Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
filtre til spejltele
Fra : Martin Franch

Dato : 10-01-01 21:53

Hej - jeg har købt en Sigma spejltele 600/8 til Canon FD. Der er nogle
tilhørende filtre til indskruning i den del af linsen mod kameraet.
Hvordan skal de monteres ?
Der er en lille metalarm på linsehuset men jeg kan ikke fornemme hvad man
skal gøre.
På forhånd tak.
Mvh Martin Franch

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-01-01 08:40

Martin Franch skrev...
> [...]
> Hvordan skal de monteres ?
> Der er en lille metalarm på linsehuset men jeg kan ikke fornemme hvad man

Uden at kende det specifikke objektiv:
Det er antagelig enten en lille skuffe, som skal trækkes ud, eller en
lem der åbner til filter"rummet", hvor man så kan skyde et filter ind
og lukke efter sig. Åbningen er som regel nedad.
Peter
psch[AT]mail.dk

Fra : Peter Schrøder

Dato : 11-01-01 08:40

Martin Franch skrev...

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 11-01-01 17:39

Hej Martin

Der er, som Peter Schrøder foreslår, en lille skuffe helt nede ved
bajonetten, som filtrene lægges i. Husk, at filteret indgår i det
optiske system, og at der derfor altid bør være et filter i skuffen.

Den eneste "metalarm" jeg kan finde på mit, er stativfatningen.
(Filterskuffehåndtaget er af plastik). På stativfatningen sidder en
fingerskrue (mærket med free/lock). Når din montage sidder på stativet,
kan du løsne denne skrue og dreje hele montagen. Smart nok.

Jeg er mest tilfreds med mit eget på kort/mellemdistance. Det kræver
meget klar luft at få gode billeder over længere afstand. Men jeg har
prøvet at skyde op mod 7. sal i nogle højhuse overfor hvor jeg bor i
klart solskin. Der er mindst 100 meter (sikkert mere - jeg har aldrig
været god til afstandsbedømmelse), og man kan tælle bladene på
potteplanterne i vinduerne og nitterne i kobberafdækningen. Så
objektivet er skarpt nok.

I øvrigt: Det tyske FotoMagazin 1/2001 har en gruppetest af 10
superteler. Vores Sigma klarer sig selvfølgelig ikke så godt som en
Leica Telyt, men prisen er også en anden. Blandt spejltelerne klarer
Minolta (AF - den eneste AF, der findes) og Zeiss Mirotar sig bedst,
mens Sigma og Nikon ligger på linje noget lavere end dem. Tamron er
yderligere lidt efter. Et par mere exotiske spejlobjektiver er nærmest
ubrugelige.

Artiklen har en del billedeksempler, og hvis man er ude efter en
supertele til en nogenlunde menneskelig pris, er det nok værd at
anskaffe bladet, der i hvertfald i større byer burde kunne fåes i DSB
kiosken - sikkert også andre steder.

Med venlig hilsen
Jens Chr. Jensen

Fra : Martin Franch

Dato : 11-01-01 23:26

Hej Jens - armen jeg omtalte kan jeg nu identificere som armen til
filterskuffen ( og den er faktisk af metal på min model).
Men med behersket anvendelse af muskelkraft kan jeg stadig ikke få den til
noget !
Filterholderen kan tilsyneladende ikke trækkes tilbage umiddelbart hvor
armen sidder (som er markeret med en hvid streg)
Det ser ud som om at armen skal drejes 90 grader for at skuffen kommer hen
hvor der kunne være plads til at trække skuffen ud ?
Er det sådan på dit objektiv, - altså at man skal trække i armen og dreje
filterskuffen 90 grader ?
Tak for hjælpen og venlig hilsen
Martin Franch

Fra : Jens Chr. Jensen

Dato : 12-01-01 13:13

Hej Martin

Jeg tror, at de må have lavet tingene om på et eller andet tidspunkt.
Jeg købte mit objektiv i 1999 som brugt, men næsten nyt, hos PhotoTeam i
Frederiksgade i Aarhus. De hævdede at have solgt det kort tid før efter
at have hjemtaget det på bestilling til kunden, der altså meget kort
efter skilte sig af med sit Contaxudstyr. Han har tabt nogen kroner!

Hvis dit er nyere end 1999, er der måske kommet en ny model - er det
ældre, er modellen måske ændret tidligere.

Jeg har nu placeret mit objektiv på skrivebordet stående på
objektivdækslet. Øverst er bajonetten af blankt metal. Den varierer
naturligvis for de forskellige kameratyper, som objektivet kan fås til.
På min bajonet er der en lille sort metalvinkel - den hører til C/Y
bajonetten.

Under bajonetten kommer et sort smalt stykke, ubetydeligt bredere end
bajonetten og meget smallere end selve "tønden". Her sidder
filterskuffen. Der er en udsparring i selve objektiv"bunden", så man kan
få fat ved håndtaget på skuffen og trække den ud. Det går ganske let.
Filteret skrues i skuffen - beklager, at jeg kom til at skrive "lægges"
i min første mail om sagen.

På selve objektivhuset ("tønden") sidder så stativholderringen, som
tidligere beskrevet. Når objektivet står "på hovedet" er ringen øverst.
Herpå er der en hvid streg, så den kan 0-stilles med
afstandsindstillingsstregen. Der er også den tidligere omtalte
fingerskrue samt påskriften "600 mm".

Det lyder som om dit objektiv er helt anderledes indrettet - måske fordi
det er helt nyt eller meget gammelt. Jeg beklager, at jeg ikke kan komme
det nærmere.

Med venlig hilsen
Jens Chr.