Trådløs netværk
Fra : Affer

Dato : 06-10-01 10:43

Nogen der har erfaringer med udendørs trådløs netværk?

jeg skal have lavet en forbindelse mellem 3 bygninger!

mellem bygning 1 og 2 er der line of sight og max 100 meter

mellem bygning 2 og 3 er der maks 200 meter og næste line og sight, dog er
der lidt træer der kan komme i vejen.

Kan jeg lave dette nætværk uden brug af diverse ekstra antenner, og hvis
ikke, hvilke antenner behøver jeg så.

jeg behøver ikke mere en ca 5 mbit båndbredde, så hvilket udstyr er at
foretrækker, det skal køre i det licens fri område.

og til sidst, nogen der kender nogle netkort der kan bundles så de kan dele
båndbredden?

// Affer

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 08-10-01 08:45

affer@fuckedup.nu (Affer) skrev i <9pmjmr$21mb$1@news.cybercity.dk>:

>jeg skal have lavet en forbindelse mellem 3 bygninger!

Jeg ved ikke noget om det, men hvis du laver en hjemmeside om dine
erfaringer om det netværk, så bliver den med garanti læst meget!

Mvh. NKJ

--
Best regards,
Niels Kristian Jensen

Fra : Jens Fallesen

Dato : 09-10-01 20:46

Affer wrote:

> [...]
> der lidt træer der kan komme i vejen.
> Kan jeg lave dette nætværk uden brug af diverse ekstra antenner, og hvis

Du skal ikke forvente, at en løsning baseret på almindeligt trådløst
IEEE 802.11-udstyr med integrerede antenner vil fungere - slet ikke
mellem bygning 2 og 3.

I stedet bør du gå efter udstyr med eksterne antenner, som du placerer
uden på bygningerne.

Gå efter nogle retningsbestemte antenner med et pænt gain. Der burde
være en god chance for at kunne finde nogle, der ikke er alt for store,
hvis du er bange for at skæmme bygningerne.

> jeg behøver ikke mere en ca 5 mbit båndbredde, så hvilket udstyr er at
> foretrækker, det skal køre i det licens fri område.

Du kan sagtens bruge noget moderne 802.11-udstyr. Med gode antenner og
forhold burde du kunne opnå ca. 11 Mbps half duplex, hvilket bliver til
omkring 5 Mbps i hver retning.

> og til sidst, nogen der kender nogle netkort der kan bundles så de kan dele
> båndbredden?

Ikke umiddelbart - men jeg vil nu heller ikke anbefale at bruge netkort.
Køb i stedet wireless bridges - det vil fungere bedre.

Vær i øvrigt opmærksom på, at med mindre antennerne er meget præcist
retningsbestemte, vil det i princippet være muligt for en person at
komme ind i radioområdet med en bærbar pc og på den måde pludselig være
på jeres net. Hans arbejde kan besværliggøres lidt med WEP-kryptering,
og i praksis helt med EAP, som dog ikke er understøttet af alt udstyr.

Det er ikke sikkert, at dette er et reelt problem for jer, men I skal i
hvert fald være opmærksomme på det.

Til sidst vil jeg råde dig til at tage kontakt til et netværksfirma med
ekspertise på trådløs teknologi. Der er mange, som har fået lavet en
løsning, der virker fint til at starte med, men hvor tolerancerne er så
lave, at et kraftigt regnvejr er nok til at sætte netværket ud af spillet...

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark