Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
udprintning på en Ink Jet Printer
Fra : Uffe Siliam Jensen

Dato : 13-01-01 17:44

Til dig.
Jeg har før fået hjælp her i 'dk.fritid.foto' og med stor udbytte.
Jeg er blevet anbefalet, at scanner mine film ind i 2700dpi (på en Nikon
CoolscanIII), danner et image i 600 dpi og printer det ud i RGB format (på
en Epson 875DC).
Nu er spørgsmålet: hvorfor købe en Epson printer der kan printe i 1400 dpi,
når det anbefales kun at printe i 600 dpi ? (ud printning i en højere dpi
vil være spild af blæk og resultatet bliver ikke bedre, siges det ?).
Har jeg dummet mig ved at købe en printer der kan printe i 1400 dpi til
3000kr ?
Eller er der noget jeg har misforstået ?

Høre meget gerne fra dig !!!

Uffe

Fra : Ole Palmhøj

Dato : 14-01-01 13:13

Hej Uffe

Nej, du har ikke dummet dig. Det er desværre en udbredt misforståelse, at
man kan sammenligne printer dpi med opløsningen i et billede, udtrykt i ppi.
Når din Epson printer skal danne et billede med MANGE farver (i princippet
uendeligt mange) ud fra de 6 farver blæk, den har at gøre godt med, er den
nødt til at blande. Det gøres bl.a. ved at sætte de enkelte blækpunkter oven
i hinanden, evt, en smule forskudt for hinanden og ovenikøbet ved at
regulere størrelsen af de enkelte punkter. De 1440 punkter pr. tomme betyder
altså ikke 1440 punkter pænt placeret ved siden af hinanden, men kan vel
nærmest betragtes som et udtryk for, hvor mange nuancer og detaljer der kan
gengives. En farveprinters "opløsning" er altså en meget diffus affære.
Omvendt er opløsningen i ppi i dit indscannede billede netop et klart udtryk
for, hvor mange billedpunkter, det består af.

600 ppi forekommer mig at være tæt på at skyde gråspurve med kanoner. Et
færdigt farve papir billede (foto) vil i regelen ikke have en større
opløsning end svarende til ca. 200 ppi, og selv til kvalitets farvetryk på
forsider af bedre magasiner (A4)er trykkerens krav sjældent højere end 300
ppi. I størrelser fra A5 og nedefter vil du sandsynligvis ikke kunne se
forskel på 150 ppi og 300 ppi.

Som i så mange andre situationer er den bedste måde at finde den løsning,
der tilfredsstiller en selv, at forsøge sig frem. Med udgangspunkt i et
2700ppi scan, korrigeret og beskåret m.m. til to udskriftklare billeder i
150 og 300 ppi har du et udmærket grundlag for de indledende øvelser. Print
dem begge ud i A4 med både 720 og 1440 dpi og sammenlign. Forsøg med et
udskriftsklart billede i 600ppi og evt. endnu højere opløsning for at
konstatere, at det formentlig blot resulterer i at papiret sejler af
overflødigt blæk.

Skal disse forsøg give nogen som helst mening må de udføres på et ordentligt
foto printpapir

God fornøjelse

Ole Palmhøj