Planter dør
Fra : julius larsen

Dato : 06-10-01 10:20

Hej NG.

Jeg har et problem. for 5 uger siden begyndte mange af mine planter er
blevet brune ude i spidsen. Så gik jeg dyrehandleren og der fik jeg afvide
at det var på grund af at lysstofrøret var blevet for gammelt og skulle
udskiftes. Nu har jeg købt et nyt et. Det er et almindeligt 18 W "kold
hvid". Det skal lige siges at mit akvarie er et 63 L. Jeg har også købt
flere planter p.g.a at de andre der var blevet brune var næsten visnet helt
væk. Nu har jeg haft det nye rør i i 2 uger og de nye planter er begyndt at
blive gule. Jeg bruger flydende gødning. Hvad skyldes dette??? Håber der er
nogen der kan hjælpe da et akvarie med gul/brune planter ikke er særlig pænt
at kigge på

Mvh
Julius larsen

Fra : Keld Poulsen

Dato : 06-10-01 11:19

Hej Julius,

Når du siger almindelig 18 W "kold hvid", læser jeg det, som at det er et
alm. husholdningsrør du har købt.

Du bør nok skifte til et GROLUX eller AQUArelle, der opererer med de lys
bølgelængder planternes fotosyntese har brug for.

De er halvdyre i dyrehandlen, men du kan være heldig at få din lokale elmand
til at få dem hjem til en noget lavere pris. AQUArelle er fra Phillips.

mvh
Keld

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 06-10-01 13:29

Det kunne også være jernmangel.Hvis jeg ikke giver mine planter jern bliver
de gule.

Thomas

Fra : Steen Suder

Dato : 06-10-01 13:39

Keld Poulsen wrote:

> [...]
> til at få dem hjem til en noget lavere pris. AQUArelle er fra Phillips.

Undgå Grolux, Floura o.lign. rør, da de giver et svagt og unaturligt
lys.
Brug istedet Philips 94, Hagen Flora/Aqua/Sun-Glo eller Triton.

Det er alle rør med et meget højere og bedre lysudbytte end GroLux.

<KLIP>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : ole larsen

Dato : 06-10-01 14:19

Keld Poulsen skrev i meddelelsen
> [...]
elmand
>til at få dem hjem til en noget lavere pris. AQUArelle er fra Phillips.

"Kold hvid", "alm. husholdningsrør" er udmærket til akvariebrug.
Grolux og Aquarelle er to næsten modsatrettede rør.
Grolux er rød/blå= violette med lavt lysudbytte.
Aquarelle er aldeles udmærkede plante/akvarierør med en
kold-hvid farve og stort lysudbytte.
Ole

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 06-10-01 14:41

"Keld Poulsen" <keld@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Du bør nok skifte til et GROLUX eller AQUArelle, der opererer med de lys
> bølgelængder planternes fotosyntese har brug for.

Grolux vil ikke være et godt valg,

Aquarelle er bedre, eller lumilux, triton, nogle bestemte typer philips rør

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : ole larsen

Dato : 06-10-01 14:23

julius larsen skrev i meddelelsen
> [...]
>nogen der kan hjælpe da et akvarie med gul/brune planter ikke er særlig

Der er flere mulige forklaringer. Prøv at gå ind på Thomas D Krygers (?)
side
og læs om mangelsymptomer ( under artikler ?).
18 W kan være nok, afhængigt af hvilke planter.

Ole

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-10-01 10:22

> Der er flere mulige forklaringer. Prøv at gå ind på Thomas D Krygers (?)
side og læs om mangelsymptomer ( under artikler ?).

Hvor finder du den side??

Fra : ole larsen

Dato : 07-10-01 10:54

Nyhedsgruppens@ skrev i meddelelsen ...
>side og læs om mangelsymptomer ( under artikler ?).
>
>Hvor finder du den side??

En google søgning på thomas d kruger gav "akvariet.dk"

Ole

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 07-10-01 12:15

"Nyhedsgruppens@" <Nyhedsgruppens@get2net.dk> wrote in message
> side og læs om mangelsymptomer ( under artikler ?).
>
> Hvor finder du den side??

Hejsa

Hvis du ikke har fundet siden endnu, så er linket her:
http://www.akvariet.dk/artikler/plantesygdomme.html

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Nyhedsgruppens@

Dato : 07-10-01 12:27

> Hvis du ikke har fundet siden endnu, så er linket her:
> http://www.akvariet.dk/artikler/plantesygdomme.html

Fandt det - takker.

(Søgte på jubii uden held, men jeg skal nok forsøge at huske google til
næste gang)

Fra : ole larsen

Dato : 07-10-01 12:53

>Fandt det - takker.
>
>(Søgte på jubii uden held, men jeg skal nok forsøge at huske google til
>næste gang)

Jeg tror ikke at Google er "verdens bedste", men den er lynende hurtig. Og
er det ikke
der, prøver jeg Dogpile. Så, tror jeg, er alt dækket ind.
-Og så skuller der søges på kruger, ikke kryger som jeg først skrev-

Ole

Fra : Peter

Dato : 06-10-01 19:26

> [...]
> nogen der kan hjælpe da et akvarie med gul/brune planter ikke er særlig pænt

Hej

Jeg synes mest det lyder som manglende gødning. Prøv eventuelt at
kigge på http://www.aquabotanic.com/diagnose.htm som har en masse info
om planteproblemer.

Vh.
Peter