Strømhalsbånd
Fra : Lise Bakke

Dato : 06-10-01 02:29

Jeg ser at noen av dere har vært innom de norske sider. Hva mener våre
danske venner om bruk av strømhalsbånd? Vi har en het debatt om dette i
Norge.

Hilsen Lise Bakke

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-10-01 07:10

"Lise Bakke" <lisebakke3@online.no> skrev i en meddelelse

> Jeg ser at noen av dere har vært innom de norske sider. Hva mener våre
> danske venner om bruk av strømhalsbånd? Vi har en het debatt om dette i
> Norge.

I Danmark er el-halsbånd forbud ved lov men der forhindre ikke at det bruges
i stor udstrækning hos brugshundefolk.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Lise Bakke

Dato : 06-10-01 16:39

enig

Fra : Christian Andresen

Dato : 08-10-01 09:48

> I Danmark er el-halsbånd forbud ved lov men der forhindre ikke at det
bruges
> i stor udstrækning hos brugshundefolk.

I hvilke kredse kender du til brugen af strømhalsbånd ?
Det er i hvert i fald ikke inden for DRK's regi, jeg har snart trænet der i
1½ år, og har ikke ÈN eneste gang
hørt brugen af strømhalsbånd omtalt. Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke at
nogen få tåber vil bruge det
privat, men jeg kan overhovedet ikke forestille mig nogen som helst positiv
effekt OVERHOVEDET på nogen
race.

Christian

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 10:29

"Christian Andresen" <trav@FJERNESworldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogen få tåber vil bruge det
> privat, men jeg kan overhovedet ikke forestille mig nogen som helst

Nu er 1½ år heller ikke nok til du kommer ind i inderkedsen.

Selvfølgelig bruges el-halsbånd da ikke til den officielle træning!. Nok er
disse mennesker dumme men altså ikke så dumme!

De kredste jeg tæker på hører under DKK´s specialklubber uden at jeg vil
sætte konkret navn på kredsene af diskrete hensyn, mest af hensyn til mig
selv. Men det er hos brugshundekredsene du skal lede. Så kan du begynde at
gætte dig lidt frem.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Andresen

Dato : 08-10-01 10:46

> Nu er 1½ år heller ikke nok til du kommer ind i inderkedsen.

Jeg tror du har en helt forkert opfattelse af frivilige foreninger.
Jeg vil snarer betegne dem der evt. skulle bruge el-halsbånd som
yderkredsen, da de
ikke er velsete, og jeg er overbevidst om det er et MEGET MEGET lille
problem
i den klub jeg træner i, og jeg kender også folk fra andre regioner, og jeg
er overbevidst
om at min region er ikke frelst, men holdningen er generel at man tager
afstand fra
brugen af el-halsbånd både officielt og i "inderkredsen".

> [...]
> selv. Men det er hos brugshundekredsene du skal lede. Så kan du begynde at

Man kan sagtens komme med anonyme beskyldninger, så kan de anklagede jo ikke
forsvare sig. Jeg skriver IKKE dette fordi jeg føler mig truffet, men kun
for at
forklare mine meninger.
Jeg ved intet om hvordan træningen foregår i de andre klubber eller
specialforbund,
men der er vel nogen der vil komme med navngivne ikke anonyme indlæg. Jeg
kan i hvert i fald
sige at jeg kender ikke til brug af el-halsbånd i forbindelse med træning
under DRK Østjylland.

mvh

Christian

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 10:54

> Jeg tror du har en helt forkert opfattelse af frivilige foreninger.

Det har jeg sikkert...har kun færdes der i 20 år.

> ikke er velsete, og jeg er overbevidst om det er et MEGET MEGET lille
> problem

Du er sq godt nok meget naiv hvis du tror at det er et meget lille problem!

> om at min region er ikke frelst, men holdningen er generel at man tager
> afstand fra
> brugen af el-halsbånd både officielt og i "inderkredsen".

Selvfølgelig gør man det...det er jo uloligt og kan medføre ekslusion af
klubben.

> Man kan sagtens komme med anonyme beskyldninger, så kan de anklagede jo
ikke
> forsvare sig. Jeg skriver IKKE dette fordi jeg føler mig truffet, men kun
> for at

Nu er FINN JENSEN jo ikke særlig anonym og da jeg ikke har sat præsis navn
på hverken folk eller kredse så må du længere ud med den beskyldning.

> Jeg ved intet om hvordan træningen foregår i de andre klubber eller
> specialforbund,

Nej det gør du ikke.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Andresen

Dato : 08-10-01 11:10

> Nu er FINN JENSEN jo ikke særlig anonym og da jeg ikke har sat præsis navn
> på hverken folk eller kredse så må du længere ud med den beskyldning.

Du vil jo ikke sætte navn på nogen af de klubber hvor du ved at brugen af
el-halsbånd forekommer,
så kan enhver jo påstå lige hvad man vil.

> Nej det gør du ikke.

Men det gør du åbentbart !!

Jeg har klart givet min mening til kende omkring el-halsbånd, jeg vil ikke
gå rundt og beskylde folk for at bruge dem, jeg kender ikke til det der hvor
jeg kommer,
men det er åbenbart de forkerte (læs: rigtige) steder.

mvh

Christian

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 11:12

> Du vil jo ikke sætte navn på nogen af de klubber hvor du ved at brugen af
> el-halsbånd forekommer,
> så kan enhver jo påstå lige hvad man vil.

Måske fordi jeg færdes og træner hund de pågældende steder???

> [...]
hvor
> jeg kommer,
> men det er åbenbart de forkerte (læs: rigtige) steder.

Jeg tager også selv _klar afstand_ fra brugen af el-halsbånd men for at
kunne dette optimalt så er man nød til at have lidt mere end teoretisk
indsigt i forholdene.

Dette var so EOD fra min side.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : JBH

Dato : 23-10-01 00:35

Christian Andresen skrev i meddelelsen
<3bc17acd$0$257$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Du vil jo ikke sætte navn på nogen af de klubber hvor du ved at brugen af
>el-halsbånd forekommer,
>så kan enhver jo påstå lige hvad man vil.

Ja det kan man da.......
Jeg kunne jo f.eks. sige at månen er lavet af grøn ost, da jeg aldrig selv
har været deroppe.

Jeg har "kun" færdes i brugshundekredse i ca. 10 år. Det er nok derfor jeg
først her for nylig er blevet bekendt med brugen af el-halsbånd. De
bruges... tro mig og brugshundedommerne ved det og kan sagtens se om hundene
er trænet op med disse. Desværre er det ikke træningsmetoderne som bedømmes
men kun hundens arbejde og en hund som har haft "høreapparat" på er som
regel mere sikker og præcis i sit arbejde.Derfor vælger nogle brugshundefolk
altså disse metoder.

mvh
JBH

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-10-01 07:19

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:9r2ai3$e5d$1@sunsite.dk...

> [...]
> men kun hundens arbejde og en hund som har haft "høreapparat" på er som
> regel mere sikker og præcis i sit arbejde.Derfor vælger nogle

Inden for Gr. C..Ja . Efterhånden så har jeg mere eller mndre opgivet disse
mennesker. Men vil de splitte deres hunde af du OK med mig...det giver en
masse arbejde til hundeadfærds folket hvis ikke hunden bliver aflivet inden.

Hovedparten at dem som kommenterer brugen af el er dem som aldrig har set
det i brug / selv brugt det , og et er jo teori noget andet praktis.

Jo jeg er imod brugen af el, træningsmæssigt, men helt ærlig så har jeg
raget uklar med så mange af den årsag, bl.a. blevet frosset ud af nogle
klubber, så hvis du fortsat vil være i klubben så vend det blinde øje til at
der bruges el. Det er sørgeligt at sige det.

Jo dommerne ved det godt. Ifølge det nye regeliment så skal disse hunde
straffes til prøverne, men bliver de så det?

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Christian Andresen

Dato : 23-10-01 08:06

> [...]
> mennesker. Men vil de splitte deres hunde af du OK med mig...det giver en
> masse arbejde til hundeadfærds folket hvis ikke hunden bliver aflivet

Det er vel også at betegne som en falliterklæring af de helt store hvis man
begynder at
bruge sådanne hjælpemidler som strømhalsbånd.

> Hovedparten at dem som kommenterer brugen af el er dem som aldrig har set
> det i brug / selv brugt det , og et er jo teori noget andet praktis.

Man kan jo stadig godt have en mening

> Jo dommerne ved det godt. Ifølge det nye regeliment så skal disse hunde
> straffes til prøverne, men bliver de så det?

Grunden til at det ikke bliver straffet er vel at dommeren selv bruger det ?

mvh

Christian

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-10-01 11:31

Hej Lise

Da jeg også diskuterer på den norske ng, kender du min mening: det er
dyrplageri, og en falliterklæring fra hundeejerens side.

Jeg tror det mest er i jagthundekredse, man bruger det i Danmark, men
heldigvis er det ulovligt her.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 06-10-01 11:45

til gengæld tror jeg ofte at især en jagthund som ser fx en hare udenfor
haven, vil have et stærkere instinkt for at jage denne, så den måske glemmer
strømmen et øjeblik. Og så har du en hund som til gengæld ikke tør komme
hjem igen! Ikke særlig fedt...

Men jeg hører ofte at mange jægere stadig bruger magt og pisk til at træne
deres hunde, så det overrasker mig ikke.

:Pia & Pubertetsbumsen Max som jeg nogen gange truer med at få stød på en
helt anden kropsdel... :)

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 06-10-01 12:35

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> [...]
glemmer
> strømmen et øjeblik. Og så har du en hund som til gengæld ikke tør komme

Hej Pia..

Nu blander du 2 ting sammen..

Det du referere til er et el-hegn, der bruges til at holde en hund inde på
egen grund med. Giver stød når/hvis hunden prøver at forlade et givent
område..

Et el-halsbånd bliver betjent af en person, der ved et tryk på en anordning,
giver hunden et stød hvis den gør noget forkert "i personens øjne"...

At BEGGE DELE ikke burde findes, kan vi ikke være uenige om.

Mvh Jaime

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 06-10-01 12:28

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lise
>
> Da jeg også diskuterer på den norske ng, kender du min mening: det er
> dyrplageri, og en falliterklæring fra hundeejerens side.

Hej Nina..

Jeg kender heldigvis ingen jægere der bruger el-halsbånd på deres hunde. Og
gudskelov for det.............men de findes sikkert, desværre...

> Jeg tror det mest er i jagthundekredse, man bruger det i Danmark, men
> heldigvis er det ulovligt her.

Måske du skulle prøve at rette blikket mod dem der går til LP. Jeg har
tidligere læst at nogle af dem stadig tror, det er det eneste
saliggørende....

Jeg anklager ikke nogen for at bruge disse metoder. Det viser blot hvor
afstumpede nogle mennesker er........

Personligt har jeg Retrievere til jagt. Jeg er ikke bekendt med at nogle
retrieverfolk bruger disse metoder, på deres jagt & prøvehunde...

Mvh Jaime

Fra : Elna & Benny Lund

Dato : 06-10-01 18:43

Ja det er virkelig afstumpet at bruge el-halsbånd, de er ganske enkelt ikke
dygtige nok dem der bruger de metoder.

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-10-01 19:22

"Elna & Benny Lund" <bif@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja det er virkelig afstumpet at bruge el-halsbånd, de er ganske enkelt
ikke
> dygtige nok dem der bruger de metoder.

Både og...hvis de var det brugte de ikke el-halsbånd men omvendt er det
oftes "gamle" hundefolk med rigtig mange år på bagen som hundefører og
konkurrence mennesker. Hovedparten af dem jeg har kendskab til som bruger
strøm har mere end 25 års erfaring og jeg har ikke kendskab til at en "grøn"
hundefører har fået lov til at bruge strøm på sin hund.

Men begynd nu ikke at jagte alle "civile" hundefører men kig også lidt på
tjenestehundene hos politi, hjemmeværn og vagtselskaber som får samme
behandling.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Elna & Benny Lund

Dato : 06-10-01 21:27

Hovedparten af dem jeg har kendskab til som bruger
strøm har mere end 25 års erfaring.

Det lyder som om du kender mange der bruger strøm, det er da uhyggeligt.
Jeg er selv medlem i Politihundeforeningen og har aldrig haft kendskab til
nogen bruger disse metoder i vores forening.

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 06:57

> Det lyder som om du kender mange der bruger strøm, det er da uhyggeligt.
> Jeg er selv medlem i Politihundeforeningen og har aldrig haft kendskab til
> nogen bruger disse metoder i vores forening.

Nej til den officielle træning ser du det aldrig.
Strøm bruges under forsvarsarbejde, oftes for at få hunden til at slippe.
Brug at strøm i lydighed og sporarbejde gør kun ondt værre. Det vil sige at
det gør det nu uanset hvor det benyttes.

Jeg har bl.a. set strøm brugt på en stor han som jagtede køer hvor dens ejer
ikke kunne holde den når den så køer. Her hjalp strøm og nu jagter hunden
ikke længere køer. Men stadig er strøm forbudt men i dette tilfælde var
alternativet at hunden skambed køer eller skulle aflives.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Ghita Cecilie Jallow

Dato : 07-10-01 16:46

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev:
> [...]
var
> alternativet at hunden skambed køer eller skulle aflives.

Eller også skulle energien have været lagt i at lære hunden
hvad et NEJ betyder. Jeg synes at det lyder ulækkert, og
kan ikke acceptere det under nogen former.
Ghita

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 17:53

"Ghita Cecilie Jallow" <mammas@bonbon.net> skrev i en meddelelse

> Eller også skulle energien have været lagt i at lære hunden
> hvad et NEJ betyder. Jeg synes at det lyder ulækkert, og
> kan ikke acceptere det under nogen former.
> Ghita

Desværre er det ikke altid så simpelt. Oftes kæmper du imod hundens medfødte
drifter/jagtinstinkter og alt efter hvilken race det drejer sig om kan disse
drifter langt overstige hvad et velment NEJ kan udrette.

Det er ikke et spørgsmål om hunden har lært en Nej eller ej.

Jagtinstinkterne overgåes kun af seksualdriften og denne er endnu mere
umulig at kontrollere.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 07-10-01 18:05

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse

> Jagtinstinkterne overgåes kun af seksualdriften og denne er endnu mere
> umulig at kontrollere.
>
> Venligst
> Finn Jensen

Så er det derfor der er så mange, der går og tror de har 3 børn med konen.
De har faktisk kun 2 når det kommer til stykket. *GG*

Mvh Jaime

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 18:05

"Jaime Lauritsen" <Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Så er det derfor der er så mange, der går og tror de har 3 børn med konen.
> De har faktisk kun 2 når det kommer til stykket. *GG*

Jep..og de er rødhåret som postbudet )

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Pia

Dato : 07-10-01 18:21

fordi de ikke har brugt strømhalsbånd eller lært hende hvad NEJ betyder?

sorry... :)

:Pia

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 07-10-01 18:35

"Pia" <@> skrev i en meddelelse
> fordi de ikke har brugt strømhalsbånd eller lært hende hvad NEJ betyder?
>
> sorry... :)
>
> :Pia

*GGGGGGGGG* eller ham hvad NEJ betyder.

Mvh Jaime

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-10-01 22:44

Fordi man har lang tids erfaring, behøver man jo ikke være dygtig. Mange års
erfaring bliver ofte en sovepude, så man ikke udvikler sig mere eller lærer
nyt.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : coppi

Dato : 06-10-01 22:49

> tjenestehundene hos politi, hjemmeværn og vagtselskaber som får samme
> behandling.
>

> --
> Venligst
> Finn Jensen

Kære Finn.

Nu har jeg snart trænet hund i hjemmeværnet i 10 år og har aldrig
nogensinde hørt om brug af strøm der.

Har derimod hørt om brugen af det i de civile klubber.

coppi

PS

Jeg har selv trænet i civile klubber.

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 06:51

"coppi" <annie321@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> Nu har jeg snart trænet hund i hjemmeværnet i 10 år og har aldrig
> nogensinde hørt om brug af strøm der.
>
> Har derimod hørt om brugen af det i de civile klubber.

Hej,

Brugen forgår jo udenfor den officielle træning i små grupper. En del af de
hjemmeværnshunde jeg kender træner ved siden af i specialklub hvor strøm er
meget udbredt.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : coppi

Dato : 07-10-01 18:03

> [...]
de
> hjemmeværnshunde jeg kender træner ved siden af i specialklub hvor strøm

For mig at se , så skriver du førrst at hjemmeværnshunde bliver trænet med
strøm , for så derefter , at de bliver trænet udenfor hjemmeværnet i de
civile klubber.

Noget helt andet er , at jeg ikke kan se hvad man skulle bruge strøm til i
hjemmeværnet.
Ærmearbejdet er jo lille en del af træningen , at det nærmest er
ubetydeligt.
Og du vil vel ikke bruge strøm til næse arbejde , resten af
hjemmeværnsprogrammet er vel nærmest baseret på næsearbejde.

coppi

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 18:43

> For mig at se , så skriver du førrst at hjemmeværnshunde bliver trænet med
> strøm , for så derefter , at de bliver trænet udenfor hjemmeværnet i de
> civile klubber.

Nu får du det til at fremstå som jeg sagde at ALLE hjemmeværnshunde blev
trænet sådan. Dette er dog langt fra tilfælde. En del hjemmeværnshunde,
ligesom tjenestehunde og vagthunde trænes samtidig i civile hundeklubber for
hundesportens skyld eller fordi nogle af disse klubber besidder en større
erfaring.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Kim Christensen

Dato : 07-10-01 14:21

Det er nok især jægere der stadig bruger el halsbånd for "det har de altid
gjort". Jægere har ikke nemt ved at vænne sig til noget nyt, de hyler om muligt
endnu højere end deres hunde gør i stødet, hvis der pålægges dem restriktioner,
som f.eks. forbud mod blyhagl. Jagthunde trænes som for 100 år seiden, bortset
fra at man dengang ikke havde elhalsbånd...
Man kan normalt heller ikke få lov til at overvære træningen, hvilket i sig
selv jo virker lidt underligt.

Hvis man vil stoppe en hund i noget den ikke må, så findes der en kommando der
hedder NEJ, den kan selv en ruhåret hønsehund lære (=så kan alle andre hunde
også) Ellers kan en vandpistol være effektiv, men når jægere møder op til
hundetræning er det i fuld camouflagetøj, med jagtkniv og det hele. Der passer
en orange plasticvandistol nok ikke rigtigt ind i billedet, man tager sig vist
meget alvorligt, man er vel næsten tjenestemand....men med vandpistol???

Er jeg fuld af løgn? godt, næste gang du møder en jagthund f.eks. af racerne
ruhåret eller korthåret hønsehund, så prøv at bevæge hånden lidt hurtigt hen
over hovedet på hunden. Utroligt så lidt sadan en hund pludselig fylder, ik?

Jeg kender nogen der træner narkohunde inden for toldvæsenet. For dem ville
anvendelsen af elhalsbånd være utænkelig. Ligeledes har jeg en gang prøvet at
træne min hud til redningstjeneste ved det tyske civilforsvar. Der brugte man
heller ikke elhalsbånd, men man afprøvede dengang en lille radio
hvormed man kan give hunden en kommando på afstand. Det virkede ikke så godt,
muligvis fordi hundene ikke kunne genkende deres herres stemme fra den meget
lille højtaler, det bruges vist heller ikke mere. Apparatet kunne ligne et
elhalsbånd, men var det ikke. Det kan måske alligevel have givet anledning til
rygter om brug af elhalsbånd i de kredse.

mvh

Kim Christensen

--
Posted from 43.ppp1-1.had.worldonline.dk [212.54.67.43]

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 07-10-01 16:58

"Kim Christensen" <kimchristensen@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hej Kim...

Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal placere dig..........

Under dum el. total uvidende.......du modsiger dig selv i en grad , så du
tror det er løgn...

> [...]
muligt
> endnu højere end deres hunde gør i stødet, hvis der pålægges dem

Du har da ret i at visse jægere hyler mere end de skriger.

Hvis jægerene for en gang skyld stod sammem, og fjernede de kroner de hvert
år bruger på eks. naturgenopretning. Så ville der være en masse såkaldte
GRØNNE mennesker, som måtte til lommerne. Vi snakker her om 2 cifrede
millionbeløb.

> [...]
> fra at man dengang ikke havde elhalsbånd...
> Man kan normalt heller ikke få lov til at overvære træningen, hvilket i

Ved du det??.... eller er det noget du har læst dig til..

CITAT fra Politikens Jagtbog 1998.
Markprøver (apporteringsprøver)

Henvender sig til alle jagthunde med undtagelse af de prøver, retrieverne
deltager i. De er mere avancerede og har højere sværhedsgrad end f.eks.
Danmarks Jægerforbunds apporteringsprøver. CITAT slut.

> [...]
der
> hedder NEJ, den kan selv en ruhåret hønsehund lære (=så kan alle andre

Du skriver at selv en ruhåret hønsehund kan lærer kommandoen
NEJ....korrekt.....

I Retrieverklubben er NEJ en meget brugt kommando......tro det el. ej...

> [...]
hen
> over hovedet på hunden. Utroligt så lidt sadan en hund pludselig fylder,

Lige pludselig skriver du så at stort set alle hunde af racen, ruhår,
korthårs hønsehund er håndsky...........ved du hvad du selv mener???..Mange
jægere af den GAMLE skole, tror stadig at tæsk er den rigtige vej sit
succes.

Man kan ikke gennemføre en prøve med sin hund, hvis den er trænet op med
tæsk......den vil hurtigt falde igennem. Jeg vil gerne nævne et eks. hvor en
hundefører "slog" sin hund til det som han ønskede den skulle kunne.
Personen fik kort og godt at vide, at "hvis ikke du stopper med det du har
gang i" så vil vi ikke træne sammen med dig!!!!!!!

Jeg bor i Århus. Jeg vil gerne hermed invitere alle der har lyst, til at
komme og overvære hvordan en retriever trænes. Både til markprøve og jagt.
Eller endnu bedre, tag ud og se nogle af de prøver DRK afholder over hele
landet.

Undskyld jeg kører så hårdt på dig........

Mvh Jaime

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-10-01 17:29

Hej Jaime

Jeg synes godt nok, at du er en del mere uforstålig end Kim.

> [...]
> år bruger på eks. naturgenopretning. Så ville der være en masse såkaldte
> GRØNNE mennesker, som måtte til lommerne. Vi snakker her om 2 cifrede

Det der fatter jeg overhovdet ikke, hvor du vil hen med. Og jeg er også
ligeglad for på mig virker det til at være et tåbeligt synspunkt.

> [...]

> deltager i. De er mere avancerede og har højere sværhedsgrad end f.eks.
> Danmarks Jægerforbunds apporteringsprøver. CITAT slut.

Øhhhhh - hvor vil du hen med det??? Der er OVERHOVEDET ingen sammenhæng til
det Kim skriver.

> [...]
>
> Du skriver at selv en ruhåret hønsehund kan lærer kommandoen
> NEJ....korrekt..... I Retrieverklubben er NEJ en meget brugt

Sandsynligvis er der ikke problemer i retriversammenhæng med elhalsbånd - da
retrivere arebejder på en helt anden måde end f.eks. ruhåret hønsehunde - de
stående fuglehunde.

Retrievere skal apporterer dødt eller anskudt vildt, mens en hønshund skla
søge efter fulge i flere hundrede meter brede zig/zag slag. Når den har
kontakt med fuglen, skal den tage stand, så jægeren kan komme på skudhold.
Og det er netop i forbindelse med at hunden skal tage stand, at elhalsbåndet
bruges.

Så fordi der ikke er problemer i din retriverklub med el - fører ikke
automatisk til, at der ikke er problemer i jagtklubber generelt.

> [...]
mener???..Mange
> jægere af den GAMLE skole, tror stadig at tæsk er den rigtige vej sit

Øhhhh - her modsiger jo dig selv. Eller hvad er din pointe??????

> [...]
> Personen fik kort og godt at vide, at "hvis ikke du stopper med det du har
> gang i" så vil vi ikke træne sammen med dig!!!!!!!

Ja - men jeg kender også til en jagtklub - med retrivere, men også andre
jagtracer - hvor det at løfte sin 'ulydige' hvalp på 4 måneder højt op i
luften og knalde den ned i jorden ikke er noget særsyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!

> [...]
> Eller endnu bedre, tag ud og se nogle af de prøver DRK afholder over hele

Hvis du vil bevise, hvilke metoder I træner med, er det nok dum at sige til
folk, at de skal komme til en prøve. Så er det jo netop den daglige træning
de skal overvære.

> Undskyld jeg kører så hårdt på dig........

Ditto.....

Søs, som ellers havde lovet sig selv at holde sig LANGT væk fra denne tråd.

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 07-10-01 17:58

"Søs D. Jensen" <emma@email.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Jaime
>
> Jeg synes godt nok, at du er en del mere uforstålig end Kim.

Så ta lige og læs igen!!!!!

> hvert
>
> Det der fatter jeg overhovdet ikke, hvor du vil hen med. Og jeg er også
> ligeglad for på mig virker det til at være et tåbeligt synspunkt.

Kim skriver at jægerne hyler op ved den mindste lyd. Hvis jægerne fjernede
de penge de bruger på naturen. så skulle du bare se hvem der kunne hyle
højest. Alle de frelste.......

> sig selv jo virker lidt underligt.

> Øhhhhh - hvor vil du hen med det??? Der er OVERHOVEDET ingen sammenhæng
til
> det Kim skriver.

Jeg vil derhen, som jeg skrev, så vil en hund der er trænet med "tæsk"
hurtigt falde igennem. Føreren ditto. Det er ikke svært at se forskel på en
hund der er glad, når den arbejder, imod en der løser opgaven vel nærmest
under tvang. Så hvis man deltager på sværere prøver, er man nød til at ha en
hund der er glad for at arbejde....og gør det af egen fri vilje.

> [...]
da
> retrivere arebejder på en helt anden måde end f.eks. ruhåret hønsehunde -

Det har du ret i.

> [...]
> kontakt med fuglen, skal den tage stand, så jægeren kan komme på skudhold.
> Og det er netop i forbindelse med at hunden skal tage stand, at

Det er jeg udemærket godt klar over, har da trods gået på jagt en del år...
Det retfærdiggør så brugen af elhalsbånd??????

> [...]
> mener???..Mange
>
> Øhhhh - her modsiger jo dig selv. Eller hvad er din pointe??????

Heldigvis er der ikke mange tilbage af den GAMLE skole. Og dem der er bliver
da som jeg skrev, informeret om ikke at møde op til træning med vi andre...
DET ER MIN POINTE.....

> [...]
> jagtracer - hvor det at løfte sin 'ulydige' hvalp på 4 måneder højt op i
> luften og knalde den ned i jorden ikke er noget særsyn!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hus forbi. Det er muligt at du gør sådan med din hvalp.....Jeg gør ikke med
de hunde jeg har trænet....

> [...]
til
> folk, at de skal komme til en prøve. Så er det jo netop den daglige

Det er ikke spor dumt. Se en hund når den arbejder, og du kan se hvordan den
er blevet trænet..Af LYST eller ved TVANG...

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 07-10-01 20:33

> Så ta lige og læs igen!!!!!

Jeg læste det flere gange uden at kunne se sammenhængen. Det kan jeg stadig
ikke med dine 'uddybende' forklaringer. Du er ulogisk, usammenhængende og
ustrukturet i din argumentation.

> Kim skriver at jægerne hyler op ved den mindste lyd. Hvis jægerne fjernede
> de penge de bruger på naturen. så skulle du bare se hvem der kunne hyle
> højest. Alle de frelste.......

Og..... Det har jo intet at gøre med det Kim skrev. Og det fortæller intet
om, hvorfor jægerne jamrer sig, når de udsættes for restriktioner. Du kan
sgu da ikke bruge det argument til noget som helst. Du svarer jo helt hen i
vejret - næppe godt for din ethos - hvilket også er med til at svække din
argumentation ganske meget.

> [...]

en
> hund der er glad for at arbejde....og gør det af egen fri vilje.

Det kom overhovedet ikke frem i dit citat. Og jeg tror du er MEGET naiv,
hvis du tror, at bare fordi nogle deltagere i sværere prøver, så arbejder
deres hunde uden tvang. Jeg ved af landsholdsdeltagere, som bruger el for at
opnå det 'perfekte' en bestemt øvelse. Og nej - jeg er ikke tilhænger af at
bruge el - så absolut ikke. Faktisk er jeg totalt modstander af at bruge
enhver form for neg. forstærkning i træningsøjemed - også nej. Hvilket i
øvrigt er et fantastisk dårligt ord at bruge i hundetræning, da det indgå så
meget i vores daglige tale. Enten får man en hund, som kontant reagerer på
alle disse nej'er - elller udvandets ordets betydning meget for hunden. Nå -
men det er en helt anden snak.

> elhalsbåndet
>
> Det er jeg udemærket godt klar over, har da trods gået på jagt en del
år...
> Det retfærdiggør så brugen af elhalsbånd??????

Fnis - det har jeg overhovdet ikke skrevet. Jeg forklarede forskellen på,
hvordan retrivere og hønsehunde arbejder. Og hvorfor nogle jægere i deres
syge hjerner mener, at de bliver nødt til at bruge el. Jeg går ikke ind for
brug af elhalsbånd under nogle som helst omstændigheder.

> [...]

bliver
> da som jeg skrev, informeret om ikke at møde op til træning med vi

Nååå - det var det du mente - men det kom jo ikke særlig tydeligt frem.

> han ønskede den skulle kunne.
> har

> Hus forbi. Det er muligt at du gør sådan med din hvalp.....Jeg gør ikke
med
> de hunde jeg har trænet....

Det har jeg sgu da heller aldrig skrevet. Jeg siger bare, at du ikke kan
generalisere på den måde du gør, at bare fordi medlemmer i din klub blvier
afvist (hvilket jeg synes er glimrende), så bliver de det også alle andre
steder. Du må da være klar over, at der med hensyn til træningsmetoder er
forskel på at gå i Retrieverklubben, som er en del af DKK, og så de
jagtklubber der findes rundt omkring.

> [...]
den
> er blevet trænet..Af LYST eller ved TVANG...

Netop jagt er jo en forstærkning i sig selv for hunden. Så det vil du aldrig
kunne se forskellen på hunde der arbejder af lyst og af tvang i så udpræget
grad som f.eks. inden for lydighed. Jeg gentager - jeg tror du er naiv, når
du afviser, at disse træningsmetoder (vold og elhalsbånd) ikke eksisterede
blandt hunde, som går svære prøver.

Søs

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 08-10-01 11:16

> Jeg læste det flere gange uden at kunne se sammenhængen. Det kan jeg
stadig
> ikke med dine 'uddybende' forklaringer. Du er ulogisk, usammenhængende og
> ustrukturet i din argumentation.

Tak...nu er jeg desværre heller ikke så klog......min iq er under 20..

> [...]

for
> brug af elhalsbånd under nogle som helst omstændigheder.

Ja, SØS, jeg ved godt du beskrev forskellen på retriever og ruhårs
arbejdsområder er. Jeg spørger så. Retfærdiggør det brugen af el-halsbånd
blot fordi man har en hund der skal "holde" vildtet og som ikke må skræmme
det op, og løbe efter det.???

> [...]
> bliver
> andre...
>
> Nååå - det var det du mente - men det kom jo ikke særlig tydeligt frem.

Beklager VIRKELIG meget.....

> [...]

træningsmetoder (vold
> og elhalsbånd) ikke eksisterede blandt hunde, som går svære prøver.

Hvis du nu gad og læse mit første indlæg, så nævner jeg jo netop, at efter
hvad jeg personligt har hørt, så findes det mest blandt dem der går til LP
prøver på højt plan. NETOP som du selv skriver "på landsholds plan".

I min BOG findes der 3 måder at apportere på:

1 Frivillig app. Hunden/hvalpen kommer selv med app. genstand.
2 Indlært app. Hunden/hvalpen hjælpes evt. med line på at app.
3 Tvangs app. PYT da med at hunden/hvalpen smadrer 20 duer.

Den sidste gider jeg overhovedet ikke beskæftige mig med.

Problemet med NG er at man ikke kan se dem man skriver til/med. Det gør det
svært at LÆSE mellem linjerne. Det havde du ihvertfald med mit/mine
indlæg...

I bund og grund er vi enige, brug af negativ påvirkning er noget
skidt....faktisk tror jeg ikke der er mere at diskutere om.

Mvh Jaime

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 08-10-01 16:31

> [...]
> hvad jeg personligt har hørt, så findes det mest blandt dem der går til LP
> prøver på højt plan. NETOP som du selv skriver "på landsholds plan".

Jeg henviste ikke til landsholdet i LP - dem jeg kender fra LP-landshold
bruger med 100% garanti ikke el. Jeg henviste til én fra landsholdet (eller
i kredsen omkring landsholdet - det ved jeg ikke præcis) i rapportering (og
dermed ikke sagt at der er andre end den ene som gør det) - det skrev jeg
ikke i første omgang - da det måske er lidt uetisk at sætte landsholdsnavn
på - jeg ved det ikke - og nu har jeg altså gjort det.

> [...]

> I bund og grund er vi enige, brug af negativ påvirkning er noget
> skidt....faktisk tror jeg ikke der er mere at diskutere om.

Ja - vi er bestemt enige et langt stykke hen ad vejen.

Søs

Fra : Kim Christensen

Dato : 08-10-01 09:50

"Jaime Lauritsen" <Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jeg ved ikke rigtig hvor jeg skal placere dig..........
>
> Under dum el. total uvidende.......du modsiger dig selv i en grad , så du

Det er en grov påstand som jeg vil bede dig uddybe...

> [...]
> år bruger på eks. naturgenopretning. Så ville der være en masse såkaldte
> GRØNNE mennesker, som måtte til lommerne. Vi snakker her om 2 cifrede

Nu lyder du som Yvonne fra Olsen banden: Jeg er ligeglad hvad jægerne bruger
deres millioner til. Men når de mishandler deres hunde, eller vildtet, hører
min ligegyldighed op. Hvad grønne har med det at gøre kan jeg ikke umiddelbart
indse.
Hvis det er "frelst", eller "grønt" at ære imod mishandlig af dyr, ja, så er
jeg både grøn og frelst. I øvrigt har jægerne stadig ondt af det forbud mod
blyhagl, selv om det snart har været i kraft et stykke tid.
Hvis jægere har for mange millioner, kunne de jo få udskiftet nogle af de gamle
våben, der ikke kan tage stålhagl, og så acceptere at et forbud er et forbud,
udanset om det gælder stålhagl, eller el-halsbånd..

> Ved du det??.... eller er det noget du har læst dig til..

Jeg har ikke trænet jagthund for 100 år siden, men i modsætning til f.eks.
mange hundeskoler er jagthundetræningen gammeldags.
Tvangsapportering beskrives den dag i dag som anvendelig over for hunde der
ikke går godvilligt til sagen. Du kan endda låne bøger af nyere dato på
biblioteket der beskriver hvordan.

> [...]
> korthårs hønsehund er håndsky...........ved du hvad du selv mener???..Mange
> jægere af den GAMLE skole, tror stadig at tæsk er den rigtige vej sit

Jeg taler ud fra den erfaring at ud af 20 af de hunde af pågældende racer som
jeg kener, er de
7 meget håndsky, af de resterende ikke-håndsky har de 3 aldrig været trænet
eller brugt i sammenhæng med jagt.
To af de mest håndsky tilhører jægere under 40 år. Mere tilfældige møder med
hunde af disse racer synes at bekræfte dette tal, altså henved halvdelen.

> [...]
> Personen fik kort og godt at vide, at "hvis ikke du stopper med det du har
> gang i" så vil vi ikke træne sammen med dig!!!!!!!

Gud bevares, man tæskker da ikke sin hund til prøverne.!

> [...]
> Eller endnu bedre, tag ud og se nogle af de prøver DRK afholder over hele

Nu er der himmelvid forskel på hvordan man træner retrievere i Århus, og
hvordan man træner stående jagthunde i "Knoldstrup". Jeg ved ikke hvordan man
træner retrievere i Århus. Men jeg ved hvordan man træner stående hønsehunde i
"Knoldstrup". Også selv om jeg ikke har deltaget i træningen, og ikke kan få
lov til at overvære denne. Så må man jo ty til at overvære træningen uden at få
lov. Nu må du ikke tro at jeg står og lurer i buskene, tværtom. Det er utroligt
hvordan en kedeldragt og en værktøjskasse giver mulighed for at opholde sig
ubemærket lige for næsen af folk.. Hvis man ligefrem bliver inviteret, er det
klart at man kun får det at se, som man bør se, ik?

> Undskyld jeg kører så hårdt på dig........
>
> Mvh Jaime

mvh

Kim

--
Posted from [62.79.14.43]

Fra : Christian Andresen

Dato : 08-10-01 10:17

> [...]

det
> klart at man kun får det at se, som man bør se, ik?

Nu ved jeg ikke hvor langt "Knoldstrup" ligger fra Århus, men jeg er
overbevidst om at du er velkommen
til at overvære en træningsaften under DRK Region Østjylland, kontakt Jamie,
han er instruktør, jeg er "bare"
menig medlem , og kom endelig uanmeldt

Vel mødt,

Christian

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 08-10-01 11:32

> "Jaime Lauritsen" <Jaime.lauritsen@post.cybercity.dk> wrote in message

> Det er en grov påstand som jeg vil bede dig uddybe...

Hej Kim...

Læg venligst mærke til den lille smiley. Som jeg skrev til Søs, så er det
der med at læse mellem linjerne.

Du skrev at det "mest var jægere, der brugte el-halsbånd" samt at vi hyler
højere end vores hunde bare der er det mindste i vejen....

> [...]
hører
> min ligegyldighed op. Hvad grønne har med det at gøre kan jeg ikke

Du skriver at vi hyler hver gang vi får et påbud. Det er da klart, hvad med
at gi os noget kredit/ros for naturgenopretning, som vi er den gruppe i
Danmark der spytter flest penge i kassen til..

OG JA, gu skal jægerne sørge for at deres våben, ammunition, opbevaring,
træfsikkerhed m.m. er iorden. Ingen tvivl om det....

> I øvrigt har jægerne stadig ondt af det forbud mod blyhagl, selv om det
snart har >været i kraft et stykke tid.

Ja nogle har desværre, uden grund...

> Tvangsapportering beskrives den dag i dag som anvendelig over for hunde
der
> ikke går godvilligt til sagen. Du kan endda låne bøger af nyere dato på
> biblioteket der beskriver hvordan.

Ja det kan man, læs venligst det jeg skrev til Søs.

Mvh Jaime

Fra : Christian Andresen

Dato : 08-10-01 09:50

> Jeg tror det mest er i jagthundekredse, man bruger det i Danmark, men
> heldigvis er det ulovligt her.

Hvad får dig til at tro det ?
Hvis du kendte lidt mere til træning af jagthunde ville din mening
forhånetligt ændre sig drastisk !

christian

Fra : Erik Isager

Dato : 06-10-01 21:48

> Jeg ser at noen av dere har vært innom de norske sider. Hva mener våre
> danske venner om bruk av strømhalsbånd? Vi har en het debatt om dette i
> Norge.
---

Jeg er ikke rigtig klar over hvilke "strømhalsbånd" der er til debat her ?

Erik Isager

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-10-01 22:46

På den norske gruppe startede debatten, fordi en, der havde overtaget en
mishandlet og bange sct. bernhard, ville forhindre den i at angribe ham selv
ved at bruge strøm

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Pia

Dato : 07-10-01 09:13

nåja, det skal den nok få tilliden tilbage af... synd for den mishandlede
sct. bernhard, at den ikke fandt en ny ejer, som kunne magte opgaven.

Og det siger jeg ikke for at gøre mig klog, for jeg havde ikke taget den.

:Pia

Fra : Erik Isager

Dato : 07-10-01 15:15

> På den norske gruppe startede debatten, fordi en, der havde overtaget en
> mishandlet og bange sct. bernhard, ville forhindre den i at angribe ham
selv
> ved at bruge strøm
---

Skal det derved forstås, at det er et fjernbetjent stød halsbånd ???

og ikke det, hvor en ledning lægges ud som inpulsgiver til et stødhalsbånd
???

Erik Isager

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-10-01 16:05

Ja

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-10-01 14:39

Hejsa

Skal man tro hvad Lise skriver på den norske gruppe, så går hun ind for
el-halsbånd

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Finn Jensen

Dato : 07-10-01 14:37

> Hejsa
>
> Skal man tro hvad Lise skriver på den norske gruppe, så går hun ind for
> el-halsbånd

Ja og DU hænger folk ud.

Måske, måske ikke, er el-halsbånd forbudt i Norge?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-10-01 16:09

Meget pardon jeg tænkte ikke på den led, syntes bare vi var begyndt at
diskutere noget andet.

El-halsbånd er forbudt i Norge bortset fra visse træningssituationer fx. for
at gøre jagthunde fårerene. Sådan har jeg i hvert fald forstået det, efter
flere diskussioner om emnet på den norske gruppe.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Don Harris

Dato : 07-10-01 22:39

Hej

Jeg får ondt af de folk som kan finde på, at bruge "hjælpemidler" som
strømhalsbånd og lign. De har tydeligvis ikke fattet, at hunde og mennesker
bør have et samarbejde, og hunden bør ikke være underlagt frygt.

At give hunden et strømhalsbånd på, har intet at gøre med samarbejde.

Man bør sætte sig godt ind i hvordan en hund fungerer i en flok og forsøge
på bedste vis, at vise den, at man selv er en god leder. En god leder har et
køligt overblik, taber aldrig besindelsen, og forstår at aflæse sin hunds
førerhunden holder af den, respekterer den og er der for den i alle
situationer. Kun på den måde får man en hund, der giver det samme tilbage.

Derfor har jeg meget svært ved at forholde mig til disse "hjælpemidler". Jeg
har ondt af de sørgelige mennesker, der kun ved hjælp af fysisk overlegenhed
og magt forsøger at få en normal hund, for det vil ALDRIG lykkes. Godt man
ikke er hund i sådan en familie....

Det vækker det værste afsky i mig og jeg håber, at ALLE i gruppen har det på
samme måde.

Mange hilsner fra

Carina Bach Hansen ( træner ved DCH )

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 06:49

"Don Harris" <dood@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
overlegenhed
> og magt forsøger at få en normal hund, for det vil ALDRIG lykkes. Godt man

Desværre bruges disse "hjælpemidler" stadig i større eller mindre omfang.
Pighalsbåndet er nok det mest benytter og af en eller anden grund har
"udenforstående" lettere ved at sluge brugen af pighalsbånd end el-halsbånd.
Af 2 onder så mener jeg at el-halsbånd er det meste humane at de 2.

> Det vækker det værste afsky i mig og jeg håber, at ALLE i gruppen har det

> samme måde.

Afsky og afsky er vel så meget sagt for det er et stærkt ord. Ser du
generalt på hvordan vores kæle/hobby/sports dyr behandles så er hunden vist
den som har det bedst. Her tænker jeg specielt på nogle af de heste som
brugses i ridesporten. En hest som bliver sparket i bugen har store smerter
over længere tid end en hund som får et stød som kun giver et rap under et
sekundt.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Louise Kragh

Dato : 08-10-01 10:48

elhalsbånd er sgu kun for de folk der er for
dårlige/dovne/ubegavede/utålmodige til at få hunden til at lystre via
gensidig respekt og lang tids træning!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-10-01 17:07

Hej Finn

Du skriver at el-halsbånd bruges i brugshundekredse. For 20-24 år siden
trænede jeg i PH og på min træningsplads var pighalsbånd bandlyst. Første
gang vedkommende kom fik han/hun lov at blive. Kam vedkommende senere med
pighalsbånd blev de bortvist.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Finn Jensen

Dato : 08-10-01 17:31

> [...]
> gang vedkommende kom fik han/hun lov at blive. Kam vedkommende senere med

Egentlig sjovt fordi for 20 år siden var brugen af pig ikke ulovligt, så
dette måtte være ud fra andre grunde at den pågældene PH klub ikke ønskede
brugen af pigge. Man kan jo så sige at den pågældende PH var på forkant med
udviklingen eller simpelthen bare allerede på daværende tidspunkt havde ser
hvilken skader brugen af pigge kan forsage.

Ang. pigge så er disse ikke helt ulovlige. Dvs. de "gammeldags" halsbånd med
lange pigge er nu forbudt men der er tilladt at bruge halsbånd hvor piggene
ikke er mere end svjh 8 mm. men om 8 mm. overhovdet har nogen effekt tvivler
jeg dog stærkt på.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-10-01 19:09

Hej Finn

> [...]
> brugen af pigge. Man kan jo så sige at den pågældende PH var på forkant

Det tror jeg den var, fx blev man også bortvist, hvis man slog sin hund. Og
så blev der lagt utrolig vægt på ros/godbidder. Så jeg trænede mine
rottweilere med de bløde metoder, selv om jeg den gang ikke vidste, hvad det
var.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : JBH

Dato : 23-10-01 00:56

Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

>"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse

snip.

> [...]
>lange pigge er nu forbudt men der er tilladt at bruge halsbånd hvor piggene
>ikke er mere end svjh 8 mm. men om 8 mm. overhovdet har nogen effekt

Joo da, man sætter bare halsbåndet op omkring hovedet/ørerne istedet. Stramt
naturligvis, så virker det heelt fint, har jeg set..

mvh
JBH

Fra : Finn Jensen

Dato : 23-10-01 07:11

"JBH" <JBH@12move.dk> skrev i en meddelelse news:9r2bpd$iec$1@sunsite.dk...

> Joo da, man sætter bare halsbåndet op omkring hovedet/ørerne istedet.
Stramt
> naturligvis, så virker det heelt fint, har jeg set..

Det er mest kæden man bruger på dem måde. Om den er effektiv??. Kommer sq
lidt an på hvad din hund vil finde sig i. Men fysisk vold mod en hund når
man ikke langt med.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : JBH

Dato : 23-10-01 19:37

Snip.

>Finn Jensen skrev i meddelelsen ...

>Om den er effektiv??. Kommer sq
>lidt an på hvad din hund vil finde sig i. Men fysisk vold mod en hund >når
man ikke langt med.

Helt enig.

mvh
JBH