[DVD] The Phantom Menace
Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 04-10-01 20:46

Her kl. ca. 21.30 Torsdag aften, er The Phantom Menace den bedste film lige
i øjeblikket. DVD'en har det bedste ekstramateriale jeg nogensinde har set.
Præsentationen af filmen, er det bedste jeg har set, og hele oplevelsen af
hvad den DVD indeholder, er uovertruffen.

Jeg har aldrig hørt et bedre Dolby Digital lydspor end TPM. Jeg tør næsten
ikke lytte til DTS sporet, hvis sådan et fandtes.....og det gør der jo, men
bare ikke på DVD.......for det må virkeligt være noget helt specielt. Men
pyt.....det DD spor, skal simpelthen bare opleves..........og helst højt ! I
vil vide det, når I hører det.

Billedoverførelsen er ligeledes noget nær perfekt. Der er nogle enkelte
steder hvor billedet er en lille smule "soft", men det er helt ubetydeligt.
Vi snakker perfekte farver her, hele filmen igennem, og en skarphed og
detaljerigdom, som bare er sublim.

Jeg har brugt ca. 4 timer med de 2 DVD'ere. Så først filmen......og
igen.......WOW for en oplevelse. Jeg elsker den film mere end første gang i
biffen. Efter ca. 2 timer's kiggen ekstramateriale på Disc 2, fandt jeg ud
af, at disc'en osse indeholder et 66 min. dokumentarprogram + 12 featurretes
om filmens tilblivelse, samt 6-8 featurretes, ligeledes om hvordan filmen
blev lavet. De programmer har jeg ikke engang fået set endnu, da jeg
simpelthen fordybede mig i de ANDRE dokumentar programmer på disc'en. Et
eksempel.......der er 7 deletede scenes, som ILM har færdiggjort CGI'en til
og lyden er ligeledes blevet færdigmixet i DD 5.1. Som om det ikke var nok,
så har Lucasfilm lavet et ca. 30 min. program om hvorledes disse 7 scener
blev taget frem igen, og mixet færdige. I dette dokumentarprogram, optræder
bl.a Francis Ford Coppola og Philip Kaufmann.....begge to prominente
instruktører. Heri fortæller disse 2 hvorledes deres oplevelser har været,
med at klippe scener ud af film. Scener som de måske helst så blive i
filmene, eller ikke. Ret interessant at se og høre !

Nå, men det var lidt om mine oplevelser med The Phantom Menace........den
p.t. bedste og mest interessante DVD udgivelse indtil Lucasfilm giver A New
Hope samme uovertrufne behandling !

Thomas

Fra : Lars Vadsholt

Dato : 05-10-01 00:23

> [...]
ubetydeligt.
> Vi snakker perfekte farver her, hele filmen igennem, og en skarphed og

Har ellers hørt at netop billedkvaliteten ikke skulle være noget at råbe
hurra for. Den skulle lide ret kraftigt under Edge Enhancement.

mvh
Lars

Fra : Thomas Mouritsen

Dato : 05-10-01 12:45

"Lars Vadsholt" <vadsholt@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Har ellers hørt at netop billedkvaliteten ikke skulle være noget at råbe
> hurra for. Den skulle lide ret kraftigt under Edge Enhancement.

Det synes jeg slet ikke at den gør, ihvertfald ikke på mit 32" Sony
Widescreen tv.

Ikke utænkeligt, at folk med kæmpe skærme eller projektorer, kan se noget,
som jeg ikke kan få øje på ?

Jeg synes klart, at det er en fremragende overførsel, Lucasfilm har puttet
på DVD'en.

Thomas

Fra : Homer Simpson

Dato : 05-10-01 13:28

> [...]
> som jeg ikke kan få øje på ?
>
> Jeg synes klart, at det er en fremragende overførsel, Lucasfilm har puttet

Hej Thomas

Jeg har ikke set DVD'en endnu, så det er udelukkende noget jeg har læst
andre steder. Derfor tager jeg det også med et lille gran salt. Men som du
selv siger, så er det hos folk med storskærmsprojektorer (high end) at EE
springer frem. Specielt Pod racer scenen skulle være slem.

mvh
Lars

Fra : Tenzel Kim

Dato : 08-10-01 03:04

> [...]
> selv siger, så er det hos folk med storskærmsprojektorer (high end) at EE
> springer frem. Specielt Pod racer scenen skulle være slem.

Surt, for det var ellers den eneste scene i den film der var noget værd.

Tenz.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 16-10-01 18:25

Lars Vadsholt wrote:

> Har ellers hørt at netop billedkvaliteten ikke skulle være noget at råbe
> hurra for. Den skulle lide ret kraftigt under Edge Enhancement.

Jeps:
<http://www.dvd.reviewer.co.uk/news/columns.asp?Columnist=1&Index=4846&Section=140>

Fra : sniper_Nolight

Dato : 08-10-01 22:30

HELT ENIG!
Perfekt hele vejen igennem!
Skal opleves, kan ikke forklares...
Og folks meninger om at filmen er ødelagt af CGI-effekter kan de stikke
skråt op...
PTM er en flot produktion.
Det arbejde Lucas ligger i disse film bør man ikke undervurdere uanset om
man er fan eller ej... den respekt skal han have.