Classpath
Fra : Lars Mortensen

Dato : 05-10-01 09:34

Hvordan sætter man Classpath til at indeholde
packages så jeg ikke skal importere dem hvergang.

jeg bruger windows ME.

Fra : Brian Matzon

Dato : 05-10-01 10:27

"Lars Mortensen" <lakamo@worldonline.dk> wrote in message news:lhev7.1993$uQ.287435@news010.worldonline.dk...
> Hvordan sætter man Classpath til at indeholde
> packages så jeg ikke skal importere dem hvergang.
>
> jeg bruger windows ME.

Det bør du ikke gøre!
Det kommet til at give dig uendeligt mange problemer at
du laver en systemwide classpath.

I stedet for skal du ekskvere det enkelte projekt via en bat/sh fil,
hvori du bruger '-classpath' switchen til at appende pakker til VM'en.

f.eks:
java -classpath .;/mitpakkedir/snafu.jar; dk.mitpakkedir.Main

Det skal dog siges, at hvis man kører 1.1.x skal der være en
classapth variabel, denne bør dog kun pege på classes.zip (
current dir (.) kan også tilføjes (1.1.x kan være underlig...))

/Brian Matzon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-10-01 11:43

"Brian Matzon" <brian@matzon.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars Mortensen" <lakamo@worldonline.dk> wrote in message

> Det bør du ikke gøre!
> Det kommet til at give dig uendeligt mange problemer at
> du laver en systemwide classpath.

Det vil jeg bestemt ikke give dig ret i. Tværtimod.

Hvad er årsagen til at det skulle give problemmer ?

Men jeg kan ikke fortælle hvordan man gør i ME har jeg nemlig
aldrig brugt.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069
http://www.disky-design.dk/fish

Fra : Brian Matzon

Dato : 05-10-01 12:24

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message news:Oaev7.209$uF4.3587927057@news.euroconnect.net...

> "Brian Matzon" <brian@matzon.dk> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg bestemt ikke give dig ret i. Tværtimod.
>
> Hvad er årsagen til at det skulle give problemmer ?
Simpelt - Bruger A udvikler en server til 1.1.x. Da hun bruger ting fra
collections API'et, har hun collections.jar i sin classpath - alt
virker fint lokalt.

Dagen hvor serveren skal gå i test (eller som det ofte sker, direkte online)
kopiere hun det op hvor det skal ligge. Og vupti alle mulige NoClassDefFound
errors... - så kan man bruge den bedre del af lang tid over at finde ud
af hvad der går galt. Simpelt eksempel, der ikke tager lang tid at løse - men
det kunne sagtens være værre!

Hvis hun i stedet havde det stående i bat/sh filen, vil man kunne se at der
er nogle dependencies der ikke bliver opfyldt (som man i øvrigt kunne teste på
at var opfyldt før serveren startede op).

I øvrigt, anbefaler Sun også man ikke anvender Classpathen variablen i 1.2+.

/Brian Matzon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 05-10-01 12:28

> [...]
finde ud
> af hvad der går galt. Simpelt eksempel, der ikke tager lang tid

Ja det kunne sagtens ske.

Men hvis man har lidt styr på hvor man ligger sin .jar filer. Jeg
har alle samlet et sted, så kopierer man dem med :)

> [...]
> er nogle dependencies der ikke bliver opfyldt (som man i øvrigt
kunne teste på
> at var opfyldt før serveren startede op).

Det er korrekt.

> I øvrigt, anbefaler Sun også man ikke anvender Classpathen
variablen i 1.2+.

Man skal ikke gøre alt hvad Sun anbefaler, f.eks. er deres måde
at sætte {}'ere på afskyelig. (imho)

Fra : Brian Matzon

Dato : 05-10-01 12:35

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message news:vQev7.210$Ia.3602341909@news.euroconnect.net...

> Men hvis man har lidt styr på hvor man ligger sin .jar filer. Jeg
> har alle samlet et sted, så kopierer man dem med :)
Njaa... kommer an på hvor mange jar filer man har! - men ja.

> Man skal ikke gøre alt hvad Sun anbefaler, f.eks. er deres måde
> at sætte {}'ere på afskyelig. (imho)
Don't even go there - all time greatest flame war!

Jeg er af den opfattelse, at man bruger den samme konvention
som alle de andre udviklere (i ens miljø). Og så man bare bøje sig
hvis det er nødvendigt.

/Brian Matzon