Skærme
Fijala 3554
KFC skærm, er dette almindeligt ?
Fra : JGD

Dato : 04-10-01 15:43

Hej

Jeg har købt følgende KFC skærm CA6736DS (fra
1997) og oplever følgende problemer (opløsningen
er 1280x1024, 16bit, 60Hz);

1. "Trækker" i billedet (øverste venstre til højre
hjørne, ca.3 cm. fra toppen). Sker specielt lige
efter skærmen er tændt.

2. Kommer ligesom "sne" på skærmen (glitrer
på bestemte områder i skærmbilledet). Sker når
ovenstående punkt 1 fremkommer.

3. Når vinduer lukkes, udvides det bagvedliggende
skærmbillede (skrivebordet) en smule.

Opstår disse problemer pga. dårligt skærmkabel,
andet og er det bare noget jeg skal lære at leve med ?
(Der er intet "elektrisk" i umiddelbart nærhed af
skærmkablet).

HAND

JGD.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-10-01 16:04

Hej!

JGD wrote:

> 1. "Trækker" i billedet (øverste venstre til højre
> hjørne, ca.3 cm. fra toppen). Sker specielt lige
> efter skærmen er tændt.

Forsvinder det når monitoren varmer op?

> 2. Kommer ligesom "sne" på skærmen (glitrer
> på bestemte områder i skærmbilledet). Sker når
> ovenstående punkt 1 fremkommer.

I så fald så er det en defekt.

> 3. Når vinduer lukkes, udvides det bagvedliggende
> skærmbillede (skrivebordet) en smule.

Det er pga. blød højspænding. Sådan er disse KFC monitorer.

> Opstår disse problemer pga. dårligt skærmkabel,

Næppe. Dårligt skærmkabel vil typisk give skygger (hvis der ikke ligefrem er
dårlig forbindelse mellem monitor og computer)

--
Regards / M.v.h. Kim Voss Schrader

Tullende rundt i en rød Ford Escort 1.6i GLX '96 med nul gejl!

Fra : JGD

Dato : 04-10-01 16:50

Hej Kim

Tak for hurtigt svar.

> Forsvinder det når monitoren varmer op?
Nej, har nogle gange stået tændt i ca. 2 timer hvorefter
det fremkommer. Har lagt mærke til at jeg kan "formindske"
dette "træk" ved at lukke vinduer, eller ved at "gendanne"/
popup vinduer fra menubjælken.

> I så fald så er det en defekt.
Symptomet har lidt den samme effekt som når man eksempelvis tænder
en hårdtørre. Ved en defekt, er der noget at gøre ?

> Det er pga. blød højspænding. Sådan er disse KFC monitorer.
Skærmen var billig. Anvender heldigvis en Viewsonic P815
til min primære maskine. Dette problem kan jeg vel ikke gøre
noget ved ?

> Næppe. Dårligt skærmkabel vil typisk give skygger (hvis der ikke ligefrem
er
> dårlig forbindelse mellem monitor og computer)
Et umiddelbart indfald pga. ovenstående med hårdtørren.

HAND

JGD

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-10-01 21:58

Hej!

JGD wrote:

> Symptomet har lidt den samme effekt som når man eksempelvis tænder
> en hårdtørre. Ved en defekt, er der noget at gøre ?

Måske, men det kan næppe betale sig.

> Skærmen var billig. Anvender heldigvis en Viewsonic P815
> til min primære maskine. Dette problem kan jeg vel ikke gøre
> noget ved ?

Nope.

Fra : JGD

Dato : 05-10-01 20:24

Hej Kim

> Måske, men det kan næppe betale sig.
Et stort indgreb = omkostningsbetonet ?

> Nope.
ok.

Endnu engang tak for svar. En lille pudsig ting er at skærmen
har været tændt i ca. 3 timer og ingen af symptomerne har
"vist" sig endnu.

Have A Nice Day

JGD.

Fra : JGD

Dato : 05-10-01 20:39

> Endnu engang tak for svar. En lille pudsig ting er at skærmen
> har været tændt i ca. 3 timer og ingen af symptomerne har
> "vist" sig endnu.

UPS, det fik jeg sagt for hurtigt. Jeg har dog fundet ud af at
problemerne forsvinder når jeg åbner et vindue. Jo' større
vinduet er, jo' mindre er (forsvinder) symptomerne. ?

HAND

JGD.

Fra : Falckredderen Raga M~

Dato : 04-10-01 17:53

"JGD" <dyhrberg@mail1.stofanet.dk> skrev

> 1. "Trækker" i billedet (øverste venstre til højre
> hjørne, ca.3 cm. fra toppen). Sker specielt lige
> efter skærmen er tændt.

Enten en hardwarefejl i skærmen eller på skærmkortet. Prøv at isolere
fejlen til én af de to ting, ved evt. at prøve med et andet skærmkort.

> [...]
> ovenstående punkt 1 fremkommer.

Enten en hardwarefejl i skærmen eller på skærmkortet.

> 3. Når vinduer lukkes, udvides det bagvedliggende

Tegn på svag strømforsyning. Et kendt problem på lidt billigere skærme.

mvh
Peter

Fra : JGD

Dato : 04-10-01 19:11

Hej Peter
Tak for svar.

> Enten en hardwarefejl i skærmen eller på skærmkortet. Prøv at isolere
> fejlen til én af de to ting, ved evt. at prøve med et andet skærmkort.
Fejlen "ligger" i skærmen. Kan jeg gøre noget ved dette, eventuelt ved
justering inden i skærmen ?

> Enten en hardwarefejl i skærmen eller på skærmkortet.
Kan dette problem løses med justering ?

> Tegn på svag strømforsyning. Et kendt problem på lidt billigere skærme.
Skærmen var både brugt og billig. Har heldigvis en lidt bedre skærm til
min primære computer.

HAND

JGD.

Fra : Falckredderen Raga M~

Dato : 04-10-01 19:19

"JGD" <dyhrberg@mail1.stofanet.dk> skrev

> Fejlen "ligger" i skærmen. Kan jeg gøre noget ved dette, eventuelt ved
> justering inden i skærmen ?

Efter den fejlbeskrivelse at dømme skal der desværre nok mere end en
justering til. Men hvad det er, er jeg nok ikke den rette at spørge

mvh
Peter

Fra : JGD

Dato : 04-10-01 19:57

Hej Peter

> Efter den fejlbeskrivelse at dømme skal der desværre nok mere end en
> justering til. Men hvad det er, er jeg nok ikke den rette at spørge
Tak for svar "alligevel".

HAND

JGD: