"For" rent vand - kan man det ?
Fra : brian hemstedt

Dato : 04-10-01 13:12

Kan man rense sit vand "for meget" ?
Jeg har et internt "Shark 3" filter - og nu også et eksternt
"Fluval 203" filter. Efter hvad jeg kan læse mig til har
Fluval pumpen et flow på 420 l. i timen.
Hvad Shark pumpen trækker igennem ved jeg ikke.
Akvariet er på 250 l.

Men nu melder spørgsmålet sig så: Kan man rense vandet "for meget" ?

Jeg har som tidligere nævnt et problem med at mit vand er blevet tåget.
Tågen er nu ved at lette - men er langt fra væk.

/brian

Fra : AnnetteS

Dato : 04-10-01 13:27

Du kan ikke rense dit vand for meget,- medmindre du renser filterpuder
osv hver gang!
Hvis jeg var dig ville jeg sælge de to små filtre dér og købe et større,
som du er sikker på tager 3*literstørrelsen.
Problemet med at rense for meget er som regl at folk liige tager
filterpuderne ud under vandhanen for at fjerne alt de ulækre snask der
sidder på det. Det snask er en masse nyttige bakterier akvariet selv har
bygget op og er balancen i hele akvariet.
Hvis du døjer med "hvidt" vand kan det måske være fordi du "roder" for
meget rundt nede i akvariet ? - f.eks. flytter pumpe/tager den op,
flytter planter osv ?
Rens dine filtre en gang om måneden i akvarievand. - Tag noget af det
over i en skål og rens det der og smid så vandet i wc'et bagefter og kom
en smule nyt i akvariet

http://www.kandu.dk/

Fra : brian hemstedt

Dato : 04-10-01 13:48

On Thu, 04 Oct 2001 14:26:51 +0200, AnnetteS wrote:

<klip>
> [...]
> måneden i akvarievand. - Tag noget af det over i en skål og rens det der
> og smid så vandet i wc'et bagefter og kom en smule nyt i akvariet

Hej Anette
Det hvide vand kom efter sidste vandskift. Nu er der så kommet 10 nye
planter og en pumpe mere til - så uro har der være nok af de sidste par
dage.
Mener du at man skal op og have en cirkulation på 300% af vandet
gennem filteret i timen ?
Det lyder af meget... Men så må jeg jo tage den Eheim 2227 op til
overvejelse igen - havde ellers lige fået (smidt i nakken - av) en Fluval
203... :)

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-10-01 19:30

> Mener du at man skal op og have en cirkulation på 300% af vandet
> gennem filteret i timen ?

Nu kommer det jo helt an på hvilke fisk der er tale om. Det ekstreme er
Malawicichlider som godt kan lide strøm. 7x i timen er da rimeligt.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

remove "fishy" to reply by email.

Fra : Carsten Gall

Dato : 04-10-01 23:22

Tom Manczak <tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> skrev i en

> Nu kommer det jo helt an på hvilke fisk der er tale om. Det ekstreme er
> Malawicichlider som godt kan lide strøm. 7x i timen er da rimeligt.

Ikke mere??

I mit saltvand akvarie, er der pumper der cirkulerer vandet med 6000
L/timen, og akvariet er kun på 250 L.
I saltvandsakvarier snakker man om helt op til 20 gange udskiftning af
vandet i timen.

Carsten

Fra : Tom Manczak

Dato : 05-10-01 17:24

> Ikke mere??

Hov der var jeg lidt hurtig med at skrive færdig Der manglede noget
om saltvand.

> [...]
6000
> L/timen, og akvariet er kun på 250 L.
> I saltvandsakvarier snakker man om helt op til 20 gange udskiftning

Det er godt nok meget. Mere end jeg troede. saltvandsakvariet i
fisketorvet shopping center, vel på en 4000 liter, har en udskiftning på
70000 liter i timen, altså lige knap 20x.

Fra : AnnetteS

Dato : 04-10-01 20:08

Hej Brian :)
Ja, jeg kan varmt anbefale Eheim's filtre. Jeg havde også 2 forskellige
filtre i starten i mit 160 liters, det havde også problemer med hvidt
vand. Jeg blev meget træt af at se på det og købte til sidst et eheim
professional til 7-800,- det er mange penge ja, men det er det værd.
Nu kører mit store akvarie til UG med kryds og bolle
Det er vist en gylden tommelfingeregl 3*literantal...?
Når du får det nye filter i, så giv det tre dages ro og så skal du bare
se løjer,- så kan du pludselig se der er fisk i akvariet
-Annette

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 04-10-01 20:37

On Thu, 04 Oct 2001 19:08:09 GMT, "AnnetteS" <AnnetteS.news@kandu.dk>
wrote:

>Det er vist en gylden tommelfingeregl 3*literantal...?

Som Tom har nævnt er der stor forskel på hvilken biotop du søger at
skabe og hvilken type fisk (og hvor mange) du har i dit akvarie.

I den "tyske" gruppe anbefaler man generelt 1-1,5 gange
gennemstrømning i timen til selskabsakvarier. Meget forenklet er det
efter devisen; et stort filtervolumen er godt, men for meget
vandbevægelse tilfører algerne næringsstoffer og uddriver den kostbare
Co2. Derfor drosler mange deres filter af ovenstående grunde og for at
øge nitrifikationen.

Har selv lagt om til planteakvarie og følger ovenstående
argumentation. Jeg har dog til tider lidt "hvidt vand" ved fodring,
men det betragter jeg ikke som et problem (endnu).

\carsten

--------
Fjern xxx i mail

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-10-01 22:24

> [...]
> vandbevægelse tilfører algerne næringsstoffer og uddriver den kostbare
> Co2. Derfor drosler mange deres filter af ovenstående grunde og for at

Kan du ikke uddybe hvorfor "tyskerne" har denne teori, hvorfor denne
neddroslet gennemstrømning skulle øge nitrifikation, og hvorfor øget
gennemstrømning skulle tilføre algerne ekstra næring?

Fra : Carsten Bøhrk

Dato : 05-10-01 12:25

On Thu, 4 Oct 2001 23:24:08 +0200, "Tom Manczak"
<tomfishy_manczak@mobilixnet.dk> wrote:

>Kan du ikke uddybe hvorfor "tyskerne" har denne teori, hvorfor denne
>neddroslet gennemstrømning skulle øge nitrifikation, og hvorfor øget
>gennemstrømning skulle tilføre algerne ekstra næring?

Hej Tom.

Først kan du lige få et link til gruppens FAQ, som_ desværre_ er_ nede
i øjeblikket, men forhåbentligt kommer på benene i løbet af et par
dage:

http://www.drta.de

Cirkulation og spandstørrelse:
Ved de fleste spandpumper (og andre) er der et forhold mellem
filterbeholder og motor dvs. en stor spand har også en stor motor og
kører derfor mange liter i timen. Derfor bygger denne argumentation på
to præmisser:

1) Større beholder/volumen giver plads til flere bakterier og dermed
en bedre nitrifikation/nedbrydelse af affaldsstoffer.

2) At en større motor tæsker mange liter igennem med høj fart og det
er ikke ønskeligt fordi mange selskabsakvarier har ikke brug for så
stor en gennemstrømning og fordi en biologisk nedbrydning skulle være
mere effektiv med lavere udskiftning af vandet i spanden. Men også for
ikke at uddrive for meget co2 ved for kraftig cirkulation.

Alger og gennemstrømning:
Ved en lavere cirkulation er det påstanden at der i akvariet opstår en
mindre cirkulation af næringsstoffer. Ole Larsen har en pointe med;
at om lorten ligger i spanden eller i hjørnet af akvariet er
ligegyldigt for hele kredsløbet. Dog er er forståelsen her, at hvis
man ikke kaster rundt med den, så sviner den mindre. Altså hvis man
nedsætter gennemstrømningen så skulle udvekslingen af næringsstoffer
blive mindre, og dermed give mindre potentiale for algevækst.

Dokumentation:
Disse emner er kontroversielle i denne gruppe og dette er ganske
naturligt da mange (heldigvis) opnår succes med forskellige metoder i
deres akvarier. Specielt Jan "Klø" :) har krævet dokumentation for
forskellige påstande, men det er vanskeligt som privat akvarist at
tilvejebringe mængder af dokumentation for diverse
"akvarie-filosofier". Intuition er væsentlig del af akvariehobbyen,
,således også da jeg fjernede 1 ud af to pumper i mit akvarie, der var
plaget af alger, og fik en kraftig reduktion af algevækst. Dette var
specielt tydeligt på sideruderne over en 14 dages periode.

\carsten
--------
Fjern xxx i mail

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-10-01 14:15

"Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@bigfoot.com> wrote in message news:fr3rrtgvllfatf02lh17u102nad3ghrif3@4ax.com...
> [...]

> naturligt da mange (heldigvis) opnår succes med forskellige metoder i
> deres akvarier. Specielt Jan "Klø" :) har krævet dokumentation for

Er det mig, du henviser til ? "Klø"???

> forskellige påstande, men det er vanskeligt som privat akvarist at
> tilvejebringe mængder af dokumentation for diverse
> "akvarie-filosofier". Intuition er væsentlig del af akvariehobbyen,

Så vil jeg da bestemt kun sige at jeg respekterer både erfaringer
og intuition.
Jeg tænder bare, når regulære myter fyres af som uigendrivelige fakta.

Jeg har i denne sammenhaæng faktisk gjort den erfaring af strømmende
vand i sig selv giver mere algevækst - jeg kan bare ikke få øje på
en god forklaring.
Så jeg tror bestemt på at det er en god ide at holde vandstrømmen
i akvariet nede hvis man har algeproblemer.

Og det andet er, at jeg helt afgjort mener at filtervolumen betyder
mere end gennemstrømningshastighed - inden for rimelighedernes
grænse.

mvh
Jan

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 07-10-01 16:23

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message
> "Carsten Bøhrk" <boehrkxxx@bigfoot.com> wrote in message
Klip
> [...]
> en god forklaring.
> Så jeg tror bestemt på at det er en god ide at holde vandstrømmen
> i akvariet nede hvis man har algeproblemer.

Hej Gruppe.
Jeg må sige mig så hjertens enig med Jan på dette punktet. For efter at have
haft nogle temmelig alvorlilge "slosskampe" med mine alger (jeg vandt )
er det nu kun alger der hvor mit filter spytter ud vand og der hvor boblerne
fra luftsten kommer til overfladen.
Min løsning på algeproblemet ble lidt dyr, men svært så dekorativt. Jeg
købte MANGE planter, blandet det med nogle algetabletter og nogle
gødningstabletter og vips, så havde jeg "verdens" flotteste akvarie. Og i
tillæg stor trives mine fisk med urskoven. Så jeg har ikke andet at klage
over nu, end at jeg ikke ser helt så meget til fiskene som jeg måske gerne
skulle ønske. Men det er en lille pris at slippe med, når jeg tænker på hvor
mange timer jeg har brugt på rengøring og klipping af planter.
Hilsen Ditte

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-10-01 22:22

> http://www.drta.de

øv, det er tysk!

> stor en gennemstrømning og fordi en biologisk nedbrydning skulle være
> mere effektiv med lavere udskiftning af vandet i spanden. Men også for

ja, men tilfældet her er vekl det samme som med alger. med større
gennemstrømning, jo mere næring får de "gode" bakterier på den samme
tid. Logisk set lyder det meget rigtigt. Men rent botanisk set aner jeg
ikke om der er hold i teorien, Da planter optager deres næring v.h.a.
diffusion (passiv) eller aktiv transport, og afhænger af hvor mange
transportører der findes i cellemembranen. Men naturligvis også den
hastighed hvor næringen strømmer forbi.

jeg ved dog at mine slanger slammer enormt hurtigt til. på den anden
side skulle denne kraftige pumpe hindre at der kommer store algeklumper,
oder was?

Men alligevel, så er der nok ikke meget der skal ændres, da mine fisk,
malawier, elsker høj gennemstrømning.

Mht. dokumentation, så er det noget som videregående uddannelser gør
meget ud af idag; at være kritisk overfor alt der ikke er vist
videnskabeligt og kontrolleret, og alt der mangler statistik. Måske er
det det der gør at vi beder om dokumentation. Men det lader til at flere
har samme erfaring i alge-sagen, det er for mig dokumentation nok. Men
nitrat kan også have en betydning?

Fra : ole larsen

Dato : 05-10-01 06:29

Tom Manczak skrev i meddelelsen ...

> [...]
>neddroslet gennemstrømning skulle øge nitrifikation, og hvorfor øget
>gennemstrømning skulle tilføre algerne ekstra næring?

Tror resonnementet går den vej rundt, at større filtervolumen er ønskeligt,
men ikke den deraf følgende øgende vandbevægelse.
Filtervolumen og pumpekapacitet plejer jo at hænge sammen således,
at køber du mere af det ene, får du automatisk også mere af det andet.
Egentlig var det ønskeligt om et givet spandvolumen kunne kombineres
med eks. 3 forskellige motoreffekter - findes det ?

Ole

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-10-01 21:40

> Egentlig var det ønskeligt om et givet spandvolumen kunne kombineres
> med eks. 3 forskellige motoreffekter - findes det ?

Jo det er muligt med visse eheim, de helt store (2260 og andre). Der
passer pumpehovederne fra den ene spand også til den anden som er
mindre.

Fra : Tom Manczak

Dato : 04-10-01 22:32

> Ja, jeg kan varmt anbefale Eheim's filtre. Jeg havde også 2
forskellige

Eheims er nok de bedste, og mest lydløse. Hvis man har mange akvarier,
kan eheim nok ruinere...

> Det er vist en gylden tommelfingeregl 3*literantal...?

gyldne tommelfingerregler synes jeg man skal holde sig fra. Som nævnt
før, så er det et spørgsmål om hvilke fisk, og vi ved desværre ikke
noget om Brians fisk.

Fra : brian hemstedt

Dato : 05-10-01 12:45

In article <Tw4v7.3244$%D3.260001@news000.worldonline.dk>, "Tom Manczak"
> [...]

> gyldne tommelfingerregler synes jeg man skal holde sig fra. Som nævnt
> før, så er det et spørgsmål om hvilke fisk, og vi ved desværre ikke

Som tidligere nævnt drejer det sig om 6 Scalare (ca 14 cm høj krop) og
10 blandede bundfisk.

Planen er at der skal tilføjes omkring 30 Neon når jeg har fået styr på
ballancen i tanken igen... Efter en halv liter danskvand er det gået godt
fremefter igen med klarere vand, så det vare ikke længe før der flytter
en Neon stime ind.

/brian

Fra : Tom Manczak

Dato : 08-10-01 22:17

> Som tidligere nævnt drejer det sig om 6 Scalare (ca 14 cm høj krop) og
> 10 blandede bundfisk.

jep det har jeg fundet ud af...dog i et andet indlæg, som jeg ikke havde
læst. Men selskabsfisk kræver lav gennemstrøm, så 3x er nok ikke galt.

Fra : ole larsen

Dato : 04-10-01 16:28

brian hemstedt skrev i meddelelsen ...
> [...]
>
>Jeg har som tidligere nævnt et problem med at mit vand er blevet tåget.
>Tågen er nu ved at lette - men er langt fra væk.

Hvis du nu har et akvarium med snavset vand og sender vandet gennem et
filter,
der opsamler snavset, hvad sker der så ?

At snavset stadig er i kredsløbet indtil du renser filtret !

Og nej, du skal ikke rense filteret hele tiden, og nej, et filter er ikke
overflødigt,
tvært imod. Men det er en lang historie, som andre måske gider lige nu.

Ole

Fra : ole larsen

Dato : 05-10-01 06:51

> [...]
>
>Jeg har som tidligere nævnt et problem med at mit vand er blevet tåget.
>Tågen er nu ved at lette - men er langt fra væk.

I fortsættelse af tidligere svar:
Nej, du kan ikke "rense" for meget. Strengt taget renser et filter ikke. Det
opsamler og
ilter, men det fjerner ikke noget fra kredsløbet akvarium/filter. Og det
var det, jeg antydede i forrige indlæg.
Et filters fornemmeste opgave er at ilte proteiner til nitrat. Jo mere
effektiv filtrering,
jo hurtigere sker det, og det er godt, men samtidigt dannes der jo så også
hurtigere nitrat,
det skal fjernes v hj a vandskifte.
Men en given opsætning/drift kan kun understøtte en given mængde of de gode
bakterier, så
man kan godt komme i en "over-kill" situation, hvor en øget filterkapacitet
næppe tjener andet formål
end at det ikke så hurtigt slammer til.
Saltvand er/kan være noget andet.
Vandbevægelsen er en anden side af problemet. Den skal naturligvis tilpasses
de aktuelle forhold.

Ole