Vand fra udendørs vandslange ?
Fra : Simon...

Dato : 04-10-01 14:50

Hejsa,

jeg står og skal skifte vand, men jeg gider ikke rigtigt det der med at bære
en milliard spande ind til akvariet (der kan ikke sættes slange på vores
haner :( )... så tænkte jeg om jeg kunne fylde det med vand fra
vandslangen i haven, det er vel ikke koldere vand end det kolde i hanen -
eller ?
det store spørgsmål var egenligt om planter eller lign. mon ville tage skade
? fiskene ville jeg holde i en spand i et døgns tid indtil vandet var oppe
på de ~25C igen...

kan det lade sig gøre ?
- er det dumt ?

takker
-Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-10-01 15:35

Simon... <guden@iname.com> skrev i en
> [...]
skade
> ? fiskene ville jeg holde i en spand i et døgns tid indtil vandet var oppe

Det kan da godt lade sig gøre, men mindre der er så mange fisk i spanden
at de ikke kan røre sig.

Hvis du bare sørger for at der er en eller anden form for cirkulation i
vandet, bedst med en lille luftpumpe,
burde det ikke være noget problem.

Carsten

Fra : Simon...

Dato : 04-10-01 15:40

ok så planter osv. tager ikke skade af den noget lave temp. ?
-Simon

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 04-10-01 16:27

"Simon..." <guden@iname.com> wrote in message
> ok så planter osv. tager ikke skade af den noget lave temp. ?

Det kan de sagtens flere arter i dyrehandelen kan ikke leve under 18-20
grader.

> oppe

Ja det kan, men hvorfor ikke skaffe en ny slange kun til akverie brug, til
både aftømning og påfyldning; 30 kr. Så et lille mundstykke til din
vandhane, bruser, badekar eller hvor du ønsker at tappe fra. Mundstykket kan
erhverves i Silvan for mindre end en hund.
Så er du fri for spande, luftpumpe, tilbagesætning, minus 24 timers stres og
alt det andet bøvl du må have ved et vandskifte.
Det er jo ikke nødvendigt med den ny slange, med du kommer nok til at mangle
den i haven.
JJ

Fra : Simon...

Dato : 04-10-01 16:38

> [...]
kan
> erhverves i Silvan for mindre end en hund.
kan det ikke købes et sted på nettet ? og ved du sådan lidt mere præcists
hvad det skal være for noget ?

> Det er jo ikke nødvendigt med den ny slange, med du kommer nok til at
mangle
> den i haven.
:)

jeg tømmer på nuværende tidspunkt ved at sætte haveslangen til pumpen og
lade den smide det hele ud i haven, så får
man vandet ldit samtidigt :))

Måske kan jeg få en slange hos den lokale pusher der er tyk nok til bare at
blive trukket ud over vandhanen... med den anden
løsning du snakker om, skal man så ikke skrue hovedet af vandhanen ?

tak

mvh.Simon

Fra : Inga Jensen

Dato : 04-10-01 18:07

Hej
Hvis du ikke kan skrue hovedet fra vandhanen, kan der fåes, sådan en
bruseslange den har et gummihoved som kan trykkes op om hanen, så kan man
tage bruseren af og sætte et mellemled til to slanger i for enden, de er
billige de der mellemled og dem til selve hanerne jeg gav 20 kr i fakta for
3 dele.
MVH
Inga

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 04-10-01 18:53

Hej Inga.
Det var da en god løsning. Vi mangler netop tilgang til at sætte vandslangen
på efter at vi fik fpræret nye vandhaner. Så nu må jeg ud og lede i
butikkerne - vi har ikke Fakta her i Norge
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-10-01 23:19

Ditte Cecilie Simonsen <ditte@godjenta.com> skrev i en
> [...]
> på efter at vi fik fpræret nye vandhaner. Så nu må jeg ud og lede i
> butikkerne - vi har ikke Fakta her i Norge

Du kan også få et overgangstykke, som passer på bruserslanges gevindm
altså der hvor bruserslangen
er skruet fast.

Jeg købte mit for 25 årsiden, og det virker stadig perfekt

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 05-10-01 21:07

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> altså der hvor bruserslangen
> er skruet fast.
>
> Jeg købte mit for 25 årsiden, og det virker stadig perfekt

Hej Carsten.
Jammen jeg vil ikke have alt det arbejdet med at skrue hanerne på og af hele
tiden, for det var det jeg gjorde før, og der blev altid så meget
vandplaskeri ud af det. Så jeg tror nu nok at jeg skal se om jeg ikke lige
kan skaffe en sådan dimsedut, som lige er til at putte på hanen - mere
genialt kan det jo ikke være

Hilsen Ditte

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-10-01 07:08

"Ditte Cecilie Simonsen" <ditte@godjenta.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> vandplaskeri ud af det. Så jeg tror nu nok at jeg skal se om jeg ikke lige
> kan skaffe en sådan dimsedut, som lige er til at putte på hanen - mere

Prøv at kigge under din køkkenvask om ikke der er et udtag til en
opvaskemaskine??. Det er der i flere og flere huse/lejligheder. Så er der
bare at skrue slangen på med en slange forskruning.

Er der ikke det så kan du selv skære et ½" T-stykke og en balofix ind på det
kolde vand. Materialeprisen i et byggevaremarked vil være godt 70 kroner og
så har du er pergament aftapningssted. Hvis du skal have en blikkenslager
til det koster han, afhængelig hvor henne i landet, omkring kr. 200,- plus
moms.

Alternativ kan du skrue slangen af toilettet og bruge aftapningen her som er
forsynet med en balofix så du kan åbne og lukke for vandet. Måske ikke den
meste geniale idé men i mangel af bedre )

Hvis din vandhane har udvendig gevind så er det bare at sætte en kobling på
som dem man bruger til haveslangen.

Ellers er der jo de råd du allerede har fået men den har jeg ikke selv
afprøvet. Jeg har som gammel blikkenslager aftapningen under køkkenvasken
)

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-10-01 10:06

Finn Jensen <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i en

> [...]

> Ellers er der jo de råd du allerede har fået men den har jeg ikke selv
> afprøvet. Jeg har som gammel blikkenslager aftapningen under køkkenvasken

Nu afslærer du selv at du er blikkenslager! Men hvor i Danmark får du en
blikenslager til at lave
et udtag for ca 200 + moms?? Da ikke i København! Det kan måske bedre
gå i Jylland, hvor den
Jyske Nautralie økonomi blomster som aldrig før *s*

Carsten

Fra : Finn Jensen

Dato : 06-10-01 10:12

> Nu afslærer du selv at du er blikkenslager!

Det er godt nok et stykke tid siden

> [...]
> gå i Jylland, hvor den
> Jyske Nautralie økonomi blomster som aldrig før *s*

Jep...her er "byttehandler" i højsædet

Det er vist rigtig at håndværkere i Københavns området og store dele af
Sjælland er 30-50% dyre end håndværkere i Jylland specielt i de lidt tyndt
befolket områder.

Generalt er alt vist en hel dyre øst for Storbælt end vest for Storebælt,
men det er det jo nødt til at være for Jyder er meget nærrige jo højere nord
på du kommer

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jan Boegh

Dato : 06-10-01 11:13

"Finn Jensen" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote in message news:GVzv7.4704$%D3.346059@news000.worldonline.dk...

> Generalt er alt vist en hel dyre øst for Storbælt end vest for Storebælt,
> men det er det jo nødt til at være for Jyder er meget nærrige jo højere nord
> på du kommer

- og må arbejde mere for indkomsten!

vh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 06-10-01 12:53

> [...]

> Ellers er der jo de råd du allerede har fået men den har jeg ikke selv
> afprøvet. Jeg har som gammel blikkenslager aftapningen under køkkenvasken

Hej Finn.
Tak for rådet, men nu er vores opvaskemaskine altså lige koblet til netop
dette udtaget, og da vores vandrør ser noget rodet ud fra før, har jeg ikke
lige så lyst til at skulle begynde at rode mere med det.
Den gamle vandhane vi havde, tog jeg bare af og satte slangen på når jeg
skulle lave størrer vandskifte. Men det var et ældgammelt system og derfor
blev der altid så meget vandplaskeri når jeg var igang. Og nu fik vi altså
lige de her supermoderne vandhanerne forærende, og dem kan man hverken tage
hanen af på, eller skrue slangen på hanehovedet. Så sådanne løsninger kan
jeg dessværre ikke benytte mig af.
Jeg bor i Norge, og i hvertfald det toilettet vi har, er det ikke nogen god
ide at skulle igang med at skru vandtilførselen af på (men det var jo for så
vidt en god ide)......
Og i går aftes fandt jeg lige sådan en dings man putter uden på de moderne
haner, så man kan sætte en slange fast. Uheldigvis for mig, var det først
efter at jeg havde betalt for de andre ting, jeg skulle hente (og der var
lang kø) at jeg så dem. Så jeg tager mig nok en tur i løbet af næste uge, så
jeg slipper at skulle løbe marathon med x antal bøtter til tanken, når jeg
skal skifte vand næste gang.
Hilsen Ditte
(gode forslag modtages med tak, selv om man ikke lige står og skal bruge dem
her og nu )

Fra : Dennis Lerche

Dato : 04-10-01 21:23

> jeg står og skal skifte vand, men jeg gider ikke rigtigt det der med at
bære

Er det alt vandet der skal skiftes ???
Jeg har brugt koldt vand fra hanen flere gange når jeg har skiftet mere end
halvdelen af vandet i mit akvarie. Det kommer selvfølgelig an på fiskene,
men Amerikanske cichlider er vilde med det, det får dem til at yngle.

Dennis

Fra : Simon...

Dato : 05-10-01 06:44

Jeg har golden spec - kan ikke lige huske hvor de er fra..
men kan de lide det ?
-Simon

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-10-01 09:44

> Jeg har golden spec - kan ikke lige huske hvor de er fra..
> men kan de lide det ?

De er fra Malawisøen, de kan som regel også godt lide friskt vand, men de
kommer ikke
i ynglestemning af det som sydamerikanske gør det.

Carsten

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 05-10-01 20:00

"Dennis Lerche" wrote in message
> [...]
> halvdelen af vandet i mit akvarie. Det kommer selvfølgelig an på fiskene,
> men Amerikanske cichlider er vilde med det, det får dem til at yngle.

Jamen det gik jo godt, men hvis vandet er mange grader forskelligt kan det
få varige skader. De fleste fisk vil nemmere komme i leg efter vandskift,
også med et par grader +/- 2. Andre der er parate til leg vil måske stoppe
på grund af det store chock.

jj

Fra : Carsten Gall

Dato : 06-10-01 01:05

Jens Jacob Buus <jjbuus@mail.dk> skrev i en

> [...]
> også med et par grader +/- 2. Andre der er parate til leg vil måske stoppe

Hvis du f.eks skal lave pansermaller, så skal temperaturen på det friske
vand være
op mod 10 grader eller lidt mere.
Og det er ikke kun pansermaller, men de fleste maller skal have et
betydeligt temperatur
fald.
Men nu er maller jo ikke ciklider, men temperatur fald på 6-7 grader
skader ikke fiskene på nogen
måde.
Om vinteren, når jeg har skiftet vand i min akvarier, kan der da godt
forekomme et temperatur
fald på 10 grader. Og det har på ingen måde skadet fiskene.

Carsten