Positionering i CSS?
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 06-10-01 00:09

Hej!

Jeg har fået sat mit baggrundsbillede midt på min hjemmeside.

Nu vil jeg gerne have min tabel med teksten til at sidde midt på mit
baggrundsbillede (som i CSS er sat til center center). Og den skal sidde der
lige meget hvor stort brugerens browser-vindue er.

Jeg har kigget på det der hedder positionering (html.dks CSS-tutorial), men
der kan man kun fastsætte afstandene i px og ikke som med baggrundsbilledet
noget lignende background-position: center center;.

Hvordan placerer jeg tabellen, så den opfører sig som mit baggrundsbillede?

Ida Maria Kiefer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-10-01 01:30

Sat, 6 Oct 2001 01:08:44 +0200, skrev "Ida Maria Kiefer"
<atter@jyde.dk>:

>Hvordan placerer jeg tabellen, så den opfører sig som mit baggrundsbillede?

Kan du desvære ikke, det kan ikke lade sig gøre at få det i
center i højden.

Det kan lade sig gøre med javascript.
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/center/center.htm er der
et eksempel på det med en lang tilhørende js-fil (som jeg har
fundet et eller andet sted på nettet, husker ikke hvor).
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 06-10-01 07:40

Knud Gert Ellentoft <knudgert@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du desvære ikke, det kan ikke lade sig gøre at få det i
> center i højden.

Okay, men hvordan gør jeg så i bredden?

Ida Maria Kiefer

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 06-10-01 11:45

"Ida Maria Kiefer" skrev ...

> Nu vil jeg gerne have min tabel med teksten til at sidde midt
> på mit baggrundsbillede (som i CSS er sat til center center).
> Og den skal sidde der lige meget hvor stort brugerens
> browser-vindue er.

"Knud Gert Ellentoft" skrev ...
> Kan du desvære ikke, det kan ikke lade sig gøre at få det i
> center i højden.
>
> Det kan lade sig gøre med javascript.

Hvorfor gøre det indviklet med css og javascript, når det uden
videre kan gøres i alm. html med en tabel inden i en encellet
tabel? Sådan:

<TABLE HEIGHT="100%" WIDTH="100%">
<TR><TD ALIGN="center" VALIGN="middle">
<TABLE><TR><TD>1.1</TD><TD>1.2</TD></TR>
<TR><TD>2.1</TD><TD>2.2</TD></TR></TABLE>
</TD></TR></TABLE>

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 06-10-01 15:58

Sat, 6 Oct 2001 12:45:16 +0200, skrev "Michael Kjærgård"
<michael.kjaergaard@image.dk>:

><TABLE HEIGHT="100%" WIDTH="100%">

Skal vi se strengt på det, så er table height ikke tilladt.

Derfor mit svar.

Og jeg går ud fra at der ønskes kode, der kan valideres.

Table bliver centreret i bredden ved at smide den ind i en div.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Michael Kjærgård

Dato : 06-10-01 16:20

"Knud Gert Ellentoft" skrev ...

> Skal vi se strengt på det, så er table height ikke tilladt.

Men det virker i IE fra 2.0 og op, i Netscape fra 1.1 og op,
det virker i Opera og såmænd også i K-Meleon. Såeh..

> Og jeg går ud fra at der ønskes kode, der kan valideres.

Mjaeh, validering er vel ikke interessant i sig selv, eller hva'?.
Spørgsmålet er vel først og fremmest, om siden ser ud, som man
ønsker, lige meget hvem der ser på den og med hvilken browser.

--
Venligst
Michael Kjærgård

Fra : Henrik Christensen

Dato : 07-10-01 06:04

> Table bliver centreret i bredden ved at smide den ind i en div.

Ja, det virker i IE, men de browser, der følger css standarten
lidt
bedre, laver kun align på teksten, ikke på elementet.

Så kan ns 6.1, mozilla 0.9.4 og opera 5.12. også være med.

Mvh.

HC

Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 12-10-01 18:00

Henrik Christensen <henrik-christensen@post.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse

Så har jeg taget mod til mig igen, og sat mig ned for at kigge lidt på det
igen.

> Så kan ns 6.1, mozilla 0.9.4 og opera 5.12. også være med.

Ja, det har jeg så skrevet ind i mit stylesheet. Men altså... har I nogle
forslag til, hvordan jeg måske kunne lave det hele anderledes, men alligevel
få den ønskede effekt. Som det er nu, så smutter teksten jo op over
billedet, så snart skærmopløsningen bliver lidt mere end 800x600.

Det jeg prøvet at lave lidt om på er www.ildstuen.dk/css/

Ida Maria Kiefer

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 06-10-01 19:04

Ida Maria Kiefer skriver:

> Hej!
>
> Jeg har fået sat mit baggrundsbillede midt på min hjemmeside.
>

> Hvordan placerer jeg tabellen, så den opfører sig som mit baggrundsbillede?

Du sætter den ind i en tabel, som er 97% høj og 97%bred