Hjælp til en newbie...
Fra : Henrik Pedersen

Dato : 05-10-01 00:05

Hej NG!

Jeg har i noget tid arbejdet lidt med PHP, og har da af og til fået hjælp
herinde. Jeg har spurgt om forskellige ting - hvordan man laver noget
bestemt osv - nok meget af det som mange newbies gør

Og ja - jeg har stort set altid fået løst det problem jeg havde - ofte med
folk som har været venlige at skrive et script til mig - som jeg har
cut&paste (TAK FOR DET) - men mit problem er nu - jeg forstår ikke så meget
af det - eller ikke det hele - hvad gør lide det tegn osv.

Nu er det så jeg vil spørge - for der findes en masse scripts på nettet, men
findes der ikke en side med scripts, hvor man nærmest ned i mindste detalje
beskriver, hvad de forskellige ting gør og betyder. Jeg har forsøgt mig med
diverse bøger, men ikke rigtigt fundet nogen som giver en god forklaring (i
hvert fald ikke så en newbie kan forstå det).

Måske lyder det hele lidt dumt - men man er sq lidt lost, når man kan få
noget til at virke, men ved ikke hvordan og hvorfor det virker.

Så hvis nogen har nogle fede links til sådan noget - eller hvis nogen kunne
komme med en begynderliste over de ting, som I mener er det man skal starte
med at sætte sig ind i - så ville jeg blive lykkelig.

Jeg takker på forhånd for hjælpen

*/Henrik Pedersen

Fra : Kim Emax

Dato : 05-10-01 00:29

"Henrik Pedersen" <hp@beone.dk> skrev

> Jeg har i noget tid arbejdet lidt med PHP, og har da af og til fået hjælp
> herinde. Jeg har spurgt om forskellige ting - hvordan man laver noget
> bestemt osv - nok meget af det som mange newbies gør

Ikke for at være ond, men her starter dit problem... Du beder om en løsning
i stedet for at lave en selv...

> [...]
meget
> af det - eller ikke det hele - hvad gør lide det tegn osv.

Det forsætter her... du napser koden, men aner ikke, hvad der forgår... smid
en post "fedt, det var lige det... men hvad pokker sker der?" og kommenter
det derefter i din egen kode....

> [...]
(i
> hvert fald ikke så en newbie kan forstå det).

Det hedder kommentarer i scriptet, glemmes ofte.. <B>mark my words</B> du
bliver glad for at du kommenterer hver eneste spisfindighed du laver! Så gør
det til en regel allerede nu, hvis du ønsker at _lære_ at programmere, hvad
enten det er PHP eller hvilket som helst andet sprog.

> [...]
starte
> med at sætte sig ind i - så ville jeg blive lykkelig.

Du skal i hvert fald gøre op med dig selv om du _vil_ lære sproget... og så
starte fra bunden... og _lade være med_ at copy/paste ukritisk, men sæt dig
ned og forstå, hvad pokker der forgår... måske er det slet ikke det du vil?
En anden ting er at en løsning kan laves på flere måder, det er din fantasi,
der sætter grænserne for dette. Se f.eks. tråden "lige eller ulige
integer?" 3 forskelllige, men alligevel næsten ens løsninger på samme
problem...

Du kan finde læsestof her:

http://www.php.dk/artikler/intro.php , på dansk
http://www.php.net/manual/en/ , officiel site for PHP, her kan du søge på
alle funktionerne, men indrømmet, forklaringerne er ikke nemt at fatte, når
man er newbie

Men det bedste råd jeg kan give dig er: stil dig selv en opgave... så har du
meget nemmere ved at komme i gang, der er et mål med det... F.eks. et
kartotek over dine venner... navn, adresse, telefonnummer, email, senere kan
du måske lave et link på mobilnummeret til en sms-tjeneste, mailto-link på
email, søgning på alle værdierne... måske hente nummeroplysning ind, hvis
nummeret ikke findes i dit kartotek.... sådan kommer du faktisk RET langt...
men det er selvfølgeligt et temperaments spørgsmål

Men held og lykke og spørg endelig herinde... De eneste dumme spørgsmål er
dem, der ikke stilles!

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-10-01 07:43

"Henrik Pedersen" <hp@beone.dk> wrote in message
> men mit problem er nu - jeg forstår ikke så meget
> af det - eller ikke det hele - hvad gør lide det tegn osv.

Tjah, på http://dk.php.net/manual/ står der stort set alt om PHP. Det er
bare at læse fra en ende af.
Ud over det, er der (især i bruger-kommentarerne) en masse tips om
teknologier der benyttes sammen med PHP. Fx. http og html.
Det er selvfølgelig en god ide at kende de ting PHP bruger. Dvs. når du
laver et site, er det godt at kende html og http i forvejen. Skal du lave en
"webmail" er det godt at kende pop3, imap og smtp først, osv.

> Måske lyder det hele lidt dumt - men man er sq lidt lost, når man kan få
> noget til at virke, men ved ikke hvordan og hvorfor det virker.

Det er heller ikke nemt at sætte sig ned med en opgave, og så bare løse den
uden den store kendskab til PHP. Oftest er opgaven for svær. Det er bedre
lige at læse (og forstå) kapitel II i manualen (spring evt. 13 og 14 over i
første omgang). Så har du det grundlæggende på plads.
Når du har kapitel II på plads, kan du bruge III og IV som opslagsværk. Men
sej bliver du først når du har læst hele kapitel I, II og III, samt alt i IV
der ikke er specifikt for ting, du ikke bruger, fx "Crédit Mutuel CyberMUT
functions". :)

> [...]
starte
> med at sætte sig ind i - så ville jeg blive lykkelig.

Well, som sagt synes jeg det er en rigtig god ide at læse manualen. :)
Hvis der er noget du ikke lige er med på, så kan du bare spørge her. Jeg ved
godt den ikke er sååå flink for ikke-nørder, og folk der ikke har
programmeret før, men mig bekendt mangler der ikke information. Den er måske
bare lidt for koncentreret nogle gange. :)

Hvis du er interesseret i en noget-for-noget tjeneste, hvor du kan få
personligt hjælp over ICQ kan du evt. kontakte mig på ICQ 4484067.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 05-10-01 13:31

Hej Henrik

Jeg er helt enig i de andre svar du har fået, men vil tilføje: det er
min erfaring at webcafe.dk skriver artikler som gør tingene forståelige
selv om man er helt grøn...

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm