Kennelhoste, nogle gode råd søges?...
Fra : Kosmonauten

Dato : 05-10-01 21:05

Hejsa i gruppen,
ja foruden at Laika er i løbetid, har dyrlægen i dag stillet diagnosen
kennelhoste.
Pga. løbetiden har hun ikke været i nærheden af nogen hunde siden søndag,
men i går aftes begyndte hun at hoste lidt og i nat var det helt slemt.
Det skal lige siges at jeg i tirsdags mødte en hund som hostede lidt, men
tænkte ikke nærmere over det før i dag.

Har nu til aften mødt 2 andre hunde som også er ramt, begge har leget med
den samme hvalp.

Da det er første gang jeg nogensinde selv har oplevet dette fænomen, ville
jeg høre om jeres erfaringer, har i brugt "noget" til at dæmpe hosten med,
evt noget naturhalløj, el. har i bare ladet det være indtil det gik over.

Nu er Laika's løbetid ikke det store problem, men for pokker hvor ser det
grimt ud når hosten har magten.

På forhånd tak for jeres svar og i ønskes alle en God Weekend.
Masser af hundehilsner
Martin & Laika

Fra : Pia

Dato : 05-10-01 21:19

hvis det er slimhoste, kan du bruge almindelige brusetabletter til mennesker
som Mucomyst - da de helst skal have pillen med det samme og ikke i løbet af
hele dagen i fx vandskålen, opløste jeg dem i meget lidt vand, sugede det op
i en engangssprøjte og skød det ned i halsen på ham - ikke værre end at få
proppet en pille derned. Eller også har jeg en medgørlig hund

Tør hoste kan man vist også bruge menneskehåndkøbsmedicin til. Jeg kan bare
ikke huske navnet. Jeg fik dog nogen kodein tabletter hos dyrlægen, da det
var op til weekenden, i tilfælde af at det blev værre. De virker rigtig
godt, så de er gode at have til om natten i hvert fald.

Begynder der at flyde grøn snot i store mængder fra næse og ved hoste, er
det muligt hun skal have penicillin, da det KAN udvikle sig til kold
lungebetændelse.

Det kan tage 1-3 uger at slippe af med, de smitter andre hunde ca. 1 uge før
de selv får symptomer og 1-2 uger efter, så det er ret svært ikke at sprede
det.

:Pia

Fra : Kosmonauten

Dato : 05-10-01 21:42

Hej Pia,
tak for det hurtige svar ;c)
Hendes hoste er den tørre, som ender med at der efter nogle gange kommer
noget slim op som minder om, ja æggehvide.
Hun fik et skud antibiotika, og jeg har indleveret en recept på penicillin,
min dyrlæge skønnede nemlig, at fordi hun samtidigt er i løbetid, var der en
lille og han mente lille chance for at det måske ville udvikle sig til en
lungebetændelse.
Nu har jeg ikke for vane at "pumpe" min hund med den slags, kun når det er
absolut nødvændigt, men hun havde lidt forhøjet temp, som jo igen hænger
sammen med løbetiden.

Men hvordan pokker undgår man "at lufte hund" hvor der ikke luftes andre
hunde!?!?
Hvis jeg lader Laika være "havehund" i 2 uger, så er der vel chance for at
hun smitter bagboens hund idet virussen jo er luftbåren, det er sku noget af
et dilemma.

Endnu engang tak for dit hurtige svar.
Martin & Laika

Fra : Spraka og Tyra

Dato : 06-10-01 23:04

Spørg dyrlægen - det gjorde vi ... og fik ordineret sulfapræparat og
hostestillende piller.

/Svend