Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Daarlig fremkaldelse
Fra : Christoffer Soerense~

Dato : 04-10-01 17:06

Hejsa,

Et hurtigt spoergsmaal: jeg har faaet fremkaldt nogle film, men
farverne er SAA daarlige (for lyse/blaalige/kunstige). Er det muligt
at faa lavet nye print af negativerne (som ikke ser ud til at fejle
noget) eller er det hele lige til skraldespanden ???

Haaber I kan svare paa mit spoergsmaal.

En fortvivlet mand,

Christoffer

Fra : KNL DtP

Dato : 04-10-01 17:53

"Christoffer Soerensen" <salsafyren@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Et hurtigt spoergsmaal: jeg har faaet fremkaldt nogle film, men
> farverne er SAA daarlige (for lyse/blaalige/kunstige).

Mange fotohandlere laver ikke kopierne ordenligt - og det er meget synd, for
man kan faktisk få virkelig gode billeder ud af et et middelmådigt negativ.

>Er det muligt
> at faa lavet nye print af negativerne (som ikke ser ud til at fejle
> noget) eller er det hele lige til skraldespanden ???

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage negativer + kopier ned til
fotohandleren, og reklamere over fremkaldelsen. De har sikkert lover dig
"verdens bedste billeder" og "minder som ikke kan tages om". Med disse
udsagn, skulle det ikke volde problemer at få lavet billederne om. Du skal
dog være klar over, at de siger "tjaa, hvis du virkelig gider, så KAN vi da
godt lave dem om, men de bliver sikkert ikke bedre...". Jeg har prøvet dette
er par gange, og endda fået en snak med forretningens chef. Denne kunne god
se, at mine billeder ikke var fremkaldt ordentligt, men kunne ikke love, at
det ikke ville gentage sig. Jeg satte forståeligt nok aldrig mine ben i
denne forretning, som fortæller "at livet ikke kan tages om". Jeg fandt -
efter mange forgæves forsøg - en lokal fotohandler, som leverede et godt
stykke håndarbejde. Sidstnævnte laver stadig mine billeder
tilfredsstillende.

.....tilbage til dit spørgsmål: JA! Man kan sagtens få lavet gode kopier -
også selvom de første ikke var noget at skrive hjem om. Hvis negativerne
ikke er direkte under-/overbeslyte - eller har ekstrem farvestik, så kan man
altså godt lave gode kopier.

MVH

Kristian