Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sort Hvid ??
Fra : Preben Larsen

Dato : 05-01-01 22:20

Hej

Jeg har fotograferet noget for 15år siden,
og spekulerer lidt på at prøve igen,
men kan man stadig få kemikalier og papir ??
og hvad med film....
35mm film til min gamle Nikon F1
Jeg har stadig udstyr Opemus osv ...

eller skal jeg vælge at skifte til Digital kamera..

mvh
Preben Larsen

Fra : PJ

Dato : 05-01-01 22:33

Du kunne jo begynde med at læse NG - og derefter spørge om det du ikke
finder.
MVJ PJ

Preben Larsen <oz2boh@vestnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3a563a64$0$3198$73beb97d@news.dk.uu.net...

Fra : Amund Johansen

Dato : 06-01-01 00:03

Preben Larsen wrote:

> [...]
> 35mm film til min gamle Nikon F1
> Jeg har stadig udstyr Opemus osv ...
>
> eller skal jeg vælge at skifte til Digital kamera..

   Hei,
nei: ikke noen grunn til å skifte til digitalt kamera. Du får kjøpt
*alt* du trenger (se for eksempel
www.scandinavianphoto.se) og din Nikon F1 duger så lenge optikken er bra
nok. Hvis du vil sende bildene ut i
den digitale verden anbefaler jeg en negativscanner. Hold på gamlemåten
med mindre du av praktiske årsaker må bruke
digitalt kamera.

Amund
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/index.html

Fra : N/A

Dato : 06-01-01 11:06

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 06-01-01 11:06

EGON STICH wrote:

> Hej preben.
> ja, man kan stadig få papir og kemikalier til SH
> Dog vil du opdage, at det overdådige udvalg af fotopapir vi kendte til i
> "gamle" dage, er væk, idet fabrikkerne nu blot fremstiller ganske enkelte
> standardtyper.

Det er ikke helt rigtigt, du kan få stort set hvad du vil ha', også
barytpapir hvis du måtte ønske det, det er bare et spørgsmål om
at få fotohandleren til at bestille!!!

m.v.h.
Bjarne Kjær

Fra : N/A

Dato : 07-01-01 20:55

Fra : Bjarne Kjær

Dato : 07-01-01 20:55

EGON STICH wrote:

> [...]
> importere. Hvilket man næppe kan bebrejde dem, markedets størrelse taget i
> betragtning.
> Hother forsøger med det italienske Ecco, som jeg endnu ikke har prøvet, men
> det kommer.
> I mexico fabrikeres også "gammeldags papir", men til æventyrlige priser.
> Også i "halvfabrikata" til egenhændig sensibilisering. Papir til Bromolie -
> platin og gummitryk osv laver de også.
>
> Naturligvis er det muligt, at jeg blot ikke har kunnet finde det
> foretagende, der ligger inde med sagerne?
> I så fald ville jeg da være taknemmelig for oplysninger.

Ok, Ok

Så misforstod jeg dig, troede du mente at man stort set kun kunne få 2
slags plasticpapir

m.v.h.
Bjarne Kjær

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 06-01-01 13:16

Preben Larsen wrote:

> [...]
> 35mm film til min gamle Nikon F1
> Jeg har stadig udstyr Opemus osv ...
>
> eller skal jeg vælge at skifte til Digital kamera..

Hvis jeg var dig, så ville seriøst overveje en både/og løsning, sådan at
forstå, at din Nikon F1 er et uopslidligt kvalitets kamera, som kan
holde et helt liv, så det skal du endelig beholde, og bruge til analog fotografering.

Jeg kan varmt anbefale, at du overvejer at supplere med et digitalt
kamera, startomkostningen til kameraet er ganske vist lidt høj, men når
du først har købt kameraet, så koster det ikke noget at optage
billederne, du kan fotografere i tusindvis af billeder uden at tænke på,
hvad fremkaldning og kopier koster.

Og billedbehandling i en computer, er lige så spændende som mørkekammer
arbejde, og du slipper for alle de giftige og miljø tunge kemmikalier,
og der er ikke oprydning og rengøring bagefter.

Du kan også som gøre det, at du vælger en analog/digital løsning, hvor
du fotograferer analogt med dit Nikon F1, og fremkalder filmen på normal
vis, og så investerer i en filmscanner, så selve billedbehandlingen
bliver digital.

Hvis du beslutter dig for at prøve digitalt fotografi, så køb det bedste
kamera du har råd til, og vær opmærksom på, at de bliver teknisk
forældet i løbet af 2 til 3 år, så det er ikke en livstids investering.

Et gammelt forældet digital kamera kan sagtens være brugbart, jeg har
stadig mit første kamera et Canon PowerShot 350, det låner jeg ud til
mine børn og venner, og det laver stadig flotte billeder, det er jo kun
opløsningen, som er begrænsningen.

Du skal også have for øje, at du ret hurtigt får brug for en CD-brænder,
så du kan gemme dine billeder på en billig og effektiv måde.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen

Fra : Preben Larsen

Dato : 08-01-01 22:20

> [...]
> 35mm film til min gamle Nikon F1
> Jeg har stadig udstyr Opemus osv ...
>
> eller skal jeg vælge at skifte til Digital kamera..

Tak for de mange indlæg,
det giver faktisk medhold i den fantasi jeg har om,
at bruge en både og løsning, og anskaffe et digital kamera, som suplemement
til den gamle Nikon.....

som jeg har flere objektiver til...

mvh
Preben Larsen