Skærme
Fijala 3554
Skærmen bliver gul
Fra : Charles Lydersen

Dato : 05-10-01 15:18

Hej

Jeg har lige købt en 19" Trinitron skærm og fornemmer at den ene side
i skærmen har en misfarvning.
På en hvid flade bliver den venstre side af skærmen gulig. Det
starter ude ved kanten og går ca. 5-10 cm. ind og gør sig mest
gældende i den øvre del af skærmen.
Er dette et kendt problem/fejl ?
Skal jeg have den byttet ?

Der står ikke noget med magnetisk påvirkning op ad skærmens venstre
side, men kan det skyldes andre ting ?

Mvh.

Charles

Fra : Falckredderen Raga M~

Dato : 05-10-01 15:46

"Charles Lydersen" <lydersen@socsci.auc.dk> skrev

> [...]
> På en hvid flade bliver den venstre side af skærmen gulig. Det
> starter ude ved kanten og går ca. 5-10 cm. ind og gør sig mest

Ja på billigere skærme, kan det ofte være et problem at frembringe
ensfarvede flader, men optræder også på ret dyre skærme... Havde to Sony
G400 til 5800 kroner med præcis samme problem.

> Skal jeg have den byttet ?

Hvad synes du selv? Vil du leve med det? Hvis det er "slemt nok" til at
irritere dig, synes jeg du skal se at få den byttet.

> Der står ikke noget med magnetisk påvirkning op ad skærmens venstre
> side, men kan det skyldes andre ting ?

Dårligt håndværk.

mvh
Peter

Fra : Charles Lydersen

Dato : 05-10-01 16:32

On Fri, 5 Oct 2001 16:46:04 +0200, "Falckredderen Raga Muffin"
<spam@nej.tak> wrote:

>Ja på billigere skærme, kan det ofte være et problem at frembringe
>ensfarvede flader, men optræder også på ret dyre skærme... Havde to Sony
>G400 til 5800 kroner med præcis samme problem.

Det er ikke nogen dyr skærm, men heller ikke billig synes jeg - en CTX
PR960F med Sony's FD-trinitron billedrør.

Var det også et problem med andre ensfarvede flader end hvid ?
Jeg synes nemlig ikke, at jeg kan observere den samme farvedivergens
ved andre farver.

Mvh.
Charles

Fra : Falckredderen Raga M~

Dato : 05-10-01 17:00

"Charles Lydersen" <lydersen@socsci.auc.dk> skrev

> Var det også et problem med andre ensfarvede flader end hvid ?
> Jeg synes nemlig ikke, at jeg kan observere den samme farvedivergens
> ved andre farver.

Fejlen er altid lettest at se på en helt hvid farveflade, da du her har
lige blandinger af rød, grøn og blå, og at monitorens farvekanoner i
øvrigt skal "arbejde hårdest" for at frembringe den størst mulige
lystyrke.

mvh
Peter

Fra : NFX

Dato : 06-10-01 15:48

På min skærm (en amitech et-eller-andet 17") fandt jeg også en misfarvning
ude i siden den anden dag, noget jeg ikke havde observeret før.
Så fandt jeg ud af at det var fordi at min metalpapirkurv stod oven på den

Så hvis der er nogle metal, magnetiske genstande eller lign, i nærheden, så
prøv at fjerne dem ;)