PH ?
Fra : brian hemstedt

Dato : 04-10-01 13:26

Hej igen..... Ja - jeg beklager min dårlige hukommelse. 3 spørgsmål i
seperate tråde ser lidt sjusket ud..sorry...hvad man ikke har i hovedet
må man have i tasterne...

Fik målt PH værdien i tanken i går.
Er 8 for basisk ? (alkalisk er der også nogen der siger det hedder)
Igen er det Scallare og Neon der "bor" der...

/brian
*der håber at han har husket det hele nu*

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 04-10-01 16:34

"brian hemstedt" < wrote in message

> Fik målt PH værdien i tanken i går.
> Er 8 for basisk ? (alkalisk er der også nogen der siger det hedder)
> Igen er det Scallare og Neon der "bor" der...

lige scallare og neon ved jeg ikke, men når svaret er kommer kan du se lidt
mere om, hvad du skal gøre ved det.
http://groups.google.com/groups?q=ph+dh+group%3Adk.fritid.dyr.akvarium&hl=da
&meta=

Fra : ole larsen

Dato : 04-10-01 16:30

brian hemstedt skrev i meddelelsen ...
> [...]
>Igen er det Scallare og Neon der "bor" der...
>
>/brian
>*der håber at han har husket det hele nu*

Det er i princippet for højt, men de kan fint trives i det, og at ændre
på pH kræver en vis kemi.

Ole

Fra : brian hemstedt

Dato : 05-10-01 12:19

In article <vp%u7.2663$%D3.231168@news000.worldonline.dk>, "ole larsen"
<oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote:

> Det er i princippet for højt, men de kan fint trives i det, og at ændre
> på pH kræver en vis kemi.

Nå ja - kemi og kemi. Jeg tilsatte en halv litter apolonaris i går aftes - her til morgen
er den på 7 lige ud. Og vandet er blevet _meget_ mere klart at se på..!
:@)

/brian

Fra : ole larsen

Dato : 05-10-01 14:15

> [...]
her til morgen
>er den på 7 lige ud. Og vandet er blevet _meget_ mere klart at se på..!

Og check så venligst lige pH om aftenen OG om morgenen, eks de næste 3 dage.
Og for at undgå misforståelser: Lige før du slukker og lige før du tænder -
lyset.

Men før vi begynder at skændes om det, kunne du evt. lige måle - og
meddele - bufferkapaciteten/aklaliniteten.

Det er den, der afgører hvad du kunne have af pH-svingninger med en halv
liter appolinaris..

Og naturligvis er vandet blevet meget mere klart at se på - et filter
danner efter kort tid (timer) en ionbytter,
der optager svæv, men det er ikke det væsentlige. Det væsentliger er, hvor
mange giftstoffer er der i
dit klare vand.

"snavs er snavs, også selv om man ikke kan se det"
Og for at forebygge misforståelser : Klart vand kan være "ren"t vand, men
det er ofte nitrit/nitrat fyldt
giftigt vand, eller omskrevet, klart vand er ikke en sikkerhed for ren vand.

Ole

Fra : brian hemstedt

Dato : 05-10-01 17:40

> Og check så venligst lige pH om aftenen OG om morgenen, eks de næste 3
> dage. Og for at undgå misforståelser: Lige før du slukker og lige før du
> tænder - lyset.

Laver lige en tabel på min hjemmeside med målingerne - link følger senere.

> Men før vi begynder at skændes om det, kunne du evt. lige måle - og
> meddele - bufferkapaciteten/aklaliniteten.

Øhh.....fisk..... Jeg er systemudvikler i et lille edb firma - ikke
marinebiolog. Hvad er ovennævnte stoffer og hvordan måles de ?

> [...]
> danner efter kort tid (timer) en ionbytter, der optager svæv, men det er
> ikke det væsentlige. Det væsentliger er, hvor mange giftstoffer er der i

Som jeg har skrevet tidligere har jeg har problemet med tåget vand i
snart to uger - og jeg filtrere ca 600 l. i timen nu. Det er først efter i
går hvor jeg hældte den omtalte danskvand i at der er sket en mærkbar og
hurtig forbedring.

> [...]
> nitrit/nitrat fyldt
> giftigt vand, eller omskrevet, klart vand er ikke en sikkerhed for ren

Ved jeg - N forbindelser justeres ved vandskift...
Men som jeg også tidligere har nævnt har jeg skiftet på næsten 2/3 af
vandet siden forrige torsdag efter at "tågerne" opstod.

Læs evt tråden *tåget vand*

Fra : ole larsen

Dato : 05-10-01 21:04

>Øhh.....fisk..... Jeg er systemudvikler i et lille edb firma - ikke
>marinebiolog. Hvad er ovennævnte stoffer og hvordan måles de ?

Du er akvarist - right ?
Det er de mere korrekte udtryk for det, du måler som KH.

> [...]
>går hvor jeg hældte den omtalte danskvand i at der er sket en mærkbar og

De fleste mennesker er, naturligt nok, tilbøjelige til at se en
årsag-virkning
sammenhæng når to ting sker i tæt rækkefælge. Somme tider er der en
sammenhæng, i de fleste tilfælde er der ikke. De fleste er ikke i stand til
at
erkende at foretager man en kristen meditation ( eller muslimsk )over
akvariet,
og sker der en ændring, kan denne meget vel have andre årsager. Desværre er
det for det
meste umuligt at gøre et bevis kausalt ( hvad var der sket hvis IKKE).

Og så en ting mere: når man " filtrer 600 L/timen" er det ofte producentens
optimistiske, utroværdige, oplysninger man bygger på. Virkeligheden er
en anden, og tåget vand skyldes ofte bakterievækst, hvor problemet skyldes
andet end "filtrering" og i de fleste tilfælde løser det sig selv.

Men prøv at tænke denne vej: en kop the, du kommer sukker i - og ikke rører
rundt. Den smager af sukker. Men rører du rundt smager den mere af sukker,
selvom den i begge tilfælde ser lige brunt-klar ud.

Ole

Fra : brian hemstedt

Dato : 05-10-01 23:11

In article <0Cpv7.4224$%D3.325111@news000.worldonline.dk>, "ole larsen"

> Du er akvarist - right ?
> Det er de mere korrekte udtryk for det, du måler som KH.

Hvad jeg pt. har målt er PH værdien - deraf trådens navn.

Jeg ved at nogen bruger betegnelsen alkalisk i stedet for basisk (PH>7).
Er det den du snakker om når du nævner aklaliniteten ?

Buffere kender jeg mange slaks af - men jeg har ingen af dem på/i mit
akvarie.

Jeg sætter stor pris på at folk hjælper, men spørgsmål besvares bedst på
samme niveau som de stilles...
Eller anderledes formuleret - du kan saaaaaagtens jorde mig med din store
vidden om akvarier, men det hjælper ikke mig til at forøge min vidden. Og
det er det jeg i al beskedenhed prøver på...

> [...]
> sammenhæng når to ting sker i tæt rækkefælge. Somme tider er der en
> sammenhæng, i de fleste tilfælde er der ikke. De fleste er ikke i stand

<klip en helt massel>

Som sagt har det stået på i over to uger - den sidste uge har det haft ro.
Under 12 timer efter at jeg så tilsætter den omtalte halve litter
danskvand sker der en væsenlig forbedring.

Kald mig naiv / dum / uvidende - men jeg er tilbøjlig til at se en
sammenhæng :)

> [...]
> Virkeligheden er en anden, og tåget vand skyldes ofte bakterievækst,
> hvor problemet skyldes andet end "filtrering" og i de fleste tilfælde

Well - de 600 l/t er baseret på producentens "optimistiske, utroværdige,
oplysninger" minus 20%. Så helt vildt i skoven er de nok ikke *s*

/brian
--
Klogest er den der ved hvad han ikke ved, da det kun er i sejlsport at en
halv vind er en god vind.

Fra : ole larsen

Dato : 06-10-01 07:09

> [...]
>vidden om akvarier, men det hjælper ikke mig til at forøge min vidden. Og
>det er det jeg i al beskedenhed prøver på...

Der er overhovedet ikke tale om at nogen skal jordes, men nogle ting
hænger uløseligt sammen.
Og vil du ikke vide noget om det, er det OK med mig. Det er fint at du
siger det så jeg ikke behøver at bruge yderligere tid på at forklare
hvorfor din fejlmåling sansynligvis må være netop det.

Men hvis du vil vejlede om kvaliteten af svarene på gruppen, bør du
egentlig tage kvaliteten af spørgsmålene med i din vurdering.

Ole
der, hvis han kan vælge, foretrækker vinden foran eller agten for tværs.

Fra : brian hemstedt

Dato : 06-10-01 23:01

> [...]
> siger det så jeg ikke behøver at bruge yderligere tid på at forklare
> hvorfor din fejlmåling sansynligvis må være netop det.

øøhhh... haloo - jeg prøver jo netop at uddybe mine spørgsmål for at få
udvidet min horisont. Men det virker ikke helt som om du læser hvad det er
du svarre på... F.eks beder jeg jo netop om at få uddybet hvad
"alkaliniteten" som du nævner tidligere er....

I stedet farer du i det filosofiske hjørne og ævler en usammenhængende
smøre af om meditation af den ene eller anden art. I stedet for blot et
sekund at overveje at det måske i mit tilfælde afhjalp et problem at
tilsætte noget så simpelt og ukompliceret som en halv litter danskvand.

> Men hvis du vil vejlede om kvaliteten af svarene på gruppen, bør du
> egentlig tage kvaliteten af spørgsmålene med i din vurdering.

Tjahh... alle andre der har svaret på mine spørgsmål, har egentligt kunne
gøre det helt fint på baggrund af kvaliteten af mine spørgsmål - hvis de
er for ringe formuleret for dig skal jeg da beklage.

Men jeg har nu fundet en simpel måde at løse problemet på...:
Sig "Goddag" til mit killfilter - livet er for kort til tom embalage.

/brian

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-10-01 14:07

"ole larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> wrote in message news:Ugxv7.2640$uQ.356496@news010.worldonline.dk...

Hej Ole - så er der en ungersvend der knalder ud igen)

> [...]
> siger det så jeg ikke behøver at bruge yderligere tid på at forklare
> hvorfor din fejlmåling sansynligvis må være netop det.

Ole - vi er nødt til at få det lært!.

Enten må vi lave en gruppe for let grånende
herrer, der ikke er født i en verden, hvor man er vænnet til at få præcis
det man vil have - hverken mere eller mindre - og så i øvrigt skriger
som et barn, der har fået stjålet sutten, hvis man forsøger at give noget
som helst andet end hvad man har bestilt, eller så må vi lære kun at svare
på, hvad der bliver spurgt om - og for guds skyld ikke bevæge sig
ud i andet. Så ingen henvisninger til at man f.eks. kunne bruge en søgemaskine,
hvis man ville vide hvad 'alkalinitet' er - svar på det, der bliver spurgt om!

Og benyttes så oven i købet ind i en lettere sublim anvendelse
af sproget, fatter disse resultater af 'rød stue' ikke et hammerslaw - hvilket
yderligere forøger deres selvretfærdige forargelse over sådan nogle
knolde, der mener at have lov til at udtrykke /egne/ meninger i stedet
for at levere varen.

Skam dig - fy! .

> Men hvis du vil vejlede om kvaliteten af svarene på gruppen, bør du
> egentlig tage kvaliteten af spørgsmålene med i din vurdering.

Ole - Ole! Hvor kan du? Tænk, hvor mange traumatiske oplevelser,
du er årsag til.

At du så er en af de få, der faktisk kan begrunde - og ofte gør det - dine
svar betyder ikke så meget - det er deres selvfølelse, du træder under
fode. Jeg kan ikke tage nok afstand for en sådan hensynsløs og
arrogant optræden.
Vi ses i kill-filtrene

mvh
Jan
- der åbenbart har for megen tid en kedelig efterårssøndagseftermiddag!

Fra : ole larsen

Dato : 07-10-01 14:48

Jan Boegh skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>mvh
>Jan
>- der åbenbart har for megen tid en kedelig efterårssøndagseftermiddag!

Dybt skamfuld og brødebetynget kyler jeg lige en apollonaris ned (i maven)
og
bevæger mig over i skammekrogen og
.................skraldgriner, rullende på gulvet................

Ole

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-10-01 19:43

Hej Ole, Jan og alle i andre "gamle gubber"
Der findes da gode måder at sige tingene på, og dette var så vidt jeg kan
se, en af dem.
Bare fortsæt sådan, for en god latter er aldrig en latter for lidt.
Hilsen Ditte

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 07-10-01 22:46

On Fri, 05 Oct 2001 18:39:54 +0200, "brian hemstedt"
<brian@it-bakken.dk> wrote:

>Laver lige en tabel på min hjemmeside med målingerne - link følger senere.

Glimrende ide. Jo flere informationer du kan videregive jo mere
kvalificerede bliver vore svar. Mål over tid og på bestemte klokkeslet
(sådan da). Desuden er dine observationer omkring hvad der foregår i
akvariet også væsentlige, altså syns- og lugteindtryk.

>Øhh.....fisk..... Jeg er systemudvikler i et lille edb firma - ikke
>marinebiolog. Hvad er ovennævnte stoffer og hvordan måles de ?

Buffetkapaciteten står et et forhold til måleenheden KH
(karbonathårdhed). Dvs. at hvis du har en høj KH er det svært at ændre
PH, og ligeledes er KH'en lav så kan du få PH længere ned. Lidt
praksis: Hvis du har en høj KH og lægger noget spagnum i dit vand, så
ændrer det ikke ved andet end farven af vandet (ja, ja humussyre og
alt muligt, men i grove træk). Er din KH lav så kan spagnum faktisk
påvirke PH i nedadgående retning. Nu har vores ledningsvand i DK en
rimelig høj KH, så der skal andre midler til (co2, omvendt osmose
anlæg eks.) til at reducere den.

Du måler KH med en dråbetest fra Tetra ell. andet firma som du kan
købe hos din pusher. Jeg har selv nogle af de hersens multistrips, der
måler det "hele", men det kan jeg kun anbefale til check af normale
akvarieforhold og ikke til decideret problemløsning, som i dit
tilfælde. De ligger omkring 70 kr. for en test.

> [...]
>går hvor jeg hældte den omtalte danskvand i at der er sket en mærkbar og

Fedt nok, men uforklarligt. Så vidt jeg husker faldt din PH til 7 og
det virker ikke fornuftigt. Måske er din KH så lav (dog usandsynligt),
at der sker store udsving i PH og det er ikke ønskværdigt for fisk og
planter.

Har du vasket dit bundlag grundigt nok ? Er der rødder i akvariet ?
Bruger du anden deko ? Sten, der ikke er rene nok ?

Ang. diskussions-formen så har Ole Larsen ret i at vi skal have nogle
informationer om din vandkvalitet for at kunne "fjernstyre" dit
akvarium. Tågen er sikkert et symptom for noget andet: For høje
nitratværdier ell. lignende. Altså filtrering er ikke nødvendigvis
løsningen, idet det nok er en symptombehandling frem for problemets
kerne. Men du har ret i at et svar, indeholder en pædagogisk
dimension, som kan være afgørende for besvarelsens kvalitet.

Det minder mig om min barndom og når jeg inviterede en kammerat med
hjem. Når vi så sloges om et eller andet var en af mulighederne at
løbe ind til min moder og hun ville så sige: "det mener han nok ikke
så slemt". Dvs. at der er gang i denne gruppe og at du skal ikke lade
dig afskrække. Folk er flinke og har deres meningers mod. Om det så
har noget med alderdom at gøre, eller vi skal finde årsagen i den
anden ende af skalaen, tja....

\carsten

--------
Fjern xxx i mail

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-10-01 21:31

> Øhh.....fisk..... Jeg er systemudvikler i et lille edb firma - ikke
> marinebiolog. Hvad er ovennævnte stoffer og hvordan måles de ?

Du behøver heller ikke være biolog for at vide dette! Nok nærmere
kemiker. Som vordende biolog kan jeg fortælle dig at jeg ikke har
stiftet betydlig kendskab til dette emne, nok fordi det (KH) er ret
irrelevant i den store sammenhæng (dvs. store vandmasser i naturen), da
de ikke svinger særlig meget i naturen.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : ole larsen

Dato : 09-10-01 00:24

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

> [...]
>stiftet betydlig kendskab til dette emne, nok fordi det (KH) er ret
>irrelevant i den store sammenhæng (dvs. store vandmasser i naturen), da

Det er muligt, at bufferkapaciteten i naturen på samme sted ikke svinger
meget. Men fra sted til sted gør den sandelig.

Og da den (bufferkapaciteten) nærmest er nøglen til forståelsen for pH
ændringer (forandringer) og da pH nok er blandt
de vigtigste enkelfaktorer når talen går på fisks/planters trivsel finder
jeg netop bufferkapaciteten af stor relevans.
Netop justering af pH er for de fleste, der ønsker at holde/opdrætte
udprægede regnskovsfisk/-palnter, den største praktiske anstødssten.
Tænk blot på prof. Niels Jacobsens dyrkningsmåde af nogle af de vanskeligere
Cryptocoryner.

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-10-01 18:30

> Det er muligt, at bufferkapaciteten i naturen på samme sted ikke
svinger
> meget. Men fra sted til sted gør den sandelig.

Gør den nu også det? Jeg tvivler stærkt på at den f.x. varierer
signifikant når man sammenligner vandet i øresund ud for helsingør og
Kbh. Og det er bestemt ikke samme sted!

Jeg tvivler også på at den varierer i en stor sø, fx. Tystrup sø ved
Sorø, på trods af springlaget. Ret mig hvis jeg tager fejl. tag lige i
mente at jeg taler om store sammenhængende vandmasser, ikke når man
sammenligner visse jyske søer og en sjællandsk sø, som er
usammenhængende. For netop i søer som ligger rundt omkring i danmark er
der store forskelle som afhænger mest af oplandet (jordsammensætning,
gødning i landbrug, og udvaskning i det hele taget). De målbare
ændringer i bufferevnen skyldes hovedsageligt industrialiseringen og den
dertil følgende syreregn og landbrugsgødning, og har foregået over
længere tid. Derfor er det ikke så relevant i den danske naturs/økologis
store sammenhæng over kortere tid, naturligvis med enkelte undtagelser.
Men afgørende er den naturligvis for at forstå hvorfor denne pH er som
den er, over længere tid.

> Netop justering af pH er for de fleste, der ønsker at holde/opdrætte
> udprægede regnskovsfisk/-palnter, den største praktiske anstødssten.

Det har du naturligvis 100% ret i.

> Tænk blot på prof. Niels Jacobsens dyrkningsmåde af nogle af de
vanskeligere
> Cryptocoryner.

Har du evt. nogle henvisninger, da jeg ikke kender noget til denne?

Fra : ole larsen

Dato : 10-10-01 18:45

>svinger
>
>Gør den nu også det? Jeg tvivler stærkt på at den f.x. varierer
>signifikant når man sammenligner vandet i øresund ud for helsingør og
>Kbh. Og det er bestemt ikke samme sted!

Jeg tænkte blot på de forskelle der er mellem de forskellige biotoper, vore
fisk kommer fra. Og der er store forskelle.

>vanskeligere
>
>Har du evt. nogle henvisninger, da jeg ikke kender noget til denne?

Lige netop den er nok "Die Kultur Einiger Schwieriger Cryptocoryne-arten
in Buchenlauberde". Aqua-Planta 17 (1): 18-25, 1992, men han har publiceret
en del.
Tror faktisk du kan finde noget om NJ på Bastelmeiers Cryptocorynesite

Fra : ole larsen

Dato : 10-10-01 18:49

Bastmeijer er navnet

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-10-01 23:02

> Bastmeijer er navnet

Har du et link?

Fra : Tom Manczak

Dato : 10-10-01 23:06

> Jeg tænkte blot på de forskelle der er mellem de forskellige biotoper,
vore
> fisk kommer fra. Og der er store forskelle.

Det har du ret i...fx. østafrika kontra sydamerika, eller
biotopforskelle inden for samme sø/vandløb?

> [...]
Cryptocoryne-arten
> in Buchenlauberde". Aqua-Planta 17 (1): 18-25, 1992, men han har

det må man vel kunne finde på naturvidenskabeligt bibliotek, oder was
(noget af det eneste jeg kan på tysk...den må vel kunne findes på
engelsk)?

Fra : Steen Suder

Dato : 04-10-01 17:48

brian hemstedt wrote:

> [...]
> må man have i tasterne...
>
> Fik målt PH værdien i tanken i går.
> Er 8 for basisk ? (alkalisk er der også nogen der siger det hedder)

Jeg kunne forestille mig at det skyldes dit våd/tør-filter. Jeg døjer
selv med besvær med at tilsætte CO2 så planterne har glæde af det. Jeg
har mit våd/tør-filter mistænkt for at drive al CO2 ud af vandet pga.
den høje grad af iltning af vandet i filteret.

Drives CO2 ud af vandet vil pH'en stige.

pH på 8 ligger ret tæt på tappeværdien i Esbjerg og våd/tør-filteret
bidrager ikke umiddelbart til at sænke den.

Jeg tager forbehold for at der kan være tilfælde hvor pH og
CO2-tilsætning ikke har en direkte sammenhæng.

<KLIP>

--
Steen Suder "We reject kings, presidents and voting.
http://www.suder.dk/ We believe in rough consensus and running

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 04-10-01 20:50

On Thu, 04 Oct 2001 18:48:04 +0200, Steen Suder <CAB@earthling.net>
wrote:

>Jeg tager forbehold for at der kan være tilfælde hvor pH og
>CO2-tilsætning ikke har en direkte sammenhæng.

Jeg er ikke den store kemiker, men efter at have læst lidt på lektien
er der vist ikke nogen anden mulighed end at Co2 skal påvirke PH!!
Hvis det ikke er tilfældet er der noget "teknisk" galt. Dvs. for meget
overfladestrøm eller utætte slanger osv.

Har selv en Tetra co2 system og min PH falder kraf.... ... ... ikke.
Den bliver ved at ligge på 8 og har prøvet at eliminere ovenstående
ricici. Jeg tror at jeg tilføjer en biologisk co2 (colaflaske m.m.) og
ser hvordan det går. Hvis dét ikke hjælper, ringer jeg sgu til Disky
og får verdens største aggressive injektionssystem lige i oppenheimens
udløb :)

\carsten
--------
Fjern xxx i mail