Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Forespørgsel film (fortsat)
Fra : Finn Gudike Jørgense~

Dato : 04-10-01 15:32

Hej N. G.

Jeg kan se at der er flere der sværmer for at bruge Reala, og jeg kan kun
tilslutte mig at det er ærgeligt at den ikke fås i 50 ISO.
Jeg bruger den meget når jeg er ude og fotograferer til fester og
naturbilleder. Den er fantatisk at scanne ind med.
Det jeg prøvede var at lægge op til hvad man filmtyper man kunne lide at
arbejde med, og hvorfor. Jeg kan se at der er mange når de skriver, der går
meget op i hvad kamera der er bedst, i stedet for filmen de bruger, nu
bliver jeg nok haglet ned, men jeg tror ikke kameraet betyder så meget. De
fleste kameraer har nogle gode linser i dag, det der er forskellen er, hvad
kameraet kan pr automatik. Til det kan jeg kun sige, at automatik er godt
nok, men kameraet kan ikke gøre noget man ikke selv kunne gøre manuelt med
det. Når jeg køber kamera går jeg ALLERMEST op i at kameraet kan bruges
fuldstændigt manuelt. Nu er jeg også en gammel årgang, jeg startede med at
fotograferer da jeg var 12 år for 36 år siden. I årenes løb har jeg taget en
del billeder
til salgsmapper, børnebilleder, festbilleder, modelbilleder m.m.

Finn

gudike@post5.tele.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 04-10-01 19:34

Hej Finn

Du har så evigt ret i at kameraet ikke betyde en hylende .is. Der er dog
situationer hvor... og så lidt om solskin og iso 400, noget om lukkertid,
lidt om flashsync, autofokusspeed, mirror lock-up og fps.

Men bortset fra de lidt specielle situationer er det primært hjerne, øjne,
motiv og lys der har den afgørende betydning for om et billede er godt -
efterfulgt af det mere tekniske i form af film og glas.

Det morer mig ofte at se fotografer, der eksempelvis laver uskarpe,
skævvinklet, indlevende og følelsesbetonede billeder oplyse, at det er taget
med en F5 el.l. Intet kunne vel være mere bedøvende ligegyldigt for den
slags billeder. Men er det et billede af en formel 1 bil, eller et virkelig
flot flashbillede, så synes jeg det er rart at høre lidt om udstyr og
teknik.

Det samme gælder vel for de der er interesseret i studiefotografering - hvis
man kan lære lidt af, om en fotograf til et godt billede fortæller om han
brugte softbox eller flere parablyer, så er det vel OK.

Jeg har selv et kamera der kan bruges 100% manuelt - der skal dog batteri i
dyret Håber på en dag at kunne få mig selv til at købe et FM3A - men
foreløbig synes jeg det er lidt for mange penge (for et kamera der ikke kan
noget i sig selv )

Mvh

Kim