Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotokasse
Fra : webjensen

Dato : 11-01-01 11:43

Jeg har fået til opgave at lave en boks, som skal bruges til at placere
firmaets produkter og så fotografere dem med et digitalt kamera -til brug
for hjemmeside, instruktioner, dokumentation osv. Størrelsen skal være
omkring 70x70 cm. Er der nogen, der har nogle gode tips mht. materialer,
farver og lyskilder og den slags?

mvh
webjensen

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 11-01-01 14:49

"webjensen" <webjensen@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> for hjemmeside, instruktioner, dokumentation osv. Størrelsen skal være
> omkring 70x70 cm. Er der nogen, der har nogle gode tips mht. materialer,

Har en søgning på nettet ikke givet noget? - Har tit set folk der søgte
forbedringer til kasser de havde lavet.

mvh Steffen

Fra : N/A

Dato : 11-01-01 17:56

Fra : Jan Boegh

Dato : 11-01-01 17:56

"EGON STICH" <stich@get2net.dk> wrote in message

> Ja. tag kontakt til en freelancer.
> Vi laver jo heller ikke dit arbejde "sort", vel?

<Ironi>
Må vi godt fotografere konen og ungerne uden at rekvirere en prof?
</ironi>

mvh
Jan

Fra : N/A

Dato : 12-01-01 11:40

Fra : Jan Boegh

Dato : 12-01-01 11:40

> Mit sure opstød henhører til kategorien "brødnid".

Herligt ærligt!

> Dog med den alvor bag, at det kan føles en anelse generende med alle de
> nevøre, fætre og kontorass. der render rundt med digitalkameraer, og
udfører
> fotografarbejde nærmest gratis, og ofte (ikke altid) af en horribel
> kvalitet.

For mig at se, ville det for alvor være generende, hvis den glade samling af
amatører, med deres digitalkameraer tog billeder af fremragende kvalitet. På
den anden side - var det så let at tage højkvalitetsbilleder er der jog
ingen grund til at give 600 kr. i timen, vel?
Udbud og efterspørgsel ville jo i så fald nok mest være til fordel for
efterspørgeren.

> Sætter mester lærlingen til at udføre "reklamefotografi", husker han mon

> at honorere med ca 600,- pr time?

Så ville mester da være temmelig åndssvag - med mindre lærlingen besidder et
helt ekstraordinært talent - og så er han nok ikke lærling det sted.
Måske er en af konsekvenserne ved at beskæftige sig med IT at man let mister
respekten for formelle kvalifikationer og i stedet respekterer reelle
kompetencer.

> Eller må lærlingen nøjes med "æren"?

Man kunne jo også - som du selv er inde på - sige at man får, hvad man
betaler for. Og skulle jeg bruge et højkvalitetsfoto ville jeg selvfølgeligt
rekvirere en ekspert - skal jeg derimod blot have en registrering af 400
beslag til at varekatalog er det da muligt at en kontorassistent så
glimrende kan klare det.
Men som amatørfotograf er jeg da helt og fuldt klar over hvor svært det er
at lave gode billeder på samlebånd. Men jeg kunne nu ret let instruere en
eller anden tilfældig til at tage de 400 billeder af beslagene - her er
ønsket nemlig ikke dyre, gode billeder men billige, acceptable af slagsen.

Men vi er nok ved at være temmeligt OT.

mvh
Jan

Fra : webjensen

Dato : 12-01-01 13:38

"EGON STICH" <stich@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, selvfølgelig.
> Mit sure opstød henhører til kategorien "brødnid".

Det var faktisk også, hvad jeg fik ud af dit første indlæg. Selvfølgelig
bruger vi da prof-folk, når det gælder kvalitetsarbejde til brochurer og den
slag. Min opgave er bare at lave en boks, der skal tjene som værktøj i den
daglige kommunikation internt i huset og mellem firmaet og dets kunder og
leverandører. Jeg nægter at tro på, at den slags tager brødet ud af munden
på dig -jeg plejer iøvrigt også gerne at ville hjælpe indenfor mit eget
fagområde i andre nyhedsgrupper og er ikke bange for at miste arbejde af den
grund.

> [...]
udfører
> fotografarbejde nærmest gratis, og ofte (ikke altid) af en horribel

Som nybegynder her i gruppen, kan jeg forstå, at nogle har en usædvanlig
veludviklet faglig stolthed og en usædvanlig lav tolerancetærskel.

> Sætter mester lærlingen til at udføre "reklamefotografi", husker han mon

> at honorere med ca 600,- pr time?
> Eller må lærlingen nøjes med "æren"?

Bortset fra at det som sagt intet har med "reklamefotografi" at gøre, er jeg
ganske rigtigt "lærlingen", som må nøjes med "æren". Men det afholder mig
ikke fra at søge hjælp til at gøre arbejdet bedst muligt. Og tak til de, der
allerede HAR givet mig gode råd.

mvh
webjensen

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 12-01-01 19:23

> [...]
> >
> Ja. tag kontakt til en freelancer.
> Vi laver jo heller ikke dit arbejde "sort", vel?

Det var dog en sur bemærkning! Jeg synes personligt ikke forespørgslen er
for kommerciel. En glad fritidsfotograf kan vel også hjælpe et firma - hvis
han synes det er sjovt? Eller fotografere naboens børn?

Mvh,
Anders

Fra : Niels Svendsen

Dato : 11-01-01 21:01

Har selv gået og puslet med tanken, og kommet frem til denne løsning (ikke afprøvet endnu)
Et stykke tyndt materet opalt plexiglas, man kan bue bag objecterne, og eventuelt bruge et neonrør til både belysning for og bag plexiglasset til opblødning af skyggerne (mit digitalkamera er glad for neonlys)

--
Niels W. Svendsen
Baltorpvej 173, 2. tv.

Fra : PER BRUUS

Dato : 11-01-01 21:53

Kaiser laver nogle udmærkede små
borde med "acrylsvaj" beregnet til mindre
produktoptagelser, din lokale foto pusher
kan skaffe dem fra KØFI der er importør.
Du skal dog være opmærksom på at det ikke
er alle digitalkameraer der er egnet til dette
da manuel eksponering er nødvendig til ekstern
lyssætning.
Med mindre det er rigtig mange optagelser
eller at du syntes det er sjovt selv at lege
med, vil det nu nok alligevel blive billigere
at bruge en prof., det behøver ikke at være
så dyrt hvis det bare er vareoptagelser på
rå baggrund, du kan jo altid fritligge
optagelserne og sætte en anden baggrund ind.

Per Bruus
Danlux@get2net.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 12-01-01 11:43

webjensen skrev...
> [...]
> for hjemmeside, instruktioner, dokumentation osv. Størrelsen skal være
> omkring 70x70 cm. Er der nogen, der har nogle gode tips mht. materialer,

Det vil nok være svært at lave en egentlig boks, som samtidig tillader
en ordentlig belysning.
I stedet vil jeg anbefale et bord, eventuelt udstyret med en fast bagvæg,
hvor
baggrunde og lignende kan fæstnes.
Med hensyn til belysning kan du frit vælge mellem blitz, glødelamper eller
lysstofrør, idet de fleste (bedre) digitalkameraer har mulighed for
at korrigere hvidbalance. Lyskasser til diasbetragtning giver dejligt blødt
lys selvom det ikke er så kraftigt. Det vigtigeste er at du ikke blander
forskellige
lyskilder. Det bedste er at arbejde i et rum uden dagslys og hvor du kan
slukke rumbelysningen.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 12-01-01 12:30

> [...]
> for hjemmeside, instruktioner, dokumentation osv. Størrelsen skal være
> omkring 70x70 cm. Er der nogen, der har nogle gode tips mht. materialer,

http://www.lightingmagic.com/commerqa.htm -> og svarer gerne på e-mail.
http://www.lightingmagic.com/sgalcom.htm -> Nogle af hans billeder med
forklaringer.

http://www.rit.edu/~andpph/photoforum.html -> Traditionelt forum, ser aktivt
ud
http://www.rit.edu/~andpph/faq.html -> Tilhørende FAQ.

Og ellers er der jo de omfattende FAQ's for rec.photo hiearakiet.

mvh Steffen

Fra : Lotte-m

Dato : 12-01-01 19:45

"webjensen" <webjensen@mail.tele.dk> skrev:

> Jeg har fået til opgave at lave en boks,

Jeg har set en kasse, der er lavet til fotografering
af katte, måske kan du bruge den som udgangspunkt?

http://home.worldonline.dk/~darkmoon/kattefoto/kassen.htm

Lotte
--
http://www.lotte-m.dk