Telia - KUN til dual band.
Fra : Fischer

Dato : 04-10-01 18:25

Jeg har fået en halvt-brugt Telia Cash SIM-kort af en kammerat. Jeg ville
bruge det i en gammel telefon, men blev noget overrasket.
Kortet virker nemlig ikke i mine gamle GSM900 telefoner?!
Det skal lige siges at jeg bor udenfor Telias dækningsområde, så alle
telefoner testet herunder har roamet på Sonofons net hele tiden.
Og telefonerne kan sagtens tænde og komme på nettet - de kan bare ikke ringe
op.

Efter at have været på en større "grave-gamle-telefoner-frem" ekspedition,
kan jeg konstatere følgende:

Telia kortet virker på alle mine dual band telefoner. Det er afprøvet på:
Siemens C25, Ericsson SH888 - ja selv en gammel Motorola CD160.

På nogle single band telefoner får jeg en fanfare-agtig lyd efterfulgt af en
stemme der siger: "Det er ikke muligt at yde den ønskede service".
Det skete med: Ericsson GH688 og en gammel Philips Twist.

På andre telefoner får jeg den fanfare-agtige lyd som så hurtigt bliver
afbrudt af de 3 stigende toner (a'la et ugyldigt nummer).
Det er f.eks.: Ericsson GF788, Ericsson GA318 og Motorola 8200.

Det der undrer mig er, hvordan Telias net kan "se" om jeg ringer fra en dual
band telefon, når nu alle telefoner er koblet på via Sonofons net?

Noget andet er, at der faktisk i Telias betingelser står, at kortet kun kan
benyttes med en dual band (eller GSM1800 single), så der er ikke så meget at
komme efter.

*Fischer

Fra : Klaus Agnoletti

Dato : 04-10-01 20:00

> Kortet virker nemlig ikke i mine gamle GSM900 telefoner?!

Nu er der vel heller ingen der siger at Sonofon ikke forlængst har skiftet
til GSM1800 - Det er vist ikke offentligt hvor langt de er nået med
udskiftningen - men noget kan da tyde på at de kun kører GSM1800,
ihvertilfald i dit område.

/Klaus

Fra : Keld Broe

Dato : 04-10-01 20:25

Jeg har hørt at Sonofon næsten ikke har nogen 1800 master.... kun 4-5 stk,
og man måtte ikke vide hvor de stod...

Aner ikke om det er rigtigt... Men et godt rygte.

Keld B

Fra : Michael Jensen

Dato : 04-10-01 21:37

> [...]
> til GSM1800 - Det er vist ikke offentligt hvor langt de er nået med
> udskiftningen - men noget kan da tyde på at de kun kører GSM1800,

Nu må jeg lige rette dig!

Sonofon skifter ikke noget som helst ud. De supplerer GSM 900 med DCS 1800!
De gamle 900master sidder og skal altså stadig blive siddende!

Fra : Fischer

Dato : 05-10-01 05:29

> [...]
> til GSM1800 - Det er vist ikke offentligt hvor langt de er nået med
> udskiftningen - men noget kan da tyde på at de kun kører GSM1800,

Nej, Sonofon virker i hele landet med GSM900 - også her.

*Fischer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 04-10-01 21:07

"Fischer" <express@get2net.dk> wrote in message

>Det der undrer mig er, hvordan Telias net kan "se" om jeg ringer fra en
dual
> band telefon, når nu alle telefoner er koblet på via Sonofons net?

Ud fra emai nummeret vil jeg gætte

> *Fischer

Bjarke

Fra : Bax

Dato : 08-10-01 09:52

Yes, det er nemlig på IMEI, at Telia kan afgøre, om fonen må komme på nettet
eller ej. Temmelig smart...

Bax

Fra : Fischer

Dato : 08-10-01 10:05

Jeg kunne ikke forstå:

Bjarke forslog:

Bax skrev:
> Yes, det er nemlig på IMEI, at Telia kan afgøre, om fonen må komme på
> nettet eller ej. Temmelig smart...

Nix - det er ikke korrekt.
Jeg har netop afprøvet det i praksis. IMEI-nummeret har ikke noget at sige.

*Fischer