambulance,
hvor lægen steg ud af den anden ambulance og kom ind til os, hvorefter to
ambulancer kørte tilbage til sygehuset. Yderst effektivt vil jeg mene.

Venlig hilsen Nina Hald

Fra : Mai-Brit

Dato : 10-10-01 10:58

"Hald & Nielsen" <hald-nielsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> ikke gør det, men det er ikke noget de skal, så fra en institutions side
> ville det altid være 112 der er det rigtige nummer.

Hej Nina!
Min kommentar var bestemt ikke personligt ment. Jeg mener som dig, at den
nærmeste til at vurdere sit barn, må være forældrene. Er forældrene utrygge
ved situationen, er det væsentligt, at de reagerer ud fra det. Helt enig med
dig.
Det kan godt være, institutioner ikke er forpligtigede til at køre med til
hospitalet, men er der nogen, som ikke sender en med, kan jeg ikke forstå
det, med mindre hele situationen er ekstem. Personalet er trods alt
"forældre" for barnet, indtil den ægte når frem.
Undskyld hvis jeg ikke havde udtrygt mig klart nok.
Mange hilsner
Mai-Brit