Hvad er nu det for en gurami?
Fra : Finn Jensen

Dato : 05-10-01 07:39

Hej,

Jeg har et par guramier som blev købt som dværg guramier men sådan ser de
ikke ud.

Hannen er orangerød på hele kroppen undtagen ved hovedet som er lidt gråt.
Rygfinnen er skinnende blå. Han er godt 4 cm. lang.

Hunnen er sølv/grå men en meget svag antydning af lidt perlemorblå plettet.
Hun er godt 3 cm. lang.

Jeg kan ikke få disse guramier til at passe på nogle af de eksisterende
guramier dog kommer de tættest på Honning guramier men hannen har ikke den
blå bug.

Kan nogen genkende disse guramier??

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-10-01 07:57

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hannen er orangerød på hele kroppen undtagen ved hovedet som er lidt gråt.
> Rygfinnen er skinnende blå. Han er godt 4 cm. lang.

Aha. Fandt på
http://exotictropicals.com/encyclo/fresh/anabantoids/flamegour.htm den
omtalte gurami. Den har det engelske navn Red Flame Honey Gourami og dens
latinska navn skulle være Trichogaster chuna men siden gør opmærksom på at
dette latinske navn sikkert ikke er det korrekte men arten tilhører dog
Belontiidae.

Kender nogen denne Red Flame Honey Gourami ?. Hvad mon dens danske navn er?.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Madsen

Dato : 05-10-01 16:25

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev:

> Kender nogen denne Red Flame Honey Gourami ?.
> Hvad mon dens danske navn er?.

Honninggurami.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-10-01 17:16

"Madsen" <madsens@whomail.dk> skrev i en meddelelse

> Honninggurami.

Ja fandt ud af det er en kobberfarvet honning gurami.

Forøvrigt fed fiskepusher der havde et skilt på akvariet hvor der stod Dværg
Guramier og så svømmede der ene honning guramier rundt??. Men OK, han havde
også et skilt hvor der stod Perle Guramier på et akvarie med ene blå
guramer!!.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Madsen

Dato : 05-10-01 17:27

> [...]

> Guramier og så svømmede der ene honning guramier rundt??. Men OK, han havde
> også et skilt hvor der stod Perle Guramier på et akvarie med ene blå

Drop den fiskepusher.

--
Mvh. Madsen
Remove "who" in e-mail.

Fra : Karsten Plesner

Dato : 05-10-01 17:20

Du har fat i et eller anden modificeret misfoster af Colisa chuna og/eller
Colisa lalia (honning-/dværggurami).

Jeg har aldrig forstået, hvorfor der til stadighed bliver fremstillet disse
misfostre.

M.v.h.
--
Karsten Plesner
(Remove '-' if replying by email)

Fra : Finn Jensen

Dato : 05-10-01 17:55

"Karsten Plesner" <ples-ner@altavista.net> skrev i en meddelelse
> Du har fat i et eller anden modificeret misfoster af Colisa chuna og/eller
> Colisa lalia (honning-/dværggurami).

Jeg ville nu ikke kalde det et "misfoster", snare en farvevariant. Det jeg
er kommet frem til er at der er en kobberfarvet honning gurami

> Jeg har aldrig forstået, hvorfor der til stadighed bliver fremstillet
disse
> misfostre.

Det er vel ligesom gubbyer der laves i et hav af forskellige farver eller
varieter med haleformen. Disse er vel ikke "misfostre" af den grund?.
Selv inden for avl med Wyandotte høns avles der til stadighed nye farver som
bliver godkendt efter et forløb.

Sådan er det vel også med fisk?. Ellers ville det blive jævnt kedeligt at
kigge på de 3 samme fisk. Gubbyen ville jo ikke være særlig spændende uden
alle disse kreative opdrættere.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Karsten Plesner

Dato : 06-10-01 03:03

> Jeg ville nu ikke kalde det et "misfoster", snare en farvevariant. Det
> jeg er kommet frem til er at der er en kobberfarvet honning gurami

Med de farver den er udstyret med, ville den have markant mindre chancer
for at overleve udenfor akvariets beskyttende miljø. Alene af den grund
synes jeg, at den er uinteressant. Ydermere er nogle af disse kulturformer
(hvorfor bruger man egentlig ordet kultur i denne sammenhæng - jeg mener
helt klart, at det er et tydeligt tegn på mangel på kultur, at man blot kan
overveje at frembringe sådanne skabninger) ved at udkonkurrere de naturlige
former, hvilket jeg synes fjerner hele ideen bag akvarieholdet. Nu er det
ikke længere bare tilnærmelsesvis noget, som med rimelighed kunne findes et
eller andet sted i troperne, som man har svømmende rundt i sit akvarium,
men i stedet resultatet af en eller anden opdrætter f.eks. fra østen, som
ikke har fattet en meter af noget som helst.

> [...]
> grund?. Selv inden for avl med Wyandotte høns avles der til stadighed
> nye farver som bliver godkendt efter et forløb.

Jamen det at andre også gør det, gør vel ikke sagen bedre - snarere tvært
imod.

> Sådan er det vel også med fisk?. Ellers ville det blive jævnt kedeligt
> at kigge på de 3 samme fisk. Gubbyen ville jo ikke være særlig
> spændende uden alle disse kreative opdrættere.

Den er netop voldsomt fascinerende, når man endelig får lejlighed til at
iagttage den i naturform. Den har en utrolig spændende adfærd, som i høj
grad hæmmes, når den som kulturform må slæbe rundt på finner, som ville
passe til en fisk der var flere gange større og nogle farver, der ikke
længere passer til den addfærd, som guppyen udviser som følge af sit
naturlige udseende.

M.v.h.
--
Karsten Plesner